KR-øst Skrevet 23. august 2011 #61 Del Skrevet 23. august 2011 Okay, en slags subjektiv realitet altså. Det er jo meget mulig, men da regner jeg med at du ikke gir samme anerkjennelse til de som tror på andre guder enn din, med omtrent den samme argumentasjonen som du har for at din gud eksisterer? Når det gjelder alle de som har konvertert til kristendommen fra forskjellige religioner, har jeg ikke hørt at noen av de har fortalt om overnaturlige hendelser i forbindelse med sin tro, og jeg har heller ikke lest om noe slik. Hadde muslimene (og sikkert også andre)som kommer til tro på Jesus, hatt tilsvarende opplevelser med den gud eller annet de tror på, da hadde de selvfølgelig ikke konvertert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 23. august 2011 #62 Del Skrevet 23. august 2011 Av intet, hvordan det? Ut fra universets utvidelse ser vi at det har vært samlet i ett punkt for ca. 13,7 milliarder år siden, men det er da ingen som påstår å vite hvor energien kom fra, om den i det hele tatt kom fra noe som helst (se termodynamikkens første lov: "energi kan hverken oppstå eller ødelegges, kun skifte tilstand"). Ja, bortsett fra de som sier "Gud", da, til alt de ikke vet. Vi andre nøyer oss med å si at det vi ikke vet, det vet vi ikke. Og det er slett ikke det samme som å si at det kom fra intet. Da vil vel det si at jorda og alle andre planeter bare er energi? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 23. august 2011 #63 Del Skrevet 23. august 2011 Bibelen er den dårligste eventyrboken jeg har lest ihvertfall. Hvis du skal lese gode eventyr, da må du skaffe deg en eventyrbok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 23. august 2011 #64 Del Skrevet 23. august 2011 Når det gjelder alle de som har konvertert til kristendommen fra forskjellige religioner, har jeg ikke hørt at noen av de har fortalt om overnaturlige hendelser i forbindelse med sin tro, og jeg har heller ikke lest om noe slik. Hadde muslimene (og sikkert også andre)som kommer til tro på Jesus, hatt tilsvarende opplevelser med den gud eller annet de tror på, da hadde de selvfølgelig ikke konvertert. Påstander om mirakler er muligens ikke like typisk for andre religioner, kan det være en forklaring? Men hva gjør det fra eller til så lenge man ikke kan bevise at mirakler eller overnaturlige hendelser er handlinger fra gud, nærmere bestemt den kristne guden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 23. august 2011 #65 Del Skrevet 23. august 2011 Da vil vel det si at jorda og alle andre planeter bare er energi? Ja, energi og masse er to sider av samme sak, pluss at det er mer til det enn vi vet på dette tidspunkt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 23. august 2011 #66 Del Skrevet 23. august 2011 Islam Net i samarbeid med The Big Debates har gleden av å presentere en debatt om et av de mest omdiskuterte spørsmålene fra tidenes morgen: «Gud – Eventyr eller sannhet?». Mange mennesker har gjennom historien trodd på en høyere makt, men i det moderne Norge kan man få inntrykk av at troen på Gud er blitt meget svekket. Det er på sin plass å ha en åpen debatt om viktige spørsmål som «Finnes det virkelig en Gud?», «Hvorfor er der så mye lidelse i verden hvis Gud finnes?», «Er monoteisme logisk?», «Kan man være god, uten Gud?», «Avkrefter vitenskap troen på en høyere makt?». Er troen på gud et eventyr, eller er det sannheten? Møt opp og avgjør selv! Hamza Andreas Tzortzis er en internasjonal foredragsholder om Islam, en forfatter og intellektuell aktivist. Han er særlig interessert i Islam, politikk, vestlig og islamsk filosofi. Hamza har debattert fremtredende akademikere og intellektuelle, og holder presentasjoner over hele verden om en rekke forskjellige emner. Lars Gule er en norsk filosof som ases som en lærd på Midtøsten. Han tok sin doktorgrad ved Universitetet i Bergen i 2003. Siden 2006 har han vært ansatt på Høgskolen i Oslo. Fra år 2000 til 2005 har Gule vært generalsekretær for Human-Etisk Forbund i Norge. Kom på denne debatten og finn det ut For mer info besøk gjerne www.Islamnet.no Det går jo ikke an å finne ut av det. Om gud fins eller ei kan jo aldri bevises Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekerilar Skrevet 23. august 2011 #67 Del Skrevet 23. august 2011 Når det gjelder alle de som har konvertert til kristendommen fra forskjellige religioner, har jeg ikke hørt at noen av de har fortalt om overnaturlige hendelser i forbindelse med sin tro, og jeg har heller ikke lest om noe slik. Hadde muslimene (og sikkert også andre)som kommer til tro på Jesus, hatt tilsvarende opplevelser med den gud eller annet de tror på, da hadde de selvfølgelig ikke konvertert. Folk som konverterer til kristendommen er svake mennesker, og de vil ikke sette seg i kritisk søkelys ved å nevne noe som kan oppfattes som kontroversielt. Dessuten, er det din eneste erfaring fra andre religioner? Mirakler skjer kontinuerlig i andre religioner lenge før din religion, og fortsatt er det mirakler i mange andre religioner. Men du kan naturligvis ikke lese om dette i kristne aviser eller nettsider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobben70 Skrevet 24. august 2011 #68 Del Skrevet 24. august 2011 Når det gjelder alle de som har konvertert til kristendommen fra forskjellige religioner, har jeg ikke hørt at noen av de har fortalt om overnaturlige hendelser i forbindelse med sin tro, og jeg har heller ikke lest om noe slik. Hadde muslimene (og sikkert også andre)som kommer til tro på Jesus, hatt tilsvarende opplevelser med den gud eller annet de tror på, da hadde de selvfølgelig ikke konvertert. Hvis det kristendommen hadde alle disse miraklene og overnaturlig hendelsene ville selvfølgelig ingen konvertert fra kristenommen..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekerilar Skrevet 24. august 2011 #69 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Hvis det kristendommen hadde alle disse miraklene og overnaturlig hendelsene ville selvfølgelig ingen konvertert fra kristenommen..... Det der kan man løse med en enkel logisk svikt: -Men de var ikke "ekte" kristne... Endret 24. august 2011 av Ekerilar 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 25. august 2011 #70 Del Skrevet 25. august 2011 Folk som konverterer til kristendommen er svake mennesker, og de vil ikke sette seg i kritisk søkelys ved å nevne noe som kan oppfattes som kontroversielt. Dessuten, er det din eneste erfaring fra andre religioner? Mirakler skjer kontinuerlig i andre religioner lenge før din religion, og fortsatt er det mirakler i mange andre religioner. Men du kan naturligvis ikke lese om dette i kristne aviser eller nettsider. Du demonstrerer stadig din uvitenhet om kristendom, nå også om islam. Jeg har aldri hørt at svake mennesker tar sjansen på å ofre livet sitt ved å konvertere til kristendommen i muslimske land. Kan du fortelle meg hvor svakheten hos disse ligger? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 25. august 2011 #71 Del Skrevet 25. august 2011 Hvis det kristendommen hadde alle disse miraklene og overnaturlig hendelsene ville selvfølgelig ingen konvertert fra kristenommen..... Nei, og jeg har heller aldri hørt om noen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tobben70 Skrevet 26. august 2011 #72 Del Skrevet 26. august 2011 Nei, og jeg har heller aldri hørt om noen. Jeg har konvertert fra kristendommen til ateisme. Sånn, nå har du hørt om noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekerilar Skrevet 26. august 2011 #73 Del Skrevet 26. august 2011 Du demonstrerer stadig din uvitenhet om kristendom, nå også om islam. Jeg har aldri hørt at svake mennesker tar sjansen på å ofre livet sitt ved å konvertere til kristendommen i muslimske land. Kan du fortelle meg hvor svakheten hos disse ligger? Hva med nordmenn som ble torturert og drept, fordi de ikke ville konvertere til kristendommen? Det forbudet muslimer lever under, det har nordmenn levd under i nesten tusen år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 27. august 2011 #74 Del Skrevet 27. august 2011 Hva med nordmenn som ble torturert og drept, fordi de ikke ville konvertere til kristendommen? Det forbudet muslimer lever under, det har nordmenn levd under i nesten tusen år. Nå, nå. Tusen år var det nå ikke. Det var en kort liten periode mens Feite-Olav (de kristne kaller ham jo "hellig-Olav", men det var ikke mye hellig over det han gjorde) "omvendte" Norge til kristendom og en tid etterpå. Og siden har vi jobbet oss jamt og trutt ut av den myra. Nå er vi vel et av de minst religiøse landene i verden. Anyway: Tusen år? i think not. Men vi HAR hatt vår tid med de facto prestestyre der religionen fikk ha alt for mye makt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 27. august 2011 #75 Del Skrevet 27. august 2011 Nå, nå. Tusen år var det nå ikke. Det var en kort liten periode mens Feite-Olav (de kristne kaller ham jo "hellig-Olav", men det var ikke mye hellig over det han gjorde) "omvendte" Norge til kristendom og en tid etterpå. Og siden har vi jobbet oss jamt og trutt ut av den myra. Nå er vi vel et av de minst religiøse landene i verden. Anyway: Tusen år? i think not. Men vi HAR hatt vår tid med de facto prestestyre der religionen fikk ha alt for mye makt. Slaget ved Stiklestad, hvor Olav digre falt, fant sted i 1030. Det er nesten 1000 år siden. Deretter har Norge absorbert Kristendommen mer og mer, ikke mindre og mindre, frem mot 15-16-hundretallet. Det er da Kristendommen var på sitt mest fanatiske. Men Norge har vært gjennomført kristent frem til det 20. århundre, og det er først da det er snakk om noen egentlig sekularisering, og det er først de siste tiårene at den virkelig har skutt fart. Så nesten 1000 år med Kristendom, det er det slett ikke feil å si. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 27. august 2011 #76 Del Skrevet 27. august 2011 Nei, og jeg har heller aldri hørt om noen. Jeg var også kristen, men er nå ateist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 27. august 2011 #77 Del Skrevet 27. august 2011 Slaget ved Stiklestad, hvor Olav digre falt, fant sted i 1030. Det er nesten 1000 år siden. Deretter har Norge absorbert Kristendommen mer og mer, ikke mindre og mindre, frem mot 15-16-hundretallet. Det er da Kristendommen var på sitt mest fanatiske. Men Norge har vært gjennomført kristent frem til det 20. århundre, og det er først da det er snakk om noen egentlig sekularisering, og det er først de siste tiårene at den virkelig har skutt fart. Så nesten 1000 år med Kristendom, det er det slett ikke feil å si. Nei, det er greit nok. Tusen år med kristendom. Men ikke med dødsstraff for konvertitter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekerilar Skrevet 27. august 2011 #78 Del Skrevet 27. august 2011 Jeg sa nesten tusen år, altså veldig grovt regnet. Og jeg nevnte dødsstraff, men mente også andre former for sanksjoner. Undertrykkelse blandt annet. Et unøyaktig innlegg fra min side, men det ble da rettet opp i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #79 Del Skrevet 27. august 2011 Tenk over noen små fakta. Alt ligger til rette for liv på jorden. Rotasjon, tyngdekraft, avstand fra solen bare for å nevne noe. Er du klar over hvor stort universet er? Det er ikke slik at liv kun har 1 sjanse til å oppstå. Det har sinnsykt mange galakser og solsystemer det potensielt kan oppstå i. Det skulle bare mangle at det skjedde i minst 1 av dem når det er så mange som det er. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #80 Del Skrevet 27. august 2011 Er det virkelig noen, i år 2011, som fortsatt tror at det finnes en Gud? Disse personene må virkelig gå i tenkeboksen. - Lag en en liste: "Hvorfor tror jeg på Gud?" - Gå grundig gjennom punktene, og bruk fornuft - Hvis du fortsatt tror, post disse grunnene her, jeg er interessert i å høre dem 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå