Gå til innhold

Brus hver dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man egentlig når barna drikker brus hver dag? Har nå funnet ut at 16-åringen drikker 1,5 liter cola hver eneste dag og dette har han gjort siden han var 13 sier han (vet ikke om det er sant da). Nå tjener han penger selv også.

Han har visst kjøpt seg et lite kjøleskap også han har gjemt på rommet. Er litt i sjokk nå.

Har lyst å bare ta kjøleskapet hans og kaste brusen. Har jeg noe rett til å gjøre det? Er jo hans penger, men han er jo under 18 og bor i mitt hus.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel... En 16-åring som drikker brus... Litt sent å sette ned foten?

Gjest Brusoholiker
Skrevet

Jeg drakk masse brus, for det meste Cola og Urge, siden jeg var 13-14 år. Drakk sikkert 1 - 1,5 liter hver dag i flere år. Foreldrene mine visste ikke hvor mye jeg drakk hver dag. Noen ganger fant de store og små flasker på rommet mitt, og det likte de ikke, men de ville fått hjerteinfarkt om de visste hvor mange flere flasker jeg tyllet i meg hver dag.

Som 22 åring begynte jeg å føle meg dårlig, og jeg kuttet ut på dagen på 23-årsdagen min. Har ikke drukket brus siden, og det er flere år siden nå :)

Så, det er ikke for sent, men han må finne ut av det selv. Du kan prate med han, altså, prate, ikke kjefte. Prater du med han og forklarer han dette med vann og et sunt kost, så får han finne ut av ting selv. Det værste man gjør er å kjefte, for da vil han sette seg på bakbena, eller du vil få han til å føle seg forferdelig når han egentlig ikke forstår.

• Liker 1
Skrevet

Vel... En 16-åring som drikker brus... Litt sent å sette ned foten?

Tøvete innlegg uten mål og mening. Kom heller med noe konstruktivt i stedet for å sleivete uttalelser som dette.

Men nok om det :)

Det beste er å få sønnen din til å selv forstå at så mye brus ikke er sunt. Jeg tror det er eneste måte å få han til å kutte ned på brusdrikkingen.

Jeg kjenner ikke til hva du har lov til og ikke lov til angående å fjerne kjøleskapet eller hindre han i å ta med brus i huset. Det kan uansett føre til et negativt resultat.

Selv har jeg et familiemedlem som både røyker og drikker brus ofte, og er i tillegg overvektig. H*n har passert myndighetsalderen og selv om vi som står henne nært har prøvd å fortelle h*n at verken røyk eller brus er sunt(og noen flere argumenter) har dette hjulpet lite. H*n har selv fortalt at h*n vil prøve å slutte, men etter 2 år er det kun begrenset røyking. Når det gjelder brus brukes det som tørstedrikk og fysisk trening er det svært lite av.

Dette tar tid og det er kun din sønn som kan avgjøre om han vil slutte å drikke brus. Dere må bare påvirke han. Han er 16 år og har mye å lære og antakelig vet han lite om hva så mye brusdrikking gjør med kroppen.

Begynn med en prat og ta det videre derfra. Fortell gjerne har inne hvordan det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...