Gå til innhold

sommerblomster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mange sommerblomster både i krukker og i et bed (planlegger flere stauder der neste år, pluss dele noen av de jeg har, så jeg skal få flere, men i år er det altså sommerblomstrene som har fått holde til der, mens jeg planlegger og ser for meg hva jeg vil ha der). Og nå lurer jeg litt på hva jeg skal gjøre med dem til høsten. Noen av krukkene har jeg tenkt å plante vintergrønt (buksbom) og lyng i til høsten. Men er det noen mulighet for å ta vare på sommerblomstrene inne til neste år? Har bl.a en ildtopp stående i krukke, og den tenker jeg å plante i plastpotte igjen, og ta inn som stueplante, for de lever jo godt inne. Er det noen andre (av de typiske sommerblomstrene) planter det går an å gjøre det med? Må man klippe dem ned før man tar dem inn? Jeg har blant annet mye av blå kantlobelia, som jeg tenker å ha neste år i flere bed, kan jeg ta avstikkere, avleggere eller noe tilsvarende, og få den til å blomstre neste år? Jeg er ute etter å spare mest mulig penger, da det fort går en del penger i blomster og jord i løpet av en sesong. Er ganske fersk på dette med blomstrende hage. Hva gjør man med sommerblomstrene i bedene? Lar man dem stå og visne, eller graver man opp alt og hiver i komposten? Er det noen som har erfaring med at dem frør seg og kommer igjen året etter? Eller skal jeg samle frø og så selv? Må jeg i såfall så inne, eller holder det å så rett der jeg vil ha dem, ute?

Mange spørsmål, og litt rotete innlegg, men håper noen vet litt mer enn meg, om hvordan man får disse fine plantene til å leve lenger, uten å blakke seg fullstendig hvert år.. :smilyblomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar inn alle blomstene mine hvert ¨år. har en vinterhave der det er varmt og de overlever helt fint.

Venninner av meg har latt blomstene stå ute hele vinteren og noen har vært så heldige at de har kommet tilbake året etter selvom de har vært ettårige planter.

Det er kjempe lurt¨å så frø, det sparer du penger på. Når på året du sår kommer litt an på om du gidder å så de i potter inne, eller om du bare vil så de ute med engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...