Gå til innhold

Fete opp katten, og pels

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pusen min er bare 1 år, så aktivitetsnivået er høyt og han løper ute store deler av dagen. Problemet som jeg har og har hatt tidligere med en annen som ble påkjørt er at de aldri ser "rund og god ut". Men tynn og pjuskete. Hva er hemmeligheten bak en katt med tykk og fin pels og "gode former"? Er det noe som kommer litt med alderen også? Vasker folk kattene sine oftere enn jeg tror? Min får kun vask om han har bæsj eller olje på seg.

Per nå får han vanlig fòr fra dyrebutikken for katter med høyt aktivitetsnivå, spiser vel et lite målebeger om dagen. Våtfòr får han 2-3 ganger i uken som tillegg. Prøver å gi han fisk e.l men han er som mine tidligere katter, fryktelig småspist.. Kurer og vaksiner får de. Vurderer å adoptere en katt fra dyrebeskyttelsen, kanskje appetitten dens kan påvirke den jeg har fra før?

En ting til jeg lurer på, hvor raskt vokser pelsen ut igjen? Etter flåttmiddel hele sommeren har han mistet den nydelige løvemanken sin, og ser nå ut som en katt med halvlangt hår istedet for langt.

Beklager litt rotete innlegg. Ble mange frustrasjoner på en gang.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Katter er som mennesker forskjellige i matinntak og kroppsstørrelse, og noen katter er småspiste og tynne uansett hvor mye man prøver å feite dem opp. Så lenge katten virker aktiv og frisk og ikke blir skraptynn tror jeg du kan slå deg til ro med at katten din bare er en småspist sylfide i pels :)

Her ser du et eksempel på hvordan en normalvektig katt skal være: Oversikt over kroppsstørrelse på katter

Som du ser skal ikke katter ha så mye "former". Kattunger skal være litt lubne og gode, men voksne katter skal være mer smale og muskuløse.

Det høres ut som at katten din får bra fór, og det er vanskelig å tvinge mat i ei katt. Hvis du mener katten virkelig er for tynn kan du prøve å gi den kattungemat eller mat for drektige katter en periode, da den type mat inneholder mer næring enn voksenfór. Da vil pusen kanskje legge på seg litt selv om den er småspist. Når det gjelder pelsen kan det være mye som påvirker den. Hvilken mat katten får har mye å si. Du kan jo prøve annen type mat for å teste ut om du ser bedring. Jeg har god erfaring med RC Hair and skin, og den funket på katt med ømfintlig mage også.

Jeg har aldri badet katten og ser kun nødvendigheten av det hvis katten har fått noe skadelig/giftig i pelsen eller noe som er vanskelig for katten å få bort. Katter er jo kjempeflinke til å holde pelsen ren så lenge de er friske og i god form. Med litt børsting alt etter som hvor langhåret katta er, og spesielt i røyteperiodene, holder pelsen seg fin. Husk også at katter har forskjellige pelsvarianter og struktur i pelsen, så noen får et mer lurvete/bustete utseende uansett hvor sunne de. Langhårede huskatter er ofte litt mindre fyldige i pelsen enn langhårede rasekatter, og alle langhårskatter er adskillig mer fyldig i pelsen om vinteren enn om sommeren av naturlige grunner. Min langhårede huskatt ser ut som skogkatt om vinteren men nesten korthåret om sommeren, bare med litt ekstra fylde i brysthårene og lårpelsen samt buskete hale. Jeg har ingen erfaring med flåttmiddel, men det tar vel ikke så veldig lang tid før pelsen vokser ut igjen. Kanskje vil katten uansett ha litt mindre pels så lenge det er varmt i været for så å få mer fylde når det blir kaldt i været.

Så lenge du passer så godt på katten din som du tydeligvis gjør (vaksiner og ormekurer) og gir den bra fór, tror jeg bare du må slå deg til ro med at katten din er som den er. Så lenge den er leken og aktiv og ikke viser andre tegn til ubehag (blinkhinne vises på øynene, slapp osv.), har du nok bare et helt normalt eksemplar av en katt med alle sine særegenheter i utseende og matvaner :)

Edit: og så anbefales det å gi småspiste, tynne katter ekstra mye våtfór! Det lukter mer og kan være ekstra fristende for en småspist katt.

Endret av Ylvina
  • Liker 1
Skrevet

Du skriver at han spiser ett lite målebeger om dagen. Betyr dette at du måler opp hver dag? Hvis ja, så prøv å la han få fri tilgang til mat. Hvis ikke det hjelper, ville jeg prøvd kattungefor. Antar du har gitt ormekur? Har du snakket med veterinæren din og hørt hva de anbefaler? :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg får vel vente til vinteren å se om den herlige pelsen kommer tilbake, eneste negative da var alle flokene. Nå er han tynnhåret nok til at de er ikkeesisterende. Jeg skal forsøke fòr for pelsen, har bare vært redd det ikke gir nok energi til pusen. Skal forsøke kattungevåtfòr også, var litt redd den typen mat kanskje inneholdt noe en voksen katt ikke skulle ha for mye av e.l. Mye uvitenhet innen kattemat ute og går her ja. :gjeiper:

Finnes det kanskje noe oljetilskudd jeg kan blande oppi våtfòret?

Utfra det bildet tror jeg han er 4 ikke langt fra 3.

Tørrfòret har han alltid fremme, har bare merket meg at det blir påfylling av en slik kopp hver dag. :)

Skal til veterinær snart igjen og da kan jeg jo snakke litt med henne også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...