Redbull Skrevet 30. juli 2011 #1 Skrevet 30. juli 2011 Jeg har veldig lyst på hund, jeg har ei lita jente på 6 mnd så jeg ser ikke for meg at å få en kvalp er det lureste nett nå... Men, å få en hund som er litt oppi åra, som eieren ikke har mulighet til å ha lenger, hadde vært perfekt! Hvor kan jeg se etter en godt voksen hund? Noen som har peiling? Jenta vår er verdens roligste og snilleste baby, så jeg tror ikke at det blir noe problem. Hadde vært fint om jenta vår ble vant med hund allerede nå, også hadde det vært fint for meg og sambo å fått en ferdig trent hund, siden vi aldri har hatt hundfør. Ikke missforstå, jeg vet det er arbeid med en voksen hund også, jeg er villig til å gjøre jobben og er ikke ute etter en "enkel deal" her selv om jeg har baby og jobb (når permisjonen er over) kommer huden til å få mye kos, kjærlighet, mosjon og "utfordringer".
Tears.of.the.Sun Skrevet 30. juli 2011 #2 Skrevet 30. juli 2011 Innlegget ditt er helt fint og greit, men man omtaler ikke en hund som "godt brukt", det er bare idiotisk. 8
Elle Melle Skrevet 30. juli 2011 #3 Skrevet 30. juli 2011 Foreningen for omplasering av dyr kan være en god start.
Carrot Skrevet 30. juli 2011 #4 Skrevet 30. juli 2011 Enig i at overskriften kanskje ikke er helt "politisk korrekt" men elelrs skjønner jeg på en måte hva ru er ute etter TS - men du er klar over at noen ganger kan det å ta over en hund være en større utfordring om hunden er gammel? 1
Gjest Lille-pus Skrevet 30. juli 2011 #5 Skrevet 30. juli 2011 Det lureste du kan gjøre, TS, er å spore opp den nærmeste frivillige organisasjonen som arbeider med dyr :-) Ofte vil det være en organisasjon som oftest tar hånd om katter, DB (både lokalavdelinger tilknyttet moderorganissasjonen i Oslo, men også de selstendige frittstående avdelingene), Redd Dyra, Kattens vern. En rask telefon til dem vil normalt sett gi deg kontaktinformasjon på eventuelle seriøse omplaseringsorganisasjoner for hund i ditt distrikt Så tar du dialogen videre med dem Prisverdig at du har lyst til å gi en eldre hund en ny sjanse
Redbull Skrevet 30. juli 2011 Forfatter #6 Skrevet 30. juli 2011 (endret) Ja, enig i at det er idiotisk skrevet! jeg fikk endelig ja fra mannen til å skaffe hund, så jeg er gira til tusen!! godt dere sjønte hva jeg mente uansett har funnet en hund, hva må jeg spør om? Ringer i morgen. Og hva må vi tenke på og ta hensyn til? Endret 30. juli 2011 av Redbull
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #7 Skrevet 3. august 2011 Jeg tenker at hvis du må spørre her om hva du skal ta hensyn til burde du kanskje gjøre hjemmeleksen litt bedre før du skaffer deg hund? Samtidig - hvis mannen nettopp har latt seg overbevise - betydde det han i utgangspunktet ikke ville ha hund?
Trillrund Skrevet 4. august 2011 #8 Skrevet 4. august 2011 Kontakt raseklubben! Mange klubber har også formidling av hunder av egen rase!
Redbull Skrevet 4. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 4. august 2011 Jeg tenker at hvis du må spørre her om hva du skal ta hensyn til burde du kanskje gjøre hjemmeleksen litt bedre før du skaffer deg hund? Samtidig - hvis mannen nettopp har latt seg overbevise - betydde det han i utgangspunktet ikke ville ha hund? Jeg gjør jo det, har lest fire bøker - holder på med den femte. Må da være lov å spør her også? Han har ment vi skal vente, det har jeg også ment. Nå er vi veldig gira begge to!
MissMas Skrevet 4. august 2011 #10 Skrevet 4. august 2011 Fikk du hund? Er sikkert mange gamle golden retrievere der ute, men det kan være skummelt og fantastisk å overta en gammel hund. Det er ikke sikkert du får absolutt alle opplysninger om hunden, og den kan bære på "gammel bagasje" (som kan vise seg i mange former), som du kan erfare etterhvert. Hvis hunden en eller annen gang reagerer på barnet ditt ved å knurre eller glefse fordi barnet gjorde noe den ikke likte eller skremte den, kan ungen såklart bli redd. Og da er det greit å på forhånd vite akkurat hva som skremmer hunden eller hva som gjør hunden usikker og nervøs slik at man i større grad kan unngå slike situasjoner. I omplasseringsorganisasjoner og omplasseringssentere har de ofte hatt hunder en stund og de har sett hvordan hunden er og hva den reagerer på, og de er nok flinke til å formidle det videre og plukke ut en hund som passer dere. Hos en privatperson blir det litt mer usikkert. Sånn ser jeg på det i allefall. Lykke til med en golden!
Redbull Skrevet 4. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 4. august 2011 Blir en valp på oss i stede, er litt skummelt å ikke vite hva hunden har gått gjennomfør med tanke på dattera vår
Tears.of.the.Sun Skrevet 4. august 2011 #12 Skrevet 4. august 2011 (endret) Blir en valp på oss i stede, er litt skummelt å ikke vite hva hunden har gått gjennomfør med tanke på dattera vår Nå har jeg lest trådene dine opp og ned, og vet at dere har bestemt dere for valp. Jeg bare lurer på hvorfor dere må få hunden akkurat nå når dattra deres er 5 mnd? Hvorfor kan dere ikke vente 1 eller 1,5 år med å få hund? Jeg gjorde research i 2 hele år før jeg valgte rase, og noen måneder etter det igjen for å velge riktig oppdretter. Edit: Og vi la til rette for at tidspunktet skulle være perfekt. Endret 4. august 2011 av Tears.of.the.Sun 6
Redbull Skrevet 4. august 2011 Forfatter #13 Skrevet 4. august 2011 Nå har jeg lest trådene dine opp og ned, og vet at dere har bestemt dere for valp. Jeg bare lurer på hvorfor dere må få hunden akkurat nå når dattra deres er 5 mnd? Hvorfor kan dere ikke vente 1 eller 1,5 år med å få hund? Jeg gjorde research i 2 hele år før jeg valgte rase, og noen måneder etter det igjen for å velge riktig oppdretter. Edit: Og vi la til rette for at tidspunktet skulle være perfekt. Hvis du har lest alle trådene mine så vet du jo hvorfor vi velger å kjøpe nå. Hvem har sagt at vi ikke har gått med hundeplaner lenge? Er ikke sånn at vi bestemte oss for å skaffe oss hund igår! VI syns igrunn tidspunktet er perfekt vi, hvorfor ikke innse at folk er forskjellige?
Alvina Skrevet 4. august 2011 #14 Skrevet 4. august 2011 Hvis du har lest alle trådene mine så vet du jo hvorfor vi velger å kjøpe nå. Hvem har sagt at vi ikke har gått med hundeplaner lenge? Er ikke sånn at vi bestemte oss for å skaffe oss hund igår! VI syns igrunn tidspunktet er perfekt vi, hvorfor ikke innse at folk er forskjellige? Jeg er skeptisk siden dere har en baby, men du sier at hun er en rolig baby. Men valpen vil ikke nødvendigvis være rolig, den vil småbite på alt en periode, må ut og tisse til alle døgnets tider, må lære seg å være alene, pluss mye annet. Nå er jenta fem måneder og det er ofte en rolig periode, men når hun begynner å krabbe rundt vil dere fremdeles ha en annen baby, en valp. Valpen må lære seg sin plass, og dere må gi mye positiv oppmerksomhet til den. Har dere pratet om ansvarsdelingen i hjemmet, hvem skal lære den ting evt (helst) ta den med på dressurkurs og valpekurs og hvem passer barnet? Hvor lenge har dere tenkt å vente til evt neste baby, har dere familie som også er villig til å passe valpen hvis dere savner noen timer for dere selv? Kan love deg at med valp er det MYE mer arbeid enn det som står skrevet i bøkene. Men håper dere har venner og familie som også kan avlaste med valpen hvis dere skal bort en kveld, og at de også er inneforstått med hva en hund krever.
Redbull Skrevet 4. august 2011 Forfatter #15 Skrevet 4. august 2011 Vi har masse familie og venner som står klar til å hjelpe. De er instilt på å ta babyen og på å ta valpen, så vi får tilringe alenetid med begge to klart det blir slitsomt, men vi gleder oss
Gjest Elyssa Skrevet 4. august 2011 #16 Skrevet 4. august 2011 Sukk... alt man kan reagere på... Hun gjør jo hjemmeleksen sin nå, hun prøver å finne ut så mye hun kan. Ingen er vel født med denne informasjonen?! Noen mennesker tror at ingen andre enn de selv er egnet til å ha hund. Vi fant forresten gutten vår på Finn. Vi ønsket oss en valp men ikke en av de helt minste, og vi fant en vi elsket på 4 mnd. Da var han alt husren og kunne en del kommandoer, ting vi ikke hadde hatt mulighet til å holde på med pga sykdom osv. Så det vi fant passet oss ypperlig! Kanskje ung omplasseringshund kunne vært noe for dere også? Ta en titt på Finn :-)
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #17 Skrevet 4. august 2011 Sukk... alt man kan reagere på... Hun gjør jo hjemmeleksen sin nå, hun prøver å finne ut så mye hun kan. Ingen er vel født med denne informasjonen?! Noen mennesker tror at ingen andre enn de selv er egnet til å ha hund. Ja tenke seg til - hun har lest fire, nesten FEM bøker....
Redbull Skrevet 4. august 2011 Forfatter #18 Skrevet 4. august 2011 Ja tenke seg til - hun har lest fire, nesten FEM bøker.... Tenke seg til så tøff du er så tørr å poste anonym!! Det står det virkelig respekt av altså 2
Redbull Skrevet 4. august 2011 Forfatter #19 Skrevet 4. august 2011 Sukk... alt man kan reagere på... Hun gjør jo hjemmeleksen sin nå, hun prøver å finne ut så mye hun kan. Ingen er vel født med denne informasjonen?! Noen mennesker tror at ingen andre enn de selv er egnet til å ha hund. Vi fant forresten gutten vår på Finn. Vi ønsket oss en valp men ikke en av de helt minste, og vi fant en vi elsket på 4 mnd. Da var han alt husren og kunne en del kommandoer, ting vi ikke hadde hatt mulighet til å holde på med pga sykdom osv. Så det vi fant passet oss ypperlig! Kanskje ung omplasseringshund kunne vært noe for dere også? Ta en titt på Finn :-) Takk for støtte!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå