Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har just begynt på LCHF-kosthold. Fulgt det ganske så slavisk også.. I forigårs ble jeg skikkelig uvel da jeg jogget min vante tur med bikkja (jogger den ruta hver dag), og jeg ble så matt og svimmel, grisesvettet og måtte tilslutt sette meg på en benk. Jeg er ikke nye i gamet, og kanskje god kondis, så det var ikke det som var problemet. Uansett så ruslet jeg hjem og tok resten av kvelden med ro. Fylte på med masse vann og litt nøtter da jeg kom hjem.

Igår derimot var jeg virkelig gåen! Hadde en time på sykehuset, og holdt flere ganger på å besvime (ok at det var på sykehuset da..). Svimmel, kaldsvettet, helt utmattet, skjelvinger. Måtte få mannen mini til å komme fra jobb for å kjøre meg hjem tilslutt....

Idag er jeg bedre, kjenner litt til det, men har idag vært og flinkere til å fylle på med litt mat selv om jeg ikke kjenner meg sulten.... Har idag spist et speilegg, bacon, nøtter, en hjemmelaget "burger" (uten brød), med løk, oliven og ost, samt renskåret indrefilet som jeg stekte i smør og sesamfrø. Pluss mye vann, kaffe og et glass pepsimax..

Spiste mindre de første dagene......

Tror dere som er mere inn i dette kostholdet at det kan være en nybegynner reaksjon, eller burde jeg testet m blodprøver om det er noe annet ?

(gift med en legemann som er ganske stresset over formen til konen sin de siste dagene.....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er en reaksjon på kostholdsendringer, jeg hadde det likt. Men om mannen din er lege kan du vel stikke innom å ta ett par blodprøver i lunchen :)

Skrevet

Jeg tror det er en reaksjon på kostholdsendringer, jeg hadde det likt. Men om mannen din er lege kan du vel stikke innom å ta ett par blodprøver i lunchen :)

Vi er litt sære sånn, skiller familie og jobb;-) Så jeg tar det evt via fastlegen min. Mannen min mener jeg bør sjekke det, men jeg har jo lest meg litt opp, og har lest at en kan få reaksjoner på omlegging til lchf-kosthold. Men ikke alt jeg leste stemte med det jeg opplevde.. Nå har jeg ikke plager i forhold til søtsug, heldigvis, da jeg ikke er så glad i søtt til vanlig. Men kroppen skriker nok litt etter mere karbo.

(må bare legge til at er det akutte ting som skjer, så er det kjekt med legemann da:-) F.eks da minstejenta ramlet ned fra et tre og brakk armen...).

Skrevet

Gi det noen dager til så ser du da :) syns foresten ikke dere er sære så skiller jobb og privatliv, høres ut så ett sunt syn på det :)

Skrevet

Når man trener seg tom for energi, eller glykogen i musklene, så kommer man i en situasjon som gjerne kalles "møte veggen". Det kalles også utmattelse. Et kosthold uten karbohydrater kan bidra til at du raskere møter veggen.

Jeg er ikke lege, så dette kan antageligvis mannen din svare bedre på, men det kan også høres ut som hypoglykemi, eller lavt blodsukker. Det kan få litt alvorligere konsekvenser dersom du har problemer med å regulere dette ved normal kost eller dersom du har diabetes.

Du bør derfor gå til legen å ta blodprøver for å avdekke dette for å være på den sikre siden.

Dette er uansett ikke en god reaksjon. Det er signal fra kroppen at du ikke gjør noe riktig. Det går fint å leve på lavkarbo, ihvertfall i perioder. Det er lett å spise for lite så du må også passe på at du spiser nok. Fett og protein gir større metthetsfølelse og det kan være derfor lavkarbo i mange tilfeller har en slankende effekt.

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg fikk lignende reaksjoner av lavkarbo. I tillegg gikk jeg opp i vekt. Ble anbefalt av lege og slutte, siden verdiene mine ikke var særlig bra. Individuelt dette, så jeg tror du bør sjekke det ut. Pass på deg selv :)

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig vanlig å føle seg rar og groggy og ha alle mulige ubehagelige symptomer om man kutter karbohydratene helt og går over på LCHF. Kroppen skal venne seg til en helt annen måte å fungere på. Om målet ditt ikke er å være i ketose hele tiden, kan du jo spise litt karber (en eplebit eller noe), da føler du deg bedre. Hvis du skal i ketose må du nesten bare være tålmodig, det kan ta flere uker.

Kanskje du burde henge litt på lavkarbo sitt forum? Der kan du snakke med andre i samme situasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har også den siste tiden lagt over lchf kosthold og den passer bra så lenge jeg ikke trener eller aktiv. Har du et aktivt liv hvor du trener så må du også passe på å spise litt karbohydrater.

Spis en banan eller noe annet med karbohydrater før du trener.

Skrevet

Hei

Jeg har også den siste tiden lagt over lchf kosthold og den passer bra så lenge jeg ikke trener eller aktiv. Har du et aktivt liv hvor du trener så må du også passe på å spise litt karbohydrater.

Spis en banan eller noe annet med karbohydrater før du trener.

Trenger ikke det når den verste reaksjonen er over.

Skrevet

Om man har spørsmål relatert til kosthold og LCHF bør man spørre en ernæringsfysiolog, ikke en lege som har hatt et par uker med kostholdet i et mangeårig studie.

Uansett:

Det første man bør gjøre, er å legge om kostholdet gradvis. Da øker også sjansen for at endringen blir varig. Sekundært: Om man leser litt om LCHF så vet man det kan være en fordel å salte maten litt i starten, slik at man ikke opplever symptomer som svimmelhet, hodepine, kvalme, utmattelse (pga forandret veskebalanse).

Som noen her indirekte påpeker - karbohydrater er viktig for prestasjonsevnen. Det er derfor ikke utenkelig at mangelen på karbohydrater i kombinasjon med et underskudd av energi, har gitt det disse utmattelsesymptomene. Selv om man ikke alltid vet årsaken, så kan du med fordel holde litt tilbake på treningen den første uken med LCHF.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Passer du på å få i deg nok fett? Nok grønnsaker (eller eventuelt kosttilskudd hvis du er i ketose)?

AnonymBruker
Skrevet

Karbohydrater er det som er lettest tilgjengelig som energi for kroppen. Du må "trene opp" kroppen din til å bruke fett og proteiner i stedet. Med andre ord: ikke kutt karber over natten... Start forsiktig, og kutt ned mer og mer. Ellers får kroppen din sjokk.

Om man trener mye kan det hende kroppen rett og slett ikke klarer å forbrenne fett og proteiner fort nok til å holde tritt. Jeg trener både kampsport og styrke, og kan rett og slett ikke gå på lavkarbo. Går på veggen om jeg har for lite karber i meg. Tegnene på at man har for lite energi er akkurat det du skriver, slapp, dårlig, svimmel, føler man må kaste opp. Ikke kjekt, og helt unødvendig. Karbohydrater er ikke fienden, karber er ikke farlige.

Skrevet

Takk for mange svar!

Jeg har det mye bedre nå, men jeg kan fortsatt kjenne til ubehag. Problemet var flere ting egentlig. For det første trappet jeg ikke ned på karbohydrater, jeg gikk fra vanlig kost (dog uten brød) til lchf over natta.... I tillegg så spiste jeg for lite. Og mest sannsynlig drakk jeg for lite vann.

Nå passer jeg på å ta en neve mandler, noen ostebiter o.l innimellom måltidene.

Jeg har ikke jogget i helga, så det kan være derfor jeg føler meg litt bedre nå, så jeg er spent på i kveld når jeg skal løpe.

Jeg hadde ikke tenkt å bruke lege som kostveileder (var en bruker som nevnte det i et innelgg), men det var mannen min, som er lege, og som reagerte som en lege da han så hvor elendig jeg var, og syntes jeg burde ha tatt noen blodprøver, bl.a blodsukker og jernlager/blodprosent. Jeg har ikke tatt noen prøver.

Målet mitt er ikke slanking, da jeg har en helt fin vekt, er aktiv og trener. Men jeg har mye matallergier, blandt annet gluten (påvist ved blodprøve og fra tarm), i tillegg har jeg endel betennelser i muskler i ryggen, Har lest at dette kostholdet kan være veldig gunstig mot nettopp dette. Jeg merker allerede nå at jeg er mye bedre i magen. Ikke oppblåst, null magesmerter, i tillegg så har jeg ikke 8-10 turer på do hver dag med diare, men for første gang på det jeg kan huske så virker også det normalt:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...