Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 30 år og har aldri eid egen bolig.

Nå har jeg og samboeren faste jobber, og full BSU-kontoer, og en egenkapital på 200tusen.

Vi har vært på litt visninger og er klare for å ta det neste steget inn i være budgivere.

Men jeg er HELT grønn på hvordan man velger "beste bank" ifb. renter osv? Hører at folk har fått et tilbud fra en bank og presset en annen ned i rente osv? Hvordan går man frem for å få de beste betingelser?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal velge banken som gir det beste helhetlige tilbudet for deg. Det handler mye om renter, men også om hva slags kundeforhold du er interessert i å ha med banken. For eksempel markedsfører noen banker seg med lave renter, men fordi de dermed har lavere marginer kan det bety at du ikke får en fast kontaktperson og må ringe kundeservice og forklare saken din på nytt hver gang du har behov for hjelp. Andre banker markedsfører seg som kundeorienterte og gir deg kanskje en fast kontaktperson du kan ringe og skrive til når som helst, men de tar også litt høyere renter. Store banker kan ofte gi et lavere rentetilbud, men er mye mindre fleksible enn små banker hvis du en gang står og har behov for litt ekstra hjelp en periode. Kanskje er det viktig for deg å kunne møte opp i banken personlig, kanskje er det greit å ta alt på telefon. Alt dette er ting du må ta med i betraktningen, og derfor finnes det ingen "beste bank". Folk tror at lavere rente kommer uten kostnader på andre felt, det gjør det dessverre ofte ikke.

Men generelt gjelder det at dere får lavere rente om dere ligger under 80% belåningsgrad. Muligens kan dere også forhandle dere frem til rentekutt ved å sjonglere litt med nedbetalingstid og rentetype, men det vet andre her mer om. Og dere skal selvsagt innhente tilbud fra flere banker, men også være bevisste på at for en bankkunde er det ikke bare renter som teller.

Skrevet

Velg bank utifra det som er viktigst for din del, og ta gjerne turen rundt til forskjellige banker. En ting er rentene, men jeg vil tippe at du også vil ha interesse av å vite hva dere eventuelt får i lån i forskjellige banker, hva kundeservice de kan tilby og hva slags andre fordeler dere eventuelt vil ha. Er dere f.eks medlem i noen fagforeninger som vil gjøre at dere vil få bedre avtale i en bank kontra en annen bank?

Det er ikke nødvendigvis kun renta som spiller noen rolle. Personlig så må jeg si at det spiller liten rolle med 0,5% forskjell på renta mellom to banker dersom jeg i den ene har en personlig kundebehandler som kjenner min historikk imens jeg i den andre treffer på forskjellige folk hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...