Gå til innhold

Nekter å spise

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei damer, håper dere kan gi meg noen gode råd.

Jeg har en datter på 14 mnd, som i det siste nekter å spise maten sin. Det er en evig kamp, og mye gråt. Som ender med at jeg slutter å gi henne mat og hun blir glad igjen... Det er jo ikke bra at jeg gir meg, men når mannen min sitter å tvinger i henne maten og hun hylvræler og brekker seg får jeg helt vondt inni meg.

Men når hun får ting utenom måltidene spiser hun med stoor appetitt!

Det vi prøver å få i henne er:

Frokost ca 8.00 130 ml melk + 3 ss grøt

lunch ca 11.30 1 brødskive + yoghurt eller frukt

middag ca 15.00 1 middagsglass

kvelds kl 18.45 130 ml melk + 4 ss grøt

Hun drikker stort sett flaske si, og spiser noe av grøten. Brødskiva hender det hun spiser litt av. Yoghuten går oftest greit, men middagen spiser hun ikke i det hele tatt!!

Så det ender med at hun spiser litt av vår middag, men ikke nok til at det kan kalles ett måltid..

Noen som har tips. Vurderer å kutte ut ett måltid, men er ikke 3 måltider om dagen for lite??

Er så sliten av å kjempe for å få i henne næring....

Videoannonse
Annonse
Gjest pysepusen
Skrevet

Bare et lite spørsmål; mater dere henne eller får hun spise selv? Her ble det nemlig greit så lenge han fikk spise selv. Myyyye søl, men han får da i seg mat :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Vi mater henne med grøt og middag, for hun klarer ikke å få sjea til munnen selv...

brød, fukt, pasta o.l spiser hun selv

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen grunn til å gi henne noe utenom måltidene, egentlig?

Gjest pysepusen
Skrevet

Hvis hun spiser yoghurt, hva med å prøve med havregyn oppi der? Lage havregrøt/semulegrøt etc. og ha frukt oppi? La henne spise maten dere har til middag? Kanskje hun rett og slett er lei av å bli matet og spise den maten? At det dere spiser er mye mer spennende?? :)

• Liker 1
Skrevet

Det kan veldig godt være varmen også, som gjør at apetitten er så dårlig.. (hvis det er varmt hos dere, vel og merke :))

Men hvis dere gir henne middagsglass ennå så skjønner jeg igrunn godt at hun ikke vil ha. Prøv å gi henne av maten dere spiser istedet, hun er mer enn stor nok til det nå. Middagsglassene smaker jo ingenting! Hvis det er mme på de flaskene ville jeg kuttet ut det også som måltid. Gi henne brødskiver eller mer grøt, istedet for å mette henne på mme. Kumelk kan hun få på kopp ved siden av.

• Liker 2
Skrevet

Er ikke en på 14 mndr litt for stor for midadgsglass? Tanteungen har spist selv siden han var året. Han spiser riktig nok med fingrene, men maten går ned. Han får akkurat det samme som foreldrene til middag. Tror ikke han har spist grøt daglig etter at han var ca 12-13 måneder gammel. Kanskje dere skal revurdere opplegget rundt spisingen? Lan barnet spise selv med fingrene. Det blir rot, ja, men barna må kjenne på maten og bli fortrolig med den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode innspill!

Grunnen til at hun fortsatt får middagslass er egentlig for at vi skal få inn 4 måltider om dagen. Vi rekker ikke å spise middag før 1 time før hun skal ha kveldsmat...

Det er vel ikke nødvendig å gi henne noe i mellom måltidene, og er ikke alltid vi gjør det. Men når hun ikke har spist hele dagen, og endelig spiser noe, så blir jeg litt glad for at hun får i seg noe.

At hun fortsatt får melk på flaske, er rett og slett fordi hun ikke drikker vann, og jeg vil ikke gi henne saft. og nå som det er sommer å varmt, trenger hun litt væske også...

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan lære henne å spise med skje selv?? Gryteretter o.l er jo ikke noe serlig å spise med hendene!

Skrevet (endret)

La henne prøve, er mitt tips! Dere må tåle litt søl, men du vil bli forbauset over hvor raskt hun lærer teknikken. Her har jenta spist selv siden lenge før hun var året, og de bemerket i barnehagen hvor flink hun var ift. barn som hadde blitt matet lenge.

Ellers synes jeg kanskje dere babyfiserer henne litt vel mye. Hva med å gi en blanding av eplejuice og vann til drikke i begynnelsen? Vann med isbiter? Farris? Det kan også hende at hun ikke synes matglassene smaker noe særlig, og vil spise bedre dersom hun får av deres mat. Her har vi gjort det sånn at dersom middagen ble sen, har hun spist middag til kvelds, og så kanskje litt frukt eller yoghurt rett før sengetid.

Endret av Honesty
  • Liker 3
Gjest pysepusen
Skrevet

Eneste måten å lære seg å spise selv med skje er å få skjeia i hånda og prøve ;) Det kan ta litt tid før den treffer munnen, men de små bruke jo gjerne hendene til å hjelpe i mellomtiden :)

Gjest vannymfen
Skrevet

Jeg reagerer litt på at hun får så lite å drikke, og drikker hun ikke vann i det hele tatt??

Det viktigste kroppen trenger er vann, og man får appetitt når man drikker nok vann hver dag.

Kutt ut melken og gi henne heller så mye vann hun vil ha. Så skal du se at matlysten kommer tilbake. Dessuten kan det hende hun ikke tåler melk eller blir dårlig av melken.

Skrevet

Hvis hun er frisk, ved godt hold, veier det hun bør/skal og er normalt aktivt gjennom dagene, så synes jeg det er mye bedre at du gir deg enn at mannen din tvinger i henne mat... Mao mener jeg det er en svært dårlig løsning å tvangsfore barn med mat dersom de viser og uttrykker med hele seg at de ikke vil. Jeg mener at tvangsforing i det lange løp er skadelig, og kan føre til ytterligere spisenekt som er vanskelig å få bukt med.

Hun er stor nok til at hun fint kan begynne å kjenne etter sult og metthetsfølelse, så om hun ikke spiser til ett av måltidene lar dere det være. Hun får tilbudet om mat sålenge måltidet varer, gi henne en sjanse til og så rydder dere bort. Gi henne ikke noe å spise før neste måltid. Dersom hun virker/gir uttrykk for at hun er sulten, så kan dere heller fremskynde neste måltid noe. Gi henne vann å drikke mellom måltidene, da får hun noe men det metter ikke så mye at det ødelegger rutinene. Lurt å ta dette opp med helsestasjon eller lege først, slik at dere er sikre på at hun ernæringsmessig tåler det.

Men dere kan uansett trygt droppe middagsglassene. La henne heller få av det dere spiser (pass bare på saltinnhold og slikt), og kanskje er det det hun aller helst har lyst på? Små barn er sosiale og liker å innlemmes, kanskje spiser hun etterhvert bedre om hun får den samme maten som dere.

Og la henne spise selv, også med fingrene. Barn "smaker" også taktilt, dvs at det er viktig at de får kjenne på maten med fingrene. Gi henne en liten skje også, og så bruker dere en annen til å mate henne med.

• Liker 3
Skrevet

Vi sluttet med grøt når datteren min var ca 10.mnd.. Da ville hun rett og slett ikke ha det lenger.. Og det skjønner jeg godt, det smaker jo papp... Hun har siden da spist skive selv, og har fått det samme som oss til middag så lenge det ikke er noe sterkt.. Men selv da har hun fått vanlig middag men med tilpasset ang krydder..

Og hun lærer kun å spise selv ved å faktisk gjøre det.. Ja, du må nok lage dobbelt eller trippelt så mye mat, men det er jo verdt det for at hun faktisk skal lære seg å spise selv.. Øvelse gjør mester :jepp:

Ellers så ville jeg ha gjort sånn som tipset over, bland eplejuice og vann og la hun drikke det.. Og bruk mindre og mindre eplejuice etter hvert.. Prøvd eventuelt med isbiter i! Datteren min har alltid elsket vann med isbiter i :)

Prøv også med forskjellig pålegg på :) Også ville jeg kanskje ha gitt feks en yoghurt i stedet for middagsglass, også gitt hun den samme middagen som dere spiser som kveldsmat. Det er mye koseligere å spise sammen.

Feks:

kl.8 - frokost- en skive og en kopp med kumelk

kl.11.30 - lunch - en skive og melk (gjerne annet pålegg enn frokost)

14.30-15 - mellommåltid - frukt, yoghurt eller skive og melk/vann

kl.18-19 - Middag (kveldsmat for hun) - det samme som dere så sant det går med krydder og vann (eller eplejuice og vann) eventuelt melk

Hvis hun står opp mye tidligere så legg til feks et fruktmåltid eller litt grøt hvis hun vil ha, innimellom der det passer best :)

AnonymBruker
Skrevet

TS

Her var det mange gode svar.

Prøvde å gi henne biter av min brødskive til frokost, men som vanlig kastet hun det på gulvet uten å smake.

Til slutt klarte mannen min å få i henne litt grøt.

Jeg tilbyr vann gjennom dagen, men hun tar bare 1 slurk og spytter ut resten, og jeg er litt redd for å venne henne til saft/juice?? men hender hun får dette bare for å få i seg noe væske.

Men vi skal bli flinkere til å la henne prøve selv. Selv om hun ikke får i seg noe. Hun spørr ikke etter mat selv heller, hvis ikke vi spiser noe. Og hun er liten for alderen, så det bekymrer meg en god del!

Skrevet

TS

Vi mater henne med grøt og middag, for hun klarer ikke å få sjea til munnen selv...

brød, fukt, pasta o.l spiser hun selv

La henne spise selv. Brød, frukt, grønnsaker, fingermat... La henne spise og bruke hendene. Mat og måltider skal ikke handle om tvang. Tror det er viktig å ha faste måltider og la henne bestemme selv.

Vet om en som hadde en datter som knapt spiste, men de tvang henne ikke og det gikk seg til når hun ble tre år. For foreldrene var det et mareritt, en halv skive brød var dagens inntak noen ganger.

Og hvorfor barnemat? Gi henne det samme som dere spiser.

Skrevet

Hvorfor kan dere ikke som er voksne utsette middagen en time? Det er sosialt både for dere og ikke minst for barnet.

Kanskje du skal ta barnet til legen og spørre om det er ok å gi b-vitamintilskudd. Mangel på b-vitaminer svekker apetitten.

Kanskje det ikke er merkelig at barn helst vil spise det dere spiser? Jeg synes dere skal innta frokost, lunsj og mellommåltider sammen med barnet. Hvis far tvangsforer henne, bør du ta han med til helsesøster som vil lekse opp for han. Det kan føre til spiseforstyrrelser. Nei, vent. Det kan ikke føre til spiseforstyrrelser. Det fører til spiseforstyrrelser når barnet runder puberteten.

Mht til brus ser jeg at du er bevisst. Det var jeg også, jeg mente at barna ikke hadde vondt av noe de aldri hadde smakt. De drikker ikke brus den dag i dag, selv om de er voksne. :)

Skrevet

Tusen takk for gode innspill!

Grunnen til at hun fortsatt får middagslass er egentlig for at vi skal få inn 4 måltider om dagen. Vi rekker ikke å spise middag før 1 time før hun skal ha kveldsmat...

Det er vel ikke nødvendig å gi henne noe i mellom måltidene, og er ikke alltid vi gjør det. Men når hun ikke har spist hele dagen, og endelig spiser noe, så blir jeg litt glad for at hun får i seg noe.

At hun fortsatt får melk på flaske, er rett og slett fordi hun ikke drikker vann, og jeg vil ikke gi henne saft. og nå som det er sommer å varmt, trenger hun litt væske også...

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan lære henne å spise med skje selv?? Gryteretter o.l er jo ikke noe serlig å spise med hendene!

Tror det er ganske vanlig at det er det siste måltidet som er middag. Mange ettåringer er jo i barnehagen, og da er sikkert middagen ofte ikke på bordet før klokka fem, halv seks. Vi spiser som regel middag rundt fem, og så får han litt frukt før han skal legge seg (han er to år). Tror det er veldig viktig å innføre skikkelig middag nå, så hun venner seg til mat som faktisk smaker litt.

Du tror ikke at grunnen til at hun ikke drikker vann er fordi hun får melk på flaske istedet, og ikke føler behovet for noe mer? Min erfaring er at de drikker når de er tørste nok. Og er du bekymret

for at hun ikke får nok væske kan du blande juice med vann som flere her nevner, og gi kumelk istedet. Den er ikke like feit som mme, og metter derfor ikke like mye. Hun får jo også i seg en del væske gjennom frukt, som feks vannmelon og druer.

Når det gjelder å spise med bestikk må de nesten bare få prøve seg. Vår syns det var enklere å spise med gaffel enn skje til og begynne med, men det finner du jo fort ut av!

Skrevet

Men når hun får ting utenom måltidene spiser hun med stoor appetitt!

Hva slags "ting" får hun utenom måltidene da?

Gjest navnelapp
Skrevet

Det høyrest ut som om dokke har ei "forskyving" av måltida hennar som gjer at ho ikkje er i synk med måltida dokke planlegg. Det kan ha med det du gir henne mellom måltida å gjere. Det virkar som om det er det ho får mellom måltida som er hovudmåltida hennar.

Tvangsforinga må slutte, punktum. Det er alvorleg, og han få konsekvensar på lang sikt. Husk på at eit lite barn har relativt lite kontroll over livet sitt. Vi vaksne bestemmer når dei skal sove, når tennene skal pussast, når måltida er, kva som vert servert osv.. Vi bestemmer nærast alt. Det barnet sjølv har kontroll over er munnen. Den kan lukkast, eller barnet kan spytte ut det som kjem i den. Når barnet konsekvent vert overstyrt på alle livets område er dette barnet sin måte å ta tilbake styringa på, ved å nekte å spise eller ved å spytte ut. (Eller kaste maten på golvet.)

Gjer ditt beste for å gjere måltida lystbetonte. Kastar ho mat på golvet så ta den opp. No fuss. Gje henne meir. Svoltne barn et. (Det er jo derfor ho et det ho får mellom måltida med stor lyst. Då er ho svolten.) reduser serveringa mellom måltida. La ho vere svolten når det er mat på bordet. Då vil ho ete.

Og ein annan ting: Dette tek tid. Ver tolmodig. Du kan ikkje trekke konklusjonar etter eitt måltid eller ein dag.

Og til sist: Barn må i gjennomsnitt smake på ting 14 gongar før dei likar det. Ei venninne av meg ga ikkje sonen sin potet på tre år fordi dei to første gongane han fekk det spytta han det ut. "Han liker ikke potet"." Hos oss, derimot, åt han poteter med saus på med stor glede.

Skrevet

TS

Her var det mange gode svar.

Prøvde å gi henne biter av min brødskive til frokost, men som vanlig kastet hun det på gulvet uten å smake.

Til slutt klarte mannen min å få i henne litt grøt.

Jeg tilbyr vann gjennom dagen, men hun tar bare 1 slurk og spytter ut resten, og jeg er litt redd for å venne henne til saft/juice?? men hender hun får dette bare for å få i seg noe væske.

Men vi skal bli flinkere til å la henne prøve selv. Selv om hun ikke får i seg noe. Hun spørr ikke etter mat selv heller, hvis ikke vi spiser noe. Og hun er liten for alderen, så det bekymrer meg en god del!

Hei,

Kjenner det så godt igjen.. Min sønn som nå er straks 9, har vært sånn i alle de år... Akkurat som din datter kastet han fra seg mat og ville ikke spise.. Vi snakket med helsesøster, og hun sa.... IKKE TVING I HAN NOE!! Han spiser det han må.. Gi han det samme som dere spiser, til frokost på skiva noe han liker da! Det tok lang lang tid før vi synes han spiste det han burde, men han fikk i seg "nok" sa hun.. Pr i dag spiser han fortsatt lite og sjelden.. Du må nok bare ha is i magen og roe helt ned... Spis de måltider dere skal ha, spiser hun litt så hver fornøyd, om det nå bare er 1 bit av skiva, en yogurt (det gikk det en del av her). Skjær opp frukt i mellom måltidene om hun ikke spiste noe som helst.. Kutt ut grøt og middagsglass. La henne få spise deres mat.. Vanlig melk, vann eller juize som ikke er tilsatt sukker, litt saft til middag (vann med litt farge i) er helt ok, men bare bytt på, vann med isbit oppi er også spennende..

Så lat som ikke noe ved måltidene, dere spiser, sett frem mat til henne som hun prøver å spise selv.. Jo mer dere maser på henne jo mindre vil hun spise... Hun vil kjenne sulten etterhvert og be om mat..

Ønsker dere alle lykke til, husker godt hvor tøft det var.. Men når vi roet ned spiste han LITT og litt og måltidene ble igjen mye koseligere (Min sønn var også veldig liten og tynn for alderen men det gikk helt helt fint)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...