Gå til innhold

Underskriftskampanje

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er underskrevet.

Synes det er dårlig av staten å nekte gravide UL før uke 12. Hadde selv behov for tidlig UL pga blødninger og ville jeg ikke fått det måtte jeg gått og vært redd. Det hadde ikke vært bra for hverken meg eller ungen!

Skrevet

er helt idiotisk!! er venninna mi som har laget avstemningen, har skrevet under jeg også. håper de tar til vettet!!!

Iset

Skrevet

Er det mulig? :o

Klart jeg har signert!

Skrevet

Nå liker jeg ikke å komme som den ensete hanen i korgen å kakle. Men hva er grunnen til at staten vil at de gravide må vente til uke 12? Hvis det er pga at det ikke er noe point i å gjøre undersøkelser tidligere enn dette stadiet, så er det jo forståelig.

Men når har jeg null peiling på dette, og det må jeg bare innrømme flatt ut. Men jeg kom ikke unna tanken på at kanskje staten hadde en grunn til det. Tviler uansett på at de går inn for å plage gravide kvinner.

Selv om man skulle tro at enkelte byråkrater liker å terrorisere.

Skrevet

Det er vel for å hindre at kvinner "velger bort" barn med Downs osv?

*løper og signerer*

Skrevet

Jeg aner ikke hva grunnen er, men noe jeg vet er at i USA tar de UL for å måle hvor stort fosteret er og setter terminen fast mellom uke 10 og 12 fortalte legen min meg. For de mener at det er etter det fosterne begynner å vokse mer individuelt. Her mener man at alle fostere vokser akkurat like mye i nesten dobbelt så lang tid.

Jeg fikk 2 UL før den vanlige i uke 18, en i uke 5-6 og siden min fastlege fikk eget ULapparat fikk jeg en i uke 11 også. Betalte selv, men pga blødninger tidligere i svangerskapet så var det veldig betryggende å få dette. Fosterets størrelse stemte omtrent på dagen med den termin jeg gikk ut i fra.

Så kom jeg på sykehuset for å få den vanlige UL, og de sier neida, du er ikke 18 uker på vei du, 16 er du... De mener altså at man skal gå 2-3 uker lenger gravid enn andre før de gjør noe som helst når man skal føde. Har en venninne som mistet sitt barn ved fullgått svangerskap jeg, og måtte faktisk settes i gang med første barnet mitt. Og jeg ville helst nektet å gå så lenge, men det bryr de seg ikke om der nei. (Fikk jeg merke godt)

Så jeg endte med å ta lakserolje for å sette igang jeg da. Var overredd for at noe skulle gå galt den siste tiden. Derfor er dette en viktig underskriftskampanje som jeg håper så mange som mulig skriver under på. Enten de er damer eller menn...

Skrevet

Synes alt for mange gravide blir "hysteriske" og "må" ha ultralyd så tidlig som mulig. Snakker ikke her om de som har blødning osv.

Downs kan ikke påvises ved ultralyd, ikke så tidlig i alle fall.

Før uke 12 er det normalt og vanlig at ting kan gå galt. Skjønner ikke hvordan ultralyd kan forhindre dette.

Fastsetting av termin gjøres i uke 18. Jeg synes dette er betryggende nok. Og det er jo normalt at de fleste går over termin. Like normalt som at noen føder for tidlig. Om man ikke vil stole på ultralyden på dette kan man jo la være ta ultralyd, da har legene kun menstermin å forholde seg til - men da får også du det. Hvordan vet du hva det riktige er? Om man tar ultralyd både i uke 10 og 18 og de viser et sprik på to uker med tanke på termin? Vil det da automatisk bety at du må gå over tiden? Hva om den første viste en for tidlig termin? Vil en heller føde 2 uker for tidlig?

Jeg vil si at ultralyd er til mer skade for fosteret enn til hjelp.

Kvinner bør stole mer på naturens gang. Vi skal jo vite alt i dag. Og der er stadig nytt om hva en bør og ikke bør spise - og det svinger fra år til år... Vet det ikke er lett å ta alt med ro når man er gravid og ønsker mer enn alt annet at alt skal være perfekt, men samtidig er man usikker.

Skrevet

Den skriver jeg ikke under. Tåpelig at hysteriske kvinnefolk skal løpe rundt og få UL i hytt og pine bare fordi de føler for det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Helt enig med Joplaya og Stjernefisken, hva i all verden skal dere med UL i hytt og pine ? Å gi støtte til en slik kampanje er rett og slett et hån mot virkelige problemer i samfunnet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skriver heller ikke under.

Det er ikke slik at ingen vil få tidlig UL lenger. Det det er snakk om er at tidlig ul skal gis på indikasjon smerte eller blødning. Altså for å konstatere spontanabort eller lignende.

Mange har hittil tatt UL i uke 12 for å sjekke om barnet har en hudfold i nakken som i noen tilfeller vil bety downs.

Det synes jeg ikke noe om. Barn med downs har livets rett likesom andre barn.

De fostersykdommene det går an å helbrede vil fremdeles bli oppdaget i uke 18 og moren vil bli sendt til fostermedisinsk senter. Det er tidsnok for alle de fostersykdommene jeg har hørt om.

Kvinner i ekstremt risiko for fostersykdommer vil fremdeles blir fulgt opp av slike spesialister.

For de av oss som har bodd på bygda og ikke kan ha fått UL på hver kontroll og som ikke ønsker å drepe annerledes barn, vil situasjonen bli ganske lik som den har vært.

Som sagt. De som har smerter eller blødning vil fremdeles få UL. De foster som kan reddes med fostermedisin vil fremdeles få behandling. De som er i risikosone vil fremdeles få oppfølging.

Forskjellen er at jeg som frisk gravid ikke kan gå til UL for å se om jeg har et "normalt" barn. Dette er vanlig i byene, men skulle alle på bygda gjort det samme ville det belaste helsevesenet veldig og unødvendig.

Nei. Jeg skriver ikke under.

Og dere som skriver under.

Les loven nøye først og les begrunnelsen for den. Jeg har sett mye rart av argumentasjon for og mot loven som ikke henger sammen.

Hilsen Anita.

Gjest Anonymous
Skrevet

hallo, det har jo ingenting med UL i hytt og pine vel?? saken her er at vi fra nå av ikke har krav på å vite om noe er galt med fosteret VED UL. mange barn har blitt reddet ved at det er påvist feks hjertefeil ved UL, og man har kunnet operere fosteret mens det ennå er i magen til mor, eller rett etter fødselen. dette vil jo føre til at barn som kunne blitt reddet, dør.

Gjest Anonymous
Skrevet

Siste gjest!

Med den nye loven vil man fremdeles ved UL i 18 uke få beskjed dersom fosteret har en medisinsk tilstand som trenger behandling. Man vil bli sendt til spesialist akkurat som før.

Les loven!

Gjest Anonymous
Skrevet

Har lest akkurat det der, og det er ikke sykdomstilfeller det er snakk om at legene ikke skal opplyse. Artiklene snakker jo rett ut om at det er kvinnens rett til å abortere foster med "defekter" som er argumentet.

Kan dere ikke heller si rett ut at dere vil beholde retten til å ta livet av deres defekte barn, ikke komme med slikt svada om at ikke foster med sykdommer vil bli behandlet. Det vil nemlig bli gjort med den nye loven.

Skrevet

Skriv ikkje under.

Synst det er flott at ein vil demme opp for 'sorteringssamfunnet'. Og som gjest over meg seier - dette er ikkje snakk om i sjukdomstilfelle!

Skrevet

Påberoper meg retten til å si at jeg vet hva jeg snakker om i denne saken.

Jeg er ikke i tvil, og har skrevet under.

En gravid kvinne bør ha rett på alle opplysninger vedr eget svangerskap, og dersom hun ønsker ul bør hun få det akkurat på det tidspunkt hun ønsker det.

Leste i stad at det vurderes å bruke aborterte fostre som eggdonorer til barnløse kvinner.

Så det skal være greit mens en gravid kvinne ikke skal få ul??

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg påberoper meg også rett til å ha en mening om dette, men har ikke lyst til å fortelle årsaken her. Da vet alle hvem jeg er.

Som jeg skrev tidligere vil jeg aldri skrive under oppropet.

Det er mange misforståelser ute og går om hva loven innebærer.

Her har jeg sakset noe fra en artikkel.

Politisk rådgjevar Line Henriette Holten Hjemdal trur det har vore mistydingar i kva regjeringa sitt framlegg inneber.

– Ein kan få mykje meir informasjon frå ei ultralydundersøking i dag enn for få år sidan. Det synest regjeringa er flott, for me er ikkje redd ny kunnskap. Derimot meiner me at ein skal vere forsiktig der menneskeverdet er trua.

I dag er det ikkje uvanleg at allmennpraktiserande lækjarar har ultralydapparat på kontoret slik at den gravide kvinna vert undersøkt lenge før den ordinære undersøkinga i rundt veke 17 til 19. Det skal framleis vere tillate. Dersom ein gjer funn som kan tyde på avvik på fosteret, vil den nye lova påleggje lækjaren å syne kvinna vidare til ein spesialist. Det er nytt at berre lækjarar og klinikkar som er godkjende for å drive fosterdiagnostikk, skal ha lov til å diagnostisere sjukdom og skader hjå fostera.

– Slik kan kvinna få den beste hjelpa, både i måten ultralydundersøkinga vert utført på og ikkje minst når resultata skal tolkast. Dersom det vert oppdaga avvik, skal personalet vere særskilt kompetente til å gje rettleiing, seier Hjemdal.

Anita

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...