Gå til innhold

Ønsker å bytte bolig pga. funksjonshemming

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette er riktig sted å spørre, men prøver likevel.

Jeg og samboer er begge fysisk funksjonshemmet. Vi bor i en studentby der det nettopp er komt nye bygg med bl.a. flere 3-romsleiligheter. Da vi flyttet hit søkte vi om en 3-roms, men fikk avslag. Vi søkte om en såpass stor leilighet på grunn av bl.a. mobilitet, praktiske årsaker som følge av funksjonshemmingen vår, plass til hjelpemiddel, etc.

I og med at det nå er komt opp nye bygg med flere 3-roms ønsker vi å søke om bytte av bolig. Vi skal mest sannsynligvis i hvert fall bo her i to år til, og i den leiligheten vi har nå er det litt trangt pga. hjelpemiddel. Problemet er at på nettsidene deres sier de at de ikke vurderer boligbyttesøknader denne måneden, og at de ikke kommer til å gjøre det før 1. september. Problemet er at dersom vi skal flytte er vi helt avhengige av folk som kan hjelpe. Som følge av funksjonshemming har ingen av oss bil, lapp eller muligheten til å ta lapp. Familiene våres bor langt unna (vi snakker to dagers kjøretur), de jobber og har kun mulighet til å eventuelt hjelpe oss nå i august.

Hvor stor sannsynlighet tror dere det er for at vi kan få et unntak fra regelen deres om å ikke vurdere byttesøknader nå? Er det noe vits i å prøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det alltid er mulig å ta en telefon til den aktuelle studentsamskipnaden og høre. Da får du snakket med noen som er til for å hjelpe deg, og som hører etter hva problemet er.

Hvis dere får avslag og må vente til september: finnes det ikke noen små firma som hjelper studenter med flytting? Vet ikke hvor dere bor, men der jeg studerer er det noe som heter Studbud som hjelper til med flytting og tar noen få hundrelapper per lass. Kanskje det finnes noe lignende andre steder også?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det alltid er mulig å ta en telefon til den aktuelle studentsamskipnaden og høre. Da får du snakket med noen som er til for å hjelpe deg, og som hører etter hva problemet er.

Hvis dere får avslag og må vente til september: finnes det ikke noen små firma som hjelper studenter med flytting? Vet ikke hvor dere bor, men der jeg studerer er det noe som heter Studbud som hjelper til med flytting og tar noen få hundrelapper per lass. Kanskje det finnes noe lignende andre steder også?

Hei, og takk for svar! Nei, jeg har ikke hørt om noe lignende her vi bor. Finner ikke noe på Google heller. I tillegg til å kjøre flyttelass trenger vi også noen som kan hjelpe oss med tanke på f.eks møbelkjøping, og det tipper jeg ikke flyttebyrå kan hjelpe med...?

Vi skal innom kontoret deres på mandag. Håper virkelig at de kan gjøre et unntak...!

Skrevet

Jeg håper det ordner seg for dere! :)

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ingen venner på studiestedet som kan hjelpe dere med flytting? Foreldre som kan ta seg en tur ei helg?

Skrevet

Sett inn en annonnse i avisa? Spørre om noen vil være short-time bpa for dere, og at de må ha en litt stor bil for å få det til? Det koster jo noen kroner, men jeg er sikker på at noen vil hjelpe dere.

Skrevet

Jeg fikk bytte hybel på grunn av funskjonshemming da jeg studerte. Det kostet egentlig 200 kr i gebyr å bytte, men jeg fikk det uten gebyr. Ettersom jeg gikk på krykker skjønte alle, også smaskipnaden, at det var dumt for meg å bo i 4 etasje uten heis. Spør om dere kan bytte nå og fortell hvorfor det er viktig for dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...