Gå til innhold

Chihuahua fôret med rått reinkjøtt - forstoppelse 2.dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Torsdags kveld tok min mor hunden med seg til søsteren min og hun tok opp reinkjøtt og ga til hunden. Det er en liten hund som er 12 år. Hunden hadde fått mat kl. 20, men takket jo selvfølgelig ja til rått kjøtt. Han svelget bitene hele. Nå har han forstoppelse på dag nummer to.

Det samme skjer hver gang og det nytter ikke å si noe. Sier man noe gir hun bare litt, men gir når man ikke ser det. Jeg ba moren vår si fra igjen, og helst mens hunden har problemer med magen. Enten får hunden løs mage eller forstoppelse. Til vanlig får den vom og kjøtt/fisk med grønnsaker uten salt, pluss rc tørrfor.

Hvordan få igang magen til hunden? Lange turer har ikke hjulpet og i varmen blir det bare en kort tur midt på dagen og en litt lengre i kveld.

Hva skal man si til henne for å unngå dette i fremtiden? Når jeg har gitt rått kjøtt har jeg gitt veldig lite og er det litt mer, blander jeg det med grønnsaker sånn at kjøttmengden er mindre enn grønnsakene. Å si noe til henne virker håpløst, da er det vi som er overhysteriske. Jeg er ikke hysterisk, men hunden har det ikke bra med forstoppelse. Til vanlig har han ingen problemer.

Åh, er så irritert. Hunden har også hjerteproblemer. Kan forstoppelse øke belastningen på hjertet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig respektløst av søsteren din. Jeg har svigerforeldre som gir hundene våre kake og ignorerer oss både når vi sier de slett ikke skal ha kake og heller ikke fores ved bordet. Sist måtte jeg bli skikkelig sint, og det hjalp visst! Jeg tror rett og slett du må bli ordentlig sint, og vise henne det. Eventuelt gi ungene hennes noe de er allergisk mot. ( :ironi: )

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Ta hunden med til en veterinær, og be han/hun forklare dine familiemedlemmer at hunden vil kunne dø dersom denne fôringa fortsetter. Tåler ikke hunden dette, så gjør den ikke det. Hunden din er i tillegg "oppi åra", og de burde derfor vite bedre enn å utsette den for slike belastninger.

Min hund elsker rått kjøtt, og tåler det bra. Men hadde hun blitt syk hadde hun selvsagt ikke fått det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han får rått kjøtt, men bare i små små mengder. Han er liten og veier 3,5 kg og det er lett å glemme hvor hardt rent kjøtt kan være for fordøyelsen og hvor liten han er. Jeg ser for meg at det blir til en klump som nesten setter seg fast uten hjelp av fiber.

Kan vi gi han noe for å lette fordøyelsen, evt ikke gi mat i dag?

Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Ta hunden med til en veterinær, og be han/hun forklare dine familiemedlemmer at hunden vil kunne dø dersom denne fôringa fortsetter. Tåler ikke hunden dette, så gjør den ikke det. Hunden din er i tillegg "oppi åra", og de burde derfor vite bedre enn å utsette den for slike belastninger.

Min hund elsker rått kjøtt, og tåler det bra. Men hadde hun blitt syk hadde hun selvsagt ikke fått det.

Det er ikke min hund, men mammas og hun tør aldri være bestemt overfor lillesøster. Mener du at hunden bør til veteriær siden den ikke har hatt avføring siden torsdag? Han virker i fin form, men tidlig i dag lå han lenger enn matmor i huset og hoppet ikke opp som han pleier. Han tåler rått kjøtt, men i små mengder da han er liten.

Hva kan lette magen hans nå?

Gjest Emo Fisk
Skrevet

Jeg ville vel tro at svisker er hent trygg måte å gå fram på også med hund. Lag litt sviskekompott og gi hunden, så regner jeg med at dette vil løses opp.

Jeg har søkt rundt på google nå, og ser at flere har gitt hundene sine svisker, og finner i hvertfall ingenting som tyder på at svisker finnes farlig.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Det er ikke min hund, men mammas og hun tør aldri være bestemt overfor lillesøster. Mener du at hunden bør til veteriær siden den ikke har hatt avføring siden torsdag? Han virker i fin form, men tidlig i dag lå han lenger enn matmor i huset og hoppet ikke opp som han pleier. Han tåler rått kjøtt, men i små mengder da han er liten.

Hva kan lette magen hans nå?

Det er jo fint med et veterinærbesøk uansett, da kan dere få tips om hva som kan lette magen. Men kanskje vanskelig siden det er helg.

God bedring til voffen.

Skrevet

Om hunden ikke har gjort fra seg siden torsdag, ville jeg vurdert veterinær, som selvfølgelig skal betales av lillesøster. Kanskje hun lærer da?

AnonymBruker
Skrevet

Om hunden ikke har gjort fra seg siden torsdag, ville jeg vurdert veterinær, som selvfølgelig skal betales av lillesøster. Kanskje hun lærer da?

Det gikk bra under turen i går ettermiddag og han fikk gjort fra seg. Jeg pratet med lillesøster i går og hun gikk rett i forsvar. Hun har ikke gitt så mye, hvis han ikke tåler det er han ingen hund, var frasene hennes.

Hvis det var min hund ville jeg rett og slett nektet henne (og andre selv om det ikke er problemer med andre enn henne) å gi han noe som helst, men mamma er konfliktsky. Å nekte andre å mate sin egen hund ser jeg ikke på som noen konflikt, men sunn fornuft. Jeg skal prøve å få mamma til å innse at hun må sette en fast grense som skal gjelde alle, men jeg kjenner henne og hun tør i alle fall ikke sette grenser for lillesøster, selv om hun hadde ringt og fortalt at hunden var dårlig i magen. Mammas greie er å gi andre dårlig samvittighet med kommentarer, men grensesetting har hun aldri kunnet dessverre. Men det skal hun ha, hun har vært flink med hunden, sosialisert den og oppdratt den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...