Gå til innhold

Har noen brukt bonger til bryllup?

Anbefalte innlegg

Gjest sabrinais
Skrevet (endret)

Vi holder på å planlegge bryllupet og er nå kommet til alkoholen...

Vi kommer til å bli veldig mange gjester siden vi begge har veldig stor familie. Til middag blir vi 42 stk. og det er da snakk om foreldre, søsken med partner og barn, 2 ste-foreldre og 4 besteforeldre, så dere ser det er ganske mange av bare de nærmeste. Til kaffe, kake og fest blir vi 168 personer. Det er da snakk om slekt ned til de søskenbarna vi har kontakt med + partnere (minus barn da), noen venner, noen av de mannen min jobber sammen med som også er venner da og selvfølgelig de som var til middag. Vi kjøper alkoholen selv, men tenker å ikke ha åpen bar av mange grunner:

1. verken jeg eller han drikker alkohol

2. Vi har det ganske tight økonomisk, har spart i 4 år og ikke dratt på ferie for å få råd til å ha noen bryllupsfest.

3. Det er snakk om 168 personer

4. Mange av de som kommer - de han jobber sammen med og søskenbarna han har kontakt med er alle menn i 28-40 års alderen som vet å utnytte alkoholen og jeg vet 100% sikkert at de kommer til å gjøre det til en fyllefest! (Typisk nordnorske bygde-ungkarer!) Husker sist vi var på her på "huset" som vi kaller det, i en 60 års dag, da var det masse alkohol stilt ut på et bord og fire av søskenbarnene til mannen min gikk frekk som de var bort og tok en full flaske hver av cognac og skjulte det i jakka og bærte det ut i bilen, fæør de gikk inn igjen og drakk mer.. de som holdte bursdagen, skjønte ikke hvor all alkoholen hadde tatt veien...

Dette er hva jeg tenker da av alkohol: Til maten serveres det vin, rød + hvit, det skal være tapas så, kommer an på hva folk spiser... Til kaffe, kake + fest får gjestene velge mellom likør og cognac + at de får 3 bonger hver som de kan velge mellom et utvalg alkoholholdige drikker. Det er mange som ikke kommer til å drikke. ca halvparten drikker ikke, så de kan gi bongene sine til de som gjør det.

Siden vi ikke drikker selv, synes vi dette hørtes greit ut, siden vi ikke vil ha noen nordnorsk rølpe-fest, men et bryllup! Jeg sier dette selvfølgelig fordi jeg kjenner disse og vet hvor mange feiringer de har "ødelagt" /skapt kvalme blant gjestene...

vin til maten, likør/cognac til kaffen + 3 bonger ++ per person synes jeg høres nok ut.

Da broren til mannen min giftet seg, endte alkohol regninga på 46 000kr på åpen bar, og de har tilnærmet samme omgangskrets.. så dere skjønner...

Jeg ønsker tilbakemelding fra dere hva dere synes om dette opplegget.. er det helt utenkelig, må man ha åpen bar? i så fall blir det ikke bryllup for om ihvertfall 2 år!

Endret av sabrinais
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fått hørt av de vi leier lokale hos at 2 bonger er det vanlige der, så vi satser på det.

Gjest sabrinais
Skrevet (endret)

Jeg regner da med at dere ikke kjøper inn alkohol selv og må kjøpe fra lokalet eller?

Vi kjøper alkoholen selv, men hvis du leser den første posten som jeg har fikset øverst, så skjønner du tegninga :P

Hvis vi har bonger er det mye enklere å tilpasse innkjøpet også tenker jeg...

Endret av sabrinais
Skrevet

Vi holder på å planlegge bryllupet og er nå kommet til alkoholen...

Vi kommer til å bli veldig mange gjester siden vi begge har veldig stor familie. Til middag blir vi 42 stk. og det er da snakk om foreldre, søsken med partner og barn, 2 ste-foreldre og 4 besteforeldre, så dere ser det er ganske mange av bare de nærmeste. Til kaffe, kake og fest blir vi 168 personer. Det er da snakk om slekt ned til de søskenbarna vi har kontakt med + partnere (minus barn da), noen venner, noen av de mannen min jobber sammen med som også er venner da og selvfølgelig de som var til middag. Vi kjøper alkoholen selv, men tenker å ikke ha åpen bar av mange grunner:

1. verken jeg eller han drikker alkohol

2. Vi har det ganske tight økonomisk, har spart i 4 år og ikke dratt på ferie for å få råd til å ha noen bryllupsfest.

3. Det er snakk om 168 personer

4. Mange av de som kommer - de han jobber sammen med og søskenbarna han har kontakt med er alle menn i 28-40 års alderen som vet å utnytte alkoholen og jeg vet 100% sikkert at de kommer til å gjøre det til en fyllefest! (Typisk nordnorske bygde-ungkarer!) Husker sist vi var på her på "huset" som vi kaller det, i en 60 års dag, da var det masse alkohol stilt ut på et bord og fire av søskenbarnene til mannen min gikk frekk som de var bort og tok en full flaske hver av cognac og skjulte det i jakka og bærte det ut i bilen, fæør de gikk inn igjen og drakk mer.. de som holdte bursdagen, skjønte ikke hvor all alkoholen hadde tatt veien...

Dette er hva jeg tenker da av alkohol: Til maten serveres det vin, rød + hvit, det skal være tapas så, kommer an på hva folk spiser... Til kaffe, kake + fest får gjestene velge mellom likør og cognac + at de får 3 bonger hver som de kan velge mellom et utvalg alkoholholdige drikker. Det er mange som ikke kommer til å drikke. ca halvparten drikker ikke, så de kan gi bongene sine til de som gjør det.

Siden vi ikke drikker selv, synes vi dette hørtes greit ut, siden vi ikke vil ha noen nordnorsk rølpe-fest, men et bryllup! Jeg sier dette selvfølgelig fordi jeg kjenner disse og vet hvor mange feiringer de har "ødelagt" /skapt kvalme blant gjestene...

vin til maten, likør/cognac til kaffen + 3 bonger ++ per person synes jeg høres nok ut.

Da broren til mannen min giftet seg, endte alkohol regninga på 46 000kr på åpen bar, og de har tilnærmet samme omgangskrets.. så dere skjønner...

Jeg ønsker tilbakemelding fra dere hva dere synes om dette opplegget.. er det helt utenkelig, må man ha åpen bar? i så fall blir det ikke bryllup for om ihvertfall 2 år!

Man kan fint ha et bryllup uten verken bonger eller fri bar. Folk evner å kjøpe seg drinker selv. Poenget er ikke å loppe seg selv for penger når man gifter seg, og jeg tror heller ikke venner og familie er interessert i at dere skal måtte bruke 50 000 kr på alkohol.

Dropp fri bar og bonger om dere vil, det er DERES bryllup og DERE bestemmer.

Alle har meninger om alt, og man kan aldri gjøre alle fornøyde uansett. Så gjør det som er riktig for dere.

Skrevet

Då eg jobba på hotell, gnei vi oss i hendene når folk ville ha bongar i bryllaup. For av erfaring visste vi då at dei måtte betale meir enn om dei hadde delvis fri bar, dvs alkoholfritt, vin og øl gratis, spritbasert drikke må gjestane kjøpe sjølv.

Bongane ein kjøper går for prisen av dyreste drikke i baren, og ein kan ikkje få tilbake pengar for ubrukte bongar. I snitt drikk folk to glas etter avec, nokre drikk meir, medan andre ikkje drikk noko etter avec. Det som er kjipt med bongar er at ein del bongar berre havnar i lomma på den som har fått dei og blir ikkje brukt, medan andre må betale for ekstra drikke i baren (noko mange kvir seg for og dermed dreg heim tidlegare enn dei ellers ville gjort).

Eg ville vald å ha fri bar på husets raud- og hvitvin, øl og all alkoholfri drikke. Då slepp de óg unna verste fylla, om de er redde for det, då den oftast kjem av sprit som drikkest fort.

• Liker 3
Skrevet

Man kan fint ha et bryllup uten verken bonger eller fri bar. Folk evner å kjøpe seg drinker selv. Poenget er ikke å loppe seg selv for penger når man gifter seg, og jeg tror heller ikke venner og familie er interessert i at dere skal måtte bruke 50 000 kr på alkohol.

Dropp fri bar og bonger om dere vil, det er DERES bryllup og DERE bestemmer.

Alle har meninger om alt, og man kan aldri gjøre alle fornøyde uansett. Så gjør det som er riktig for dere.

Dersom man skal ta betalt for eigen innkjøpt alkohol, må man ha ambulerande skjenkeløyve til festen.

Til TS:

Syns du heilt fint kan gå for bongar. Dykkar fest, dykkar val! :)

AnonymBruker
Skrevet

I min søsters bryllup ble det ikke servert alkohol i det hele tatt. Tror vi hadde cider på 0,7 %, da, men det teller jo knapt nok. Grunnen til at det ikke var alkohol var delvis på grunn av at en del gjester som uansett ikke drikker noe særlig, og fordi det var et studentbryllup. Altså hadde de ikke all verdens råd. Det var en heidundrende bra fest likevel, og det var ikke en sjel som ikke kosa seg! :)

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man skal ta betalt for eigen innkjøpt alkohol, må man ha ambulerande skjenkeløyve til festen.

Vi fikk beskjed om at vi måtte ha ambulerende skjenkeløyve selv om vi har fri bar. Kjøpt inn alt av alkohol selv, utenom øl og cider som lokalet stiller med .

Til TS: Om dere skal bruke bonger må dere ha bartender som står i baren. Og siden det er dere som selv kjøper inn alkoholen (ikke kjøpt gjennom lokalet) mener jeg at dere ikke kan ta "hotell/bar" priser på drinkene, mer en symbolsk sum.

Har ikke vært borti at brudeparet kjøper alkoholen selv og har bonger, men ofte det er bonger når festen er på plass der lokalet stiller med alkhoholen.

Hadde det vært slik at verken jeg eller mannen hadde drukket alkohol, så hadde vi hatt alkoholfritt bryllup. Går fint ann å ha et fantastisk bryllup uten alkohol (Har vært i flere selv)

Skrevet (endret)

Endret av litleMeg
AnonymBruker
Skrevet

Siste bryllup jeg var i, til min nevø, fikk vi to bonger hver til baren etter kaffe, cognac og kaker.

Vi valgte det vi ville ha fra barmenyen, samtidig som vinen og ølet som ikke var drukket opp under middagen sto på et bord for seg selv. Der var det bare å forsyne seg.

Hørte etterpå at det var plenty igjen av flasker på dette bordet som ikke ble åpnet. Noe som sparte brudeparet for en del utgifter. :)

AnonymBruker
Skrevet

168 gjester er da helt sinnsykt.

Om du dropper 100 av gjestene så har dere kanskje råd til å spandere vin på de gjestene som blir invitert. Et alternativ er jo også kun øl og vin, men dropp alt av brennevin.

• Liker 3
Gjest Tirkes
Skrevet

Synes ikke 168 gjester er sinnsykt, der jeg kommer fra er det veldig vanlig å omtrent invitere inn hele bygda, og fester på mellom 150-200 gjester er veldig normalt, men da er de gjester alle mann, festen er bygdehus-typen ofte med viltgryte eller lignende ting som middagsrett så alle gjestene er til stede hele veien.

40 til middag og 160 til kaffe virker litt... uvanlig dog. Men alle gjør jo som de selve vil. :) Og hva man har råd til. Har man ikke råd til 160 gjester til kaffe og kaker, så ville nok jeg heller revurdert antallet heller enn å "Knusle" med baren, spesielt om jeg fryktet flatfyll. Men regner med TS kommer fra steder med samme kultur som jeg kommer fra, der det er forventet at "alle" skal få feire bryllup om noen gifter seg.

Men har null erfaring om bonger, så håper andre kan gi deg gode inputs der. :)

Skrevet

Vi hadde bonger i vårt bryllup, og det ble ordnet slik at alle fikk 3 bonger hver etter kaffen (drikke til mat og avec var inkludert i kuvertprisen).

Lokalet tok kun betalt for brukte bonger, og slo inn nøyaktig hva som var kjøpt. Vi ble ikke belastet for mer selvom vi hadde mange bonger igjen etterpå. De gjestene som ønsket mer og drikke kjøpte selv utover kvelden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv vært i bryllup hvor det har blitt gitt ut drikkebonger, og jeg kunne ikke se at det ikke var noen som koste seg.

Selv skal vi ikke ha fri bar, eller drikkebonger. vi skal begynne med å skåle i champagne etter vielsen, deretter blir det kirroyal til velkomst drink, 4 glass vin under maten, og så skal vi skåle i champagne igjen til kaken (vi gifter oss i utlandet så synes det var litt morsomt å bruke noen skikker derfra). Så vi føler i grunnen at vi spanderer mer enn nok alt. så hvis folk ikke er fornøyd så får de heller kjøpe mer selv i baren som er tilgjengelig.

tror nok godt at dere kan bruke drikkebonger jeg TS. Det er deres bryllup, og ikke fyllefesten til hele bygden.

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi skal verken ha bonger eller fri bar, har bekjente som ble overrasket med barregning på 50 000,- dagen etter... Jeg tenker at så lenge det er velkomstdrink, rikelig med vin til maten (ingen begrensninger) og avec, så holder det.

Skrevet

Vi handler inn alt av alkohol og drikke selv, og har en proff bartender som ordner drinker som gjestene må bestille hos ham. De får velge mellom 4-5 drinker, øl, vin, cognac, whiskey osv...

Gjestene skal få lov til å drikke så mye de vil, men jeg regner med at bartenderen vår ser når folk har fått nok, og ber dem slappe litt av eller gi dem et glass vann istede :fnise:

Det har en tendens til å bli fyllefest i bryllup der jeg kommer fra, og dette ønsker jeg virkelig ikke... Kledelig salongfull, eller hva det kalles, er helt ok. Det er jo et bryllup og folk skal kose seg, ikke være ekle mot hverandre eller spy rundt omkring... Jeg skjønner deg veldig godt, TS.

Jeg håper virkelig gjestene våre klarer å styre seg, og at bartenderen vår er så flink som han er når han er på sin vanlige jobb!

Synes det er kjedelig når noen er så fulle at de faller, sier idiotiske ting eller blir sur... Alkohol er jammen en vanskelig greie...

Skrevet

Vi valgte å ikke ha bonger, vi hadde fri bar, men man må se an gjestene litt, og antall, tenker jeg. Vår barregning endte på litt over 11000 kr (i tillegg kom middag og drikke til den), så for vår del var det helt levelig. Nå var det mange som kun drakk mineralvann og vi kjente våre gjester såpass godt at det gikk an. Hadde vi derimot hatt flere gjester enn vi hadde (vi var 38 til sammen) ville vi aldri gjort det slik.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Vi skal ha fri bar i bryllupet, ca 100 gjester! Har vært i bryllup der gjestene betaler for drikken selv, og jeg synes ikke det blir riktig.. Kan ha noe med at jeg er trønder å gjøre :gjeiper: Der er tradisjonen sånn at gjestene ikke skal betale for å gå i bryllup! Gavene er ofte dyre nok! Det blir nok helt sikkert dyrere hvis man har fri bar på et hotell, enn hvis man kjøper inn drikke selv og leier en "bartender". Vi skal ha bryllupet på en plass der det ikke er sjenkebevilling, og kjøper derfor inn all drikken selv :)

Mulig jeg har vært "uheldig" med de bryllupene jeg har vært i, men har personlig kost meg mer i de bryllupene jeg slapp å betale 80-100 kr for et vinglass..

Men dette er selvfølgelig helt opp til brudeparet selv :) Lykke til :klemmer:

Skrevet

Her tenker jeg at dere vet dere best selv.

Da jeg i sin tid giftet meg hadde vi festen på et hotell og fri bar var uaktuelt. Vi hadde derimot 3 bonger til hver av gjestene (70 til middag og 100 til kaffe) og betalte for hva bongene hadde blitt brukt til.

Var selv i gjest i bryllup nå i helgen der det ikke var bonger, men alle betalte for alt de drakk selv. Jeg og mannen hadde en barregning på rundt 1100,- etterpå. Det var over 130 gjester tilstede og dersom det skulle vært fri bar ville brudeparet blitt ruinert... Det var ikke vi som hadde den høyeste regningen, iallefall...

Kan ikke si jeg koste meg noe mindre der enn jeg har gjort i bryllup med fri bar. Det er da vel ikke mengden alkohol eller prisen man betaler for denne som styrer om en bryllupsfest er trivelig eller ikke?

Jeg har også vært i bryllup med fri bar som var dørgende kjedelige.... dette har mye mer med hvem som er til stede, stemningen rundt og ikke minst hva brudeparet har lagt i forberedelsene (type lokale, musikkvalg osv).

Lykke til med forberedelsene og lytt til deg selv. Det er kun dere som vet hva som vil være mest rett i deres bryllup, sammen med deres familie og venner og med deres økonomi!

Skrevet

Å ha bonger på et bygdehus/samfunnshus om jeg forstår TS riktig - det har jeg aldri hørt om. De bryllupene jeg har vært i så har det vært fri bar i slike lokaler, dog med "bartender" som forhindrer at folk stikker av med hele flasker da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...