Gjest livredd far Skrevet 30. juli 2011 #1 Skrevet 30. juli 2011 Jeg har hørt at man må være spesielt forsiktig når man vasker nyfødte på de intime kroppsdelene. Men hvor lenge må man holde på med å være sånn veldig forsiktig? Når kan man begynne å vaske normalt som feks man gjør med 2 åringer? Dette gjelder forresten jente. Takk for forhånd!
Gjest Emo Fisk Skrevet 30. juli 2011 #2 Skrevet 30. juli 2011 Du kan vaske som du gjør ellers, med myk klut eller forsiktig hånd. Du skal ikke vaske i skjeden, men bortsett fra det kan du vaske ganske normalt. Du skal selvsagt ikke bruke krefter, men det gjør man jo ikke på en toåring heller.
Elle Melle Skrevet 30. juli 2011 #3 Skrevet 30. juli 2011 Skylle under springen i lunkent vann tar jo alt, så hvorfor styre med klut? Det synes i alle fall jeg er den beste måten å få jentebabyer skikkelig rene.
Redbull Skrevet 30. juli 2011 #4 Skrevet 30. juli 2011 Du skal ikke vaske i skjeden Må jo det om man skal få bort bæsjen skikkelig... 3
Gjest Emo Fisk Skrevet 30. juli 2011 #5 Skrevet 30. juli 2011 Må jo det om man skal få bort bæsjen skikkelig... Når det er bæsj, så gjør man jo utenpå. Men alt annet så er skjeden selvrensende. Men skjeden er ikke det du ser. Skjeden er jo inni. Man stikker jo ikke kluten inn. 5
Redbull Skrevet 30. juli 2011 #6 Skrevet 30. juli 2011 Man stikker jo ikke kluten inn. Æsj, gud nei!!!!! Syns selv det er ganske "ekkelt" å vaske jenta mi, er redd for å ødelegge henne! (er så klart veldig forsiktig!)
Vibi Skrevet 30. juli 2011 #7 Skrevet 30. juli 2011 Men man skal vel ikke vaske bort det hvite belegget som er inne i ...(ja hva kaller man det, om det ikke er skjeden?)? Man må jo vaske der når det er bæsj, men ellers trodde jeg også at man skulle la det være? Har bare hatt gutt før, så dette er litt nytt for meg
Gjest Emo Fisk Skrevet 30. juli 2011 #8 Skrevet 30. juli 2011 Altså, man tar innenfor kjønnsleppene om det er bæsj der, ellers lar man være. Det er begynnelsen på skjeden. Skjeden går jo helt opp til livmorshalsen, og opp dit trenger vi strengt talt ikke å vaske
litle_my Skrevet 31. juli 2011 #9 Skrevet 31. juli 2011 Altså, man tar innenfor kjønnsleppene om det er bæsj der, ellers lar man være. Det er begynnelsen på skjeden. Skjeden går jo helt opp til livmorshalsen, og opp dit trenger vi strengt talt ikke å vaske Nei, enkelt sagt kan vi kanskje si at du kan vaske det du ser? Ellers støtter jeg bruk av rennende vann, spesielt på jentebabyer. Kan unngå mye gnissing med klut mellom kjønnsleppene som kan føre til sårhet.
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2011 #10 Skrevet 31. juli 2011 rennende vann er det beste,men er det avføring overalt må man tørke vekk det verste med parfymer fri intimserviett for barn.ungå for mye såpe dette kan skape irritasjon i huden og alergi.tørk godt og vis barnet er rød i rompa -strø på litt potetmel,bedre pudder finnes ikke! barnet blir ikke skadet av forsiktig vask mellom kjønnsleppene,snakk med helsesøster om du trenger litt ekstra undervisning i barnestell,hun råder deg mer enn gjerne!
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #11 Skrevet 1. august 2011 Men man skal vel ikke vaske bort det hvite belegget som er inne i ...(ja hva kaller man det, om det ikke er skjeden?) Mellom kjønnsleppene, i skjedeinngangen, kalles det. Og man skal ikke vaske overdrevent der. Våtservietter kan brukes, men de inneholder faktisk såpe, så det beste er lunkent vann, rennende eller på klut. Man skal fjerne det man ser av avføring, og ikke gni.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #12 Skrevet 1. august 2011 håper denne ts har fått dei råd han trenger her og at desse overgreps historiene ikke skremmer fedre til å ta ett tak med babyen.kos deg med babyen din du!!
litle_my Skrevet 1. august 2011 #13 Skrevet 1. august 2011 rennende vann er det beste,men er det avføring overalt må man tørke vekk det verste med parfymer fri intimserviett for barn Tja .... Våtservietter er vel egentlig stort sett unødvendig når man er hjemme og har vann og klut tilgjengelig. For ikke å snakke om at det er unødvendig dyrt og skaper mye søppel. Og i tillegg er det såpe e.l. i alle våtservietter, så dette er faktisk noe barn kan bli såre av. 1
skruf Skrevet 1. august 2011 #14 Skrevet 1. august 2011 Jeg har jenter, da de var babyer så brukte jeg ikke våtservietter, men vaskekluter og rent vann. Var det mye avføring så holdt jeg stumpen under kranen og skylte av. Opplevde aldri at det var avføring oppi skjeden...men av og til så kunne det være innimellom kjønnsleppene. Så da tok jeg, eller far, kluten og vasket av. Vask alltid foran og bakover, verre er det ikke. Hadde forresten to forskjellige vaskekluter som var forbeholdt babyen. En med rosa kant og en med gul. Den med gul var forbeholdt ansikt og resten av kroppen, den rosa stumpen. Guttebabyer skal en forresten aldri dra forhuden tilbake når en vasker dem nedentil. Ellers vask som vanlig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå