KR-øst Skrevet 20. oktober 2011 #281 Del Skrevet 20. oktober 2011 Snakker om selvmotsigelse! Er det dette du lurer deg selv med? Det de fleste andre skjønner, som ikke du skjønner, er at du bruker ordet "bevis", men det du snakker om er ikke "bevis". Det er personling overbevisning. Et bevis krever ikke det du beskriver her. Et vitenskapelig bevis trenger ikke noe opplevelse. Det eneste du trenger er å lese noen linjer. Hvem sier at et bevis må være vitenskapelig eller skriftlig? Hvordan kan du bevise at du har eks. følelser? Må ikke det oppleves, og bare av deg selv? Om du føler forelskelse, sorg, glede eller lignende, er ikke det godt nok bevis for deg at det er reelt? Hvordan bevise det vitenskapelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 20. oktober 2011 #282 Del Skrevet 20. oktober 2011 Har du skiftet identitet? Nei, jeg har alltid ment at du er en tulling. For du sier jo utrolig mye rart. (Og det er ikke gudstroen din jeg angriper, altså, men din generelle verdensanskuelse. Som det jo finnes vanvittig mange ting å utsette på, og argumentere mot.) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 20. oktober 2011 #283 Del Skrevet 20. oktober 2011 Nei, det er absolutt ikke det samme. Det dere tror på, er prinsipielt ubevisbart, og faktisk er DET innbakt som en del av selve definisjonen på kristen tro: Tro i FRAVÆR av beviser. Det eksiterer INGEN beviser for at det finnes en Gud, eller en sjel, og heller ingen beviser for at NOE som helst av det som står i de hellige bøkene er korrekt. Det finnes ingen mulighet for å tilegne seg slike beviser, heller. Jeg forstår at du ikke leser noe om arkeologiske funn. Da ville du ha lest om tusenvis av funn som gir Bibelen rett i det den forteller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 20. oktober 2011 #284 Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg forstår at du ikke leser noe om arkeologiske funn. Da ville du ha lest om tusenvis av funn som gir Bibelen rett i det den forteller. Hehe. Raring. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 20. oktober 2011 #285 Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Nei, jeg har alltid ment at du er en tulling. For du sier jo utrolig mye rart. (Og det er ikke gudstroen din jeg angriper, altså, men din generelle verdensanskuelse. Som det jo finnes vanvittig mange ting å utsette på, og argumentere mot.) Vel, jeg vet at du har en helt annen måte å tenke på, enn meg, men jeg vil ikke kalle deg hverken tulling eller annet av den grunn. Alle har vi forskjellige måter å tenke på, og å forstå hva vi til stadighet blir bombardert med av informasjon som vi alle må vurdere. Vi må selv ta avgjørelser om hva vi skal tro på, og kanskje forme våre liv etter. Jeg tror ikke at noen er tullinger om de ikke har hatt de samme opplevelsene som jeg har hatt, og derfor heller ikke har den troen jeg har. Derimot skulle jeg ønske at alle, deg medreknet, hadde fått en smak av den livsglede, trygghet og menneskekjærlighet som kristendommen gir. Den har gitt meg et lykkelig og harmonisk liv, og en glede ved å hjelpe andre, som jeg ikke hadde i samme grad tidligere. Det jeg kanskje merker mest og best, er den friheten jeg føler til livet. De som nevner tvang og underkastelse av noe slag, de vet ingenting om sann kristendom. Endret 20. oktober 2011 av KR-øst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 20. oktober 2011 #286 Del Skrevet 20. oktober 2011 Derimot skulle jeg ønske at alle, deg medreknet, hadde fått en smak av den livsglede, trygghet menneskekjærlighet som kristendommen gir. Er det derfor søndagsskolene forteller barnehagebarn at den kristene guden ser dem alltid, og at om de ikke holder sin sti ren så vil de (barna altså) få svi på dommens dag? Er det derfor en skal frykte sin gud? Er det derfor homofile mobbes til døde? Er det derfor seksuelle overgrep i religiøse miljøer i tiår stilltiende har blitt akseptert? Er det derfor en slår med bibelen i hånd? Er det derfor en oppfordrer til død over Israels finder? Er det derfor en går opp til vilt fremmede mennesker, kalelr dem for rotter og sier at de skal brenne i helvete? Er det derfor familimedlemmer som ikek er troende fornektes? Er det derfor pårørende til de som har forlatt oss ved selvmord blir fortalt at deres elskede døde vil brenne i evig tid på grunn av sin synd? Det SISTE jeg forbinder med kristendommen er menneskekjærlighet. Til det har jeg sett og opplevd for mye blindt hat og maktmissbruk fra kristne. Måtte humanismen frelse alle religiøse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 20. oktober 2011 #287 Del Skrevet 20. oktober 2011 Vel, jeg vet at du har en helt annen måte å tenke på, enn meg, men jeg vil ikke kalle deg hverken tulling eller annet av den grunn. Jo, men forskjellen her er at du lider av en konspirasjonsteoretisk tankegang (som du for øvrig deler med blant annet fundamentalistiske muslimer, engleskolefolk, ABB, folk i alternativbevegelser som er grunnleggende skeptiske til skolemedisin, ekstreme dyrevernere, dem som tror at det var Bush-administrasjonen som sto bak 11. september, osv). (Ja, jeg er klar over at dine verdier og holdninger ligger svært langt unna holdningene til flesteparten av disse, men det er ikke dette som er poenget, men derimot (som sagt) den konspirasjonsteoretiske måten å nærme seg verden på.) Jeg synes at en slik tilnærmelsesmåte til verden er både skremmende, merkelig, og også litt fascinerende. Menneskesinnet er i stand til så mangt, synes jeg. (Jeg har for øvrig ALDRI nevnt noe om tvang og underkastelse når det gjelder kristendom.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 20. oktober 2011 #288 Del Skrevet 20. oktober 2011 Sjekk ut denne: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekerilar Skrevet 21. oktober 2011 #289 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Hvem sier at et bevis må være vitenskapelig eller skriftlig? Hvordan kan du bevise at du har eks. følelser? Må ikke det oppleves, og bare av deg selv? Om du føler forelskelse, sorg, glede eller lignende, er ikke det godt nok bevis for deg at det er reelt? Hvordan bevise det vitenskapelig? Bevis er noe som gir grunn for visshet, noe som påviser noe. Dine opplevelser påviser ingenting. Isåfall ville ufoer, aliens, troll og nisser vært bevist. Følelser kan man bevise vitenskapelig ved å scanne hjernen for eksempel. Overvåke hormoner i blodet og lignende. Alt dette er fysiske reaksjoner som skjer i kroppen. Kan du noe om biologi? Endret 21. oktober 2011 av Ekerilar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekerilar Skrevet 21. oktober 2011 #290 Del Skrevet 21. oktober 2011 Derimot skulle jeg ønske at alle, deg medreknet, hadde fått en smak av den livsglede, trygghet og menneskekjærlighet som kristendommen gir. Den har gitt meg et lykkelig og harmonisk liv, og en glede ved å hjelpe andre, som jeg ikke hadde i samme grad tidligere. De fleste mennesker har alltid hatt denne gleden uten kristendommen. Hvorfor ikke du hadde det vet jeg ikke. Derfor er det helt fånyttes av deg å prøve å spre din religion over på alle andre. Det du uttrykker er religiøs imperialisme. "Jeg har forstått sannheten, bare jeg har løst gåten" tenker du. "Nå skal alle andre tenke slik som jeg gjør og tro slik som jeg gjør, fordi jeg tror og tenker på den beste måten". Eller det du sier selv her: "Jeg har fått en livsglede og et utrolig flott liv som ingen andre enn kristne kan oppleve. Jeg har det best!". Hvis du har det så bra, så må du også klare å holde det for deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 21. oktober 2011 #291 Del Skrevet 21. oktober 2011 Er det derfor søndagsskolene forteller barnehagebarn at den kristene guden ser dem alltid, og at om de ikke holder sin sti ren så vil de (barna altså) få svi på dommens dag? Er det derfor en skal frykte sin gud? Er det derfor homofile mobbes til døde? Er det derfor seksuelle overgrep i religiøse miljøer i tiår stilltiende har blitt akseptert? Er det derfor en slår med bibelen i hånd? Er det derfor en oppfordrer til død over Israels finder? Er det derfor en går opp til vilt fremmede mennesker, kalelr dem for rotter og sier at de skal brenne i helvete? Er det derfor familimedlemmer som ikek er troende fornektes? Er det derfor pårørende til de som har forlatt oss ved selvmord blir fortalt at deres elskede døde vil brenne i evig tid på grunn av sin synd? Det SISTE jeg forbinder med kristendommen er menneskekjærlighet. Til det har jeg sett og opplevd for mye blindt hat og maktmissbruk fra kristne. Måtte humanismen frelse alle religiøse. Jeg forstår at du ikke vet forskjell på religionsutøvere og kristne. Kristne misjonærer har gjennom alle tider hjulpet mennesker i nød, og gjør det fortsatt i dag. Både afrikanere, kinesere, asiater og andre har kommet til Norge og takket og lovprist de første kristne misjonærene som kom til deres land, og viste dem nestekjærlighet ved å hjelpe mennesker, uten å kreve noe som helst igjen. Derimot sier misjonærene i dag at de får mer igjen enn de selv kan gi, ved å oppleve den takknemligheten som folket de hjelper viser. Men det ser ut til at det er mer interessant for mange, å lytte til, og å gjengi falske rykter, framfor å undersøke hva sannheten er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 21. oktober 2011 #292 Del Skrevet 21. oktober 2011 Bevis er noe som gir grunn for visshet, noe som påviser noe. Dine opplevelser påviser ingenting. Isåfall ville ufoer, aliens, troll og nisser vært bevist. Følelser kan man bevise vitenskapelig ved å scanne hjernen for eksempel. Overvåke hormoner i blodet og lignende. Alt dette er fysiske reaksjoner som skjer i kroppen. Kan du noe om biologi? Når du kommer med påstander om at mine opplevelser ikke er noe bevis for meg, da kan jeg like gjerne påstå at alle dine opplevelser gjennom livet, som du ikke har kunnet lagt fram bevis på, ikke er reelt, men bare noe som har skjedd i dine ville fantasier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekerilar Skrevet 21. oktober 2011 #293 Del Skrevet 21. oktober 2011 Når du kommer med påstander om at mine opplevelser ikke er noe bevis for meg, da kan jeg like gjerne påstå at alle dine opplevelser gjennom livet, som du ikke har kunnet lagt fram bevis på, ikke er reelt, men bare noe som har skjedd i dine ville fantasier. Men du stiller helt andre krav til bevis enn det andre gjør. Det vil si at dine bevis er verdiløse for andre, fordi du setter egne krav til bevisene. Du kan fint komme med en påstand som ikke er bevist, også kan jeg godta den påstanden. Innenfor rimelighetens grenser. Etter at du har blitt opplært i kristendom er det ikke innenfor rimelighetens grenser å godta at din religion er riktig. Hadde du blitt oppdratt i en annen religion ville du sagt akkurat det samme om den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 21. oktober 2011 #294 Del Skrevet 21. oktober 2011 Men du stiller helt andre krav til bevis enn det andre gjør. Det vil si at dine bevis er verdiløse for andre, fordi du setter egne krav til bevisene. Du kan fint komme med en påstand som ikke er bevist, også kan jeg godta den påstanden. Innenfor rimelighetens grenser. Etter at du har blitt opplært i kristendom er det ikke innenfor rimelighetens grenser å godta at din religion er riktig. Hadde du blitt oppdratt i en annen religion ville du sagt akkurat det samme om den. Det tviler jeg sterkt på. Da ville jeg ikke hatt noen opplevelser som jeg kunne identifisere med en gud/avgud som jeg kunne tro på, bortsett fra djevelen selv. Han kan nemlig også gjøre noen under for å villede folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 21. oktober 2011 #295 Del Skrevet 21. oktober 2011 Det tviler jeg sterkt på. Da ville jeg ikke hatt noen opplevelser som jeg kunne identifisere med en gud/avgud som jeg kunne tro på, bortsett fra djevelen selv. Han kan nemlig også gjøre noen under for å villede folk. Du har ikke skjønt hva "bevis" betyr, i det vanlige betydningen av ordet, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 21. oktober 2011 #296 Del Skrevet 21. oktober 2011 Du har ikke skjønt hva "bevis" betyr, i det vanlige betydningen av ordet, altså. Å jo da, det betyr jo at en tror på hva andre sier og skriver, bare det er overbevisende nok, selv om en ikke forstår bæra av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 21. oktober 2011 #297 Del Skrevet 21. oktober 2011 Men det ser ut til at det er mer interessant for mange, å lytte til, og å gjengi falske rykter, framfor å undersøke hva sannheten er. Nå har jeg ikke nevnt en ting som ikke har vært selvopplevd. Min erindring om spredningen av kristendommen i hedenske underutviklede land er ikke at det var en misjonering fylt av kjærlighet akkurat... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 21. oktober 2011 #298 Del Skrevet 21. oktober 2011 Å jo da, det betyr jo at en tror på hva andre sier og skriver, bare det er overbevisende nok, selv om en ikke forstår bæra av det. Nei - på ingen måte. Prøv igjen. (Stakkars.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 21. oktober 2011 #299 Del Skrevet 21. oktober 2011 Nå har jeg ikke nevnt en ting som ikke har vært selvopplevd. Min erindring om spredningen av kristendommen i hedenske underutviklede land er ikke at det var en misjonering fylt av kjærlighet akkurat... Nå har de ikke vært avhengige av din erindring, de som har kommet langveis fra til Norge, for å takke for misjonærenes innsats. Kinesere har til og med satt opp en minnestøtte i Trondheim,over misjonærpionerene som kom til Kina med hjelp og budskapet om Jesu frelse. I kina øker antallet kristne formidabelt, og landet øker i velstand. Kristendom og velstand går hånd i hånd på grunn av Guds velsignelse. Dette ser en skje i flere land, mens det er økonomisk tilbakegang der ugudeligheten rår. Norge er nå med i den siste gruppen, og vi vil få merke det mer og mer etterhvert. Oljen kan ikke erstatte velsignelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 21. oktober 2011 #300 Del Skrevet 21. oktober 2011 Nå har de ikke vært avhengige av din erindring, de som har kommet langveis fra til Norge, for å takke for misjonærenes innsats. Kinesere har til og med satt opp en minnestøtte i Trondheim,over misjonærpionerene som kom til Kina med hjelp og budskapet om Jesu frelse. I kina øker antallet kristne formidabelt, og landet øker i velstand. Kristendom og velstand går hånd i hånd på grunn av Guds velsignelse. Dette ser en skje i flere land, mens det er økonomisk tilbakegang der ugudeligheten rår. Norge er nå med i den siste gruppen, og vi vil få merke det mer og mer etterhvert. Oljen kan ikke erstatte velsignelsen. Jeg blir trist av at folk opriktig tror slik... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå