AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #1 Skrevet 28. juli 2011 Da har sønnen min kommet på ideen om å reise til Syden med kjæresten sin. Hun har allerede fått lov av foreldrene sine. Jeg vet at de ikke har planer om å feste og drikke,bare kose seg på stranden, shoppe og sole seg. Er trygg på at jeg kan stole på dem på det område. MEN det jeg er redd for er de praktiske tingene, som f.ex å finne fram på flyplassen og komme seg på rett buss osv.. Vet at sønnen min er et 'rotehodet' til tider, litt umoden.Han bor fortsatt hjemme, og har hatt lite ansvar tidligere. Han har heller ikke vært på turer alene før. Kjenner jeg får litt vondt i magen ved tanken, men samtidig vil jeg gjerne unne de denne turen.. Vanskelig dette.. Hva mener dere??
Malum Skrevet 28. juli 2011 #2 Skrevet 28. juli 2011 Hvis de reiser charter er det jo ikke noe problem å finne fram til rett guide og rett buss. Han har vel vært ute og reist med dere før, og har kanskje fått med seg litt av det som skjer på tur? Ungdom kan vise seg å greie veldig mye på egenhånd - når de må, og når foreldrene ikke står parat til å håndtere enhver situasjon som kan se ut til å bli i nærheten av vanskelig. La ham prøve seg. Han er myndig, og det er kanskje på tide at han tar ansvar og greier seg litt på egenhånd? 4
Tears.of.the.Sun Skrevet 28. juli 2011 #3 Skrevet 28. juli 2011 Han er en voksen fugl nå - la ham fly! Nei, men seriøst. Om du ikke har gitt han muligheten til å modnes fra før av er det virkelig på tide nå. 3
kokkosmamma Skrevet 28. juli 2011 #4 Skrevet 28. juli 2011 Er dem flinke i engelsk? og om det er ett turist sted.. er det garantert andre nordmenn eller dansker el svensker der =)
2046 Skrevet 28. juli 2011 #5 Skrevet 28. juli 2011 (endret) Tror nok det vil gå ganske så bra. Så lenge han har pass, penger og papirer i noenlunde orden, er ikke charterferie så veldig mye vanskeligere enn å ta lokalbussen fra et sted til et annet i Norge... En liten fotnote: Jeg ser forresten ikke helt hvordan du eventuelt skal kunne stoppe han? Jeg mener; rent juridisk er han myndig. Endret 28. juli 2011 av 2046 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #6 Skrevet 28. juli 2011 Takk for svar!! Jeg har vært en skikkelig hønemor for han, men synes selv at det er på tide å la han få ta litt ansvar og prøve dette ut på egenhånd. Han har jo vært med oss foreldre å reist tidligere. Og jeg har også tenkt at dette er jo en charterreise, så det er jo guider og andre de kan spørre om hjelp hvis de ikke finner frem eller lurer på noe. Føler at magefølelsen ble bedre nå, så takk igjen til alle dere som tok bryet med å berolige en smånervøs mamma;) 1
onyx Skrevet 29. juli 2011 #7 Skrevet 29. juli 2011 Han er myndig og trenger strengt tatt ikke din tillatelse til å reise... Og som flere sier, mange modnes veldig når de får mulighet til å faktisk klare seg på egenhånd uten at noen står klar til å ordne opp. Du gjør han bare en skikkelig bjørnetjeneste ved å være hønemor, han er straks voksen og må lære å klare seg selv, rett og slett. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #8 Skrevet 29. juli 2011 Det burde nok gå bra! Og hvis de reiser charter, så er det så og si umulig å ikke komme seg frem. Det er jo idiotsikkert, med guider som sjekker en av på buss listene både frem og tilbake. Sist jeg reiste charter ble det tilogmed på bussen på vei til flyplassen forklart rekkefølgen på hva som skulle skje når man kom frem! 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #9 Skrevet 29. juli 2011 Du har jo ikke noe du skulle sagt her.. Han er over 18 år, og kan reise akkurat hvor han vil, og når han vil. 2
Sophie-Ann Skrevet 29. juli 2011 #10 Skrevet 29. juli 2011 Er det bare jeg som reagerer på at en jente på 17 skal reise til syden alene med kjæresten sin? Ikke tale om at noen av mine barn får reise til syden alene før de er 18.
2046 Skrevet 29. juli 2011 #11 Skrevet 29. juli 2011 Jeg reagerte ihvertfall ikke på det, er ikke spesielt uvanlig. 2
Gjest Seniorita Skrevet 29. juli 2011 #12 Skrevet 29. juli 2011 Bestill igjennom charter. Da er de i "trygge" hender.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #13 Skrevet 29. juli 2011 Men vil de få reise av charterselskapet? De fleste charterselskap har aldersgrense for når man får reise uten foresatt, og kjæreste vil aldri telle som foresatt.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #14 Skrevet 29. juli 2011 Jeg mener ikke bare du skal la ham reise, jeg håper også de går på feil buss. Det er en helt ufarlig feil, og man lærer utrolig mye av å prøve og feile i den alderen. Jeg vil si han lærer om konsekvenser og å tenke seg nøye om/lese/spørre rundt av det enn om han dilter etter en charterguide uten å følge med selv. De har vel vett nok til å spørre hvis de lurer på noe på flyplassen, selv om det meste er selvforklarende. Uansett, at han er et umodent vimsehode burde ikke være en bekymring, det meste går seg da til etter hvert eller kan lett ordnes opp i. Det eneste er vel bare å rekke flyet, resten har man stor slingringsmonn på. 1
2046 Skrevet 29. juli 2011 #15 Skrevet 29. juli 2011 Men vil de få reise av charterselskapet? De fleste charterselskap har aldersgrense for når man får reise uten foresatt, og kjæreste vil aldri telle som foresatt. Den 17 år gamle kjæresten har tillatelse fra sine foreldre, altså er ikke det noe problem heller 1
momo Skrevet 29. juli 2011 #16 Skrevet 29. juli 2011 Jeg reiste selv på charterferie da jeg hadde vært 18 år i 1 uke, og kjærsten var 17 år. Han hadde aldri reist ti syden før, jeg var sist i syden da jeg var 6 år. Men vi klarte oss veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #17 Skrevet 29. juli 2011 Så betryggende å høre! Ja, nå er nå Sydenturen bestilt, og ungdommene gleder seg! Det ble til et sted som min 18-åring har vært på ferie med oss foreldre før, så dette går nok bra! Siden det er charterreise, så er det vel bare til å følge strømmen. Er litt redd som sagt på flyplassen, at de ikke skal finne fram og miste fly osv, men det ordner seg nok. Tror faktisk dette skal gå veldig fint!..
Gjest imli Skrevet 29. juli 2011 #18 Skrevet 29. juli 2011 Du kan jo ikkje nekte han, han er 18 år og vaksen. Verkeleg på tide han får prøvd vingene no. Det går nok bra Hugsar eg var i utlandet med flytur for fyrste gong då eg var 18, saman med to veninner på 16 og 17. Det gjekk utan problemer.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #19 Skrevet 29. juli 2011 Jeg fløy alene første gang som 14-åring, så både som 16-17 og 18-åring. Må man så må man, man vet at ingen andre ordner opp for deg, da følger man bedre med. Alle disse turene var Oslo-Køben-Milano med fly, så taxi til togstasjonen og 4 timer til derfra. Og tilbake igjen.
Phaedra Skrevet 30. juli 2011 #20 Skrevet 30. juli 2011 Ingen av de tingene du har listet opp er noen stor krise Hvis han ikke finner flyet? da må han kjøpe billetter til en annen avgang. Mister bussen? Da må han finne en ny/ta taxi/finne annet transportmiddel. Gå seg vill? - spørre om hjelp. Glemmer ting på hotellet? Da må han kontakte dem og be dem sende det eller regne det som tapt. Etc. I alle tilfeller kan de ringe hjem hvis alt skulle gå helt i stå, og ellers så lærer han uansett noe på godt eller vondt av å ta turen alene. De fleste "krisesituasjoner" kan løses uansett, og i mellomtiden (mens det blir løst) er han gammel nok til å ta vare på seg selv 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå