Gå til innhold

Er det noen voksne som rir her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg savner det så fælt! :(

Red masse da jeg var liten, var jo helt gal etter hester. Men var aldri noen tøffing når det kom til hestene, men utrolig glad i dem.

Da jeg var 15 begynte sluttet jeg på rideskolen og begynte som for rytter, jenta som eide hesten var vel 17. Ble forsikret om at hesten var trafikksikker og ellers veldig snill, men den var ikke trafikksikkert, og det lærte jeg "the hard way" for å si det sånn. Den var vanskelig, både i boksen og å ri. Første dagen vi skulle ut og ri bråstoppet den og jeg smattet på den og klemte med hælene, og den gikk bakover og bakover og bakover til den steilet. Trenger vel ikke å si at det hele ble en veldig dårlig erfaring, jeg holdt ut et halvt år og har ikke ridd siden.

Nå er jeg 23, og savner hester og ri på tur og være i stallen. På den gamle rideskolen er alle rundt 13, til og med mange av instruktørene er yngre enn meg.

Så, mitt spørsmål er da, er det noen voksne jenter som rir her? Hvor rir dere? Noen i Oslo?

Jeg har lyst til å begynne igjen, men vet ikke hvordan. Kan jo alt det grunnleggende, men ikke mer enn det. Virker som det er så få på min alder som rir :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg er 21, og driver med hest. Herlig hobby. Jeg har egen hest og bor i Bergen da, men du finner garantert ridetimer for voksne/andre voksne ryttere i Oslo-området :)

AnonymBruker
Skrevet

Så bra, verdens beste hobby spør du meg :)

Heldig som har din egen!

Vet ikke hvordan jeg skal finne det.. jeg bor for langt unna sørkedalen, og ingen jeg kjenner rir.

Har sett på finn på hester som trenger for rytter, men mange er vanskelige og trenger en "stødig, erfaren" rytter.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange på din alder som rir, ikke tenk på det ihvertfall! Jeg er 25år og har ihvertfal ikke vokst fra det, hehe. Det er en super hobby og kjempegøy! Hvor i Oslo bor du da? Jeg er mest kjent i Sørkedalen, men det er også andre plasser i Oslo med godt hestemiljø. Jeg jobbet på en rideskole på Mortensrud og der var det mange på din alder som red i helgenee ihvertfall, de har helt sikkert voksenkurs også :) De aller fleste rideskole har det, så burde ikke være noe problem å begynne med timer igjen. Etterhvert som du begynner å komme inni ridningen igjen kan du kanskje finne fôrhest også.

Eneste downsiden med ridning er såklart at det er en dyr hobby. Men det er verdt det ;)

Skrevet

jeg har samme følelsen som deg og bor i oslo. vil begynne igjen. jeg holdt på med det i 7 år før jeg slutta. er 26 og bor i oslo. har aldri ridd her da

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hesten er verdt hver krone :fnise:

Hva med Alna Ridesenter?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Alna Ridesenter, Søndre Nordstrand, Sørkedalen - alle steder har kurs ol for voksne. Veldig greit å begynne på nytt med noen kurs og så hive seg ut i forrytterverden. Det er stort rift om voksne forryttere i Oslo. Man vil helst ha noen som er voksne.

Jeg har ridd i alle år. Både trav og galopp, men aller mest hobbyhester. Har eid noen hester også men eier ingen nå (det var det der med både tid og penger...) Trener dog noen ponnier iløpet av uka.

AnonymBruker
Skrevet

Søndre nordstrand var der jeg red :)

Men ser for meg at alle som rir på slike voksen timer er godt voksne, 40-50. Men kan jo melde meg på og prøve, og så kaste meg ut i for rytter verden etter jeg har gått på time en god stund.

Vil mange ha voksne? Syntes det virker som folk syntes det er rart at man rir på min alder. Jeg vil nok uansett ikke ha noen vanskelig hest igjen. Selv om jeg går på time lenge, vil jeg nok ikke klare en som er vrien.

Lærte jo sist gang hvor stor forskjell det er mellom skole hester og privat hester, men så var kanskje jeg max uheldig også da.

Så fint at det er så mange andre voksne jenter som rir fortsatt :)

Kanskje jeg skal prøve på Alna, det er ikke så langt fra meg, noen som har erfaring derfra?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Pfuff. På de fleste staller rundt om, så er det flest voksne som rir. Menn som kvinner. Og noen fjortisser hist og her. Men det er de voksne som driver hestenorge. Hos oss er det en stor overvekt av voksne. En tiendeldel av hesteeierene er under 16 år (voksne må jo uansett ta ansvaret for hesten når det er barn som steller og rir)

På voksenkurs er det vel alt fra 20 år og oppover.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere vår alder som rir..

Og finnes alltid ridesenter i Oslo området som gir ridetimer. Også enkelt timer om du føler det er bedre for deg. :)

Jeg rir flere dager i uken i Kongsberg, og har "forhester" jeg driver på med. For min del har det aldri vært noe problem å finne halvfor hester å ri på, de blir nesten kastet etter en, fordi eierne selv trenger noen dager i uka "fri".

Jeg har hatt egne hester i 11 år, men siden jeg de siste to årene ikke har hatt mulighet, er halvfor hester en grei deal for å kunne ta seg en tur på hesteryggen..

AnonymBruker
Skrevet

Søndre nordstrand var der jeg red :)

Men ser for meg at alle som rir på slike voksen timer er godt voksne, 40-50. Men kan jo melde meg på og prøve, og så kaste meg ut i for rytter verden etter jeg har gått på time en god stund.

Vil mange ha voksne? Syntes det virker som folk syntes det er rart at man rir på min alder. Jeg vil nok uansett ikke ha noen vanskelig hest igjen. Selv om jeg går på time lenge, vil jeg nok ikke klare en som er vrien.

Lærte jo sist gang hvor stor forskjell det er mellom skole hester og privat hester, men så var kanskje jeg max uheldig også da.

Så fint at det er så mange andre voksne jenter som rir fortsatt :)

Kanskje jeg skal prøve på Alna, det er ikke så langt fra meg, noen som har erfaring derfra?

Det er ikke noen som syntes det er rart å ri på din alder! :P Har mange jevnaldrene i stallen min og ridemiljøet generelt, og jeg er 25år. Du får ikke en vanskelig hest hvis du ber om en snill en, og det handler som regel om å være trygg på seg selv og ikke gjør noe ut av det hvis du skulle bli skremt :)

AnonymBruker
Skrevet

På Søndre Nordstrand er da ikke instruktørene i 13års alderen? Jeg jobbet der i vinter og da var de ihvertfall strenge på å kun bruke voksne ridelærere med en form for utdannelse innen ridning/pedagogikk, ingen småjenter ihvertfall. :) Hun som er hovedridelærer nå er ihvertfall en godt voksen og flink dame :)

Skrevet

Hiver meg på her å :)

Red veldig aktivt på barneskole/ungdomsskolen, men sluttet da jeg begynte på folkehøgskole for 7 år siden. Dro på ridetur i fjellet i sommer, og må innrømme at jeg ble bitt av basillen igjen. hehe. Er også 25 år, så vil tro det er mange voksne som også rir. :)

Noen som vet om noen stall med islandshester i Oslo? Har alltid ridd islandshest tidligere, og føler meg veldig komfortabel med dem. :)

Skrevet

Jeg er 23 og begynte å ri i år, jeg synes det er fantastisk til tross for at jeg i nybegynner klassen havnet sammen med småjenter. Jeg synes de var flinke alle sammen og jeg lærte mye av å ri en vanskelig hest, til tross for at den i mine øyne var den snilleste i klassen.

I sommer skal jeg på ridetur i fjellet, jeg tror det er et greit sted å bli kjent med flere voksne ryttere.

Skrevet

Hei! Jeg er voksen og har ridd endel på stall nordbye i sørkedalen. Kjempeflinke instruktører og egne kurs for voksne. Man begynner på nivå1 og stiger i gradene etterhvert som man blir flinkere :) Vi traver, gallopperer og har egne sprang- og dressurtimer. Noen ganger rir vi på tur i skogen :)

Har ridd på Alna også. Syntes det ble veldig mye støy og veldig mye folk :s Foretrekker sørkedalen :)

I sommer var jeg også med på fjellrittet (fjellrittet.no). Anbefales!!

Skrevet (endret)

Jeg er litt i samme situasjon... Jeg hadde egne hester i tenåra, er nå uten hest. Vurderte å begynne å ri på Stovner, for der er det ridekurs for voksne, men jeg ser for meg at det blir litt trist når jeg er vant til å ri egne hester (ingen er så gode som de skjønne kameratene mine jeg ble så glad i... Blir ikke det samme når det ikke er dem). Jeg gikk på rideskole da jeg var yngre, men her i Oslo virker det som rideskolene er drevet litt annerledes enn der ute jeg kommer fra. Der jeg red da jeg var yngre var vi maks 8 på timen, vanligvis ca 5. I Oslo virker det som det er 10 - 15 på en ridetime, at det blir lite læring fordi en ridelærer ikke kan gi så mye oppmerksomhet til hver av ti elever, at det er lite effektiv ridning, ofte 45 minutters ridetimer i stedet for 60, at hestene er mest inne i stallen og går på veggen av kjedsomhet... Og ikke minst, at det er veldig, veldig mye dyrere enn da jeg var rideskoleelev! Der det står priser er det ofte ca 190 kr per time, og da kan man nesten ri på privattime i stedet.

Men jeg har egentlig også lyst til å begynne å ri sånn ordentlig igjen... Hender jeg rir på noen skritteturer med en hest jeg kjenner, men jeg savner veldig å ri sprang, dressur, galoppere i skogen, være med på treninger og stevner...

Endret av Dragonfly84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...