Gå til innhold

Foret med ting jeg ikke tåler uten min viten!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må få ut litt frustrasjon. Jeg har cøliaki og laktoseintolereanse, i tillegg er jeg allergisk mot nøtter. Jeg har hatt denne diagnosen i ca 4 år, og jeg er blitt veldig flink med å unngå mat jeg ikke tåler og ikke kan spise. I tillegg har jeg alltid informert vennegjengen min, bekjente og de nærmeste om at jeg tar med egen mat hvis det blir for kaotisk å lage noe til meg (jeg forstår jo det i og med at jeg er allergisk mot en del). Så for en tid tilbake møtte jeg en venninne fra barndomsskolen min, vi har ikke sett hverandre siden ungdomsskolen og det var et gledelig syn. Hun er gift og har to barn, mens jeg har en samboer og planer for fremtiden, så vi hadde mye å snakke om. Hun inviterte meg og min samboer på middag og i går fikk vi det endelig til å klaffe. Jeg hadde på forhånd informert om min tilstand, og jeg tilbød meg å ta med egen mat. Nei nei, hun insisterte på at hun skulle finne noe til oss alle. Hun forsikret seg ved å sende meg en sms dagen før og forklarte hva hun skulle lage og ramset opp ingredienser og alt. Jeg må si jeg ble veldig rørt! Så mye arbeid for meg!

Vi var på middagen og storkoste oss, jeg hadde det kjempekjekt og min samboer fant tonen med hennes mann. Det var først når jeg kom hjem at jeg kjente meg uggen, magen hadde begynt å hovne litt opp når vi satt i bilen, men fordi jeg hadde spist mye tenkte jeg heller det var fordi jeg hadde overspist. På kvelden gikk det fra vondt til verre, løs mage, kramper og jeg ble utrolig kvalm. Nå idag har jeg hatt smerter i magen og det føles som om jeg ha et "hull" eller sår inni magen og det gjør regelrett vondt!

Samboeren min mente jeg må ha fått i meg gluten eller laktose, da jeg ville ha fått en helt annen reaksjon på nøtter. Så vi kom frem til at det må ha vært noe i maten jeg fikk servert i går kveld. Jeg har sendt henne en sms, og jeg fikk mitt livs sjokk når jeg så svaret. Jeg gjengir ikke det hun skrev (i fare for at noen vil kjenne meg igjen), men i korte trekk så skrev hun at mannen hennes er en evig skeptiker til dem med gluten og laktose intoleranser. han mener vi alle er på en slags motediett, så han har innrømmet å ha puttet litt hvete oppi maten og brukt melk når han lagde sausen til kjøttet!

Jeg er sint, såret og skuffet! Hvordan kan en voksen mann gjøre noe slikt? Jeg har virkelige reaksjoner og det er ikke på "gøy" at jeg holder meg unna disse tingene. Jeg har ennå ikke svart henne, fordi jeg rett og slett er målløs...hva, hvordan skal jeg ordlegge meg når jeg aller helst vil dra opp dit og smelle til mannen??

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med mannen hennes når det gjelder veldig mange som påstår de ikke tåler det ene og det andre fordi de en gang tilfeldigvis ble dårlig etter å ha spist det.

Men jeg kjenner flere som sliter med alvorlig cøliaki så jeg vet at det kan være en veldig reel sykdom.

Og det er IKKE greit å snike slike ting oppi maten til folk som sier de er allergisk. Jeg ville enkelt og greit bare latt være å svare, og ALDRI svart eller tatt kontakt med de igjen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan du vel rett og slett anmelde.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er han gal?!

Fy flate, jeg HADDE dratt dit og smelt til han! :kjefte:

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Hadde jeg vært kjæresten din hadde jeg dratt opp til han og gitt han et gratis sykehusopphold...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å anmelde føler jeg vil være å dra det litt vel langt, men han har jo med viten og vilje foret meg med noe jeg ikke tåler. Jeg kunne ha fått mye verre reaksjoner :tristbla:

Samboeren min har vært veldig fristet, men jeg har sagt nei. Jeg vil ikke at han skal få problemer for den tullingen av en mann. Men jeg er veldig lei meg og, vi hadde det utrolig koselig og så har han gort dette!

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du kan jo bare skrive til henne på sms at din mann har tatt kontakt med en venn som er advokat for å få vurdert om dette kan anmeldes. Bare for å skremme de litt :lur:

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Men du kan jo bare skrive til henne på sms at din mann har tatt kontakt med en venn som er advokat for å få vurdert om dette kan anmeldes. Bare for å skremme de litt :lur:

Enig. Hvis dette er en reell problemstilling så har han i prinsippet forgiftet henne, med vitende og vilje.

• Liker 20
Skrevet

Kanskje mannen hennes jobber som kokk?

De er ofte lei av å forholde seg til alle mulige inntoleranser (Har blitt mye av det de siste årene og det gjør det ofte vanskelig under service, men vi er jo proffe å etterkommer slike krav så godt vi kan)

Når han lager mat hjemme er han kanskje mindre motagelig for slike hensyn?

Men at han ikke respekterte de potensielt farlige allergiene slik som nøtter (og skaldyr) der personen som får i seg dette rett og slett kan dø av anafalyktisk sjokk er provoserende.

Ofte er det slik at hvis vi har gjester som er ekstremt allergiske mot skalldyr eller nøtter, så sier vi faktisk nei til de, da vi ikke kan garantere 100% at det ikke finnes spor av nøtter eller skalldyr. Dette gjør vi for å respektere gjesten - ikke for å være vansklige, du vet: bedre føre var osv.

Skrevet

Enig. Hvis dette er en reell problemstilling så har han i prinsippet forgiftet henne, med vitende og vilje.

enig!

Skrevet

Fy søren så dårlig gjort! Jeg hadde nok sendt henne en sms tilbake om at jeg var utrolig skuffet over dette og at jeg nå hadde store smerter pga det. Det er faktiskt forskjell på å ikke kunne spise diverse (pga slanking osv) og faktiskt å ikke tåle matvarer fordi en er allergisk eller intollerant.. Jeg ville ihvertfall ikke hatt noe videre kontakt med dem når de har en slik holdning ovenfor andre mennensker.

• Liker 11
Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje mannen hennes jobber som kokk?

De er ofte lei av å forholde seg til alle mulige inntoleranser (Har blitt mye av det de siste årene og det gjør det ofte vanskelig under service, men vi er jo proffe å etterkommer slike krav så godt vi kan)

Når han lager mat hjemme er han kanskje mindre motagelig for slike hensyn?

Men at han ikke respekterte de potensielt farlige allergiene slik som nøtter (og skaldyr) der personen som får i seg dette rett og slett kan dø av anafalyktisk sjokk er provoserende.

Ofte er det slik at hvis vi har gjester som er ekstremt allergiske mot skalldyr eller nøtter, så sier vi faktisk nei til de, da vi ikke kan garantere 100% at det ikke finnes spor av nøtter eller skalldyr. Dette gjør vi for å respektere gjesten - ikke for å være vansklige, du vet: bedre føre var osv.

Jeg er veganer selv, med milde allergier (melk, hvete, enkelte krydder osv. Jeg havner ikke på sykehus av det, men jeg blir uggen i en dag eller to).

Det å ikke gidde, er helt greit. Jeg lager gjerne mat selv, eller spiser salaten. Men, å bevisst lyve om det er noe jeg aldri hadde tolerert.

TS: Heldigvis at han ikke peilet seg ut nøtteallergien din... Men jeg sier meg enig i de andre her om at dette er noe du bør vurdere å annmelde. Ta vare på smsene, og om han ikke gir en uforbeholden unnskyldning så har du iverfall noe håndfast om du velger å ta det videre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han har lært av dette? Jeg ville sendt melding og sagt at du er syk, men at du håper hun prater med mannen sin og at du håper det ikke vil gå utover vennskapet, men at han må forstå at du blir syk av visse matvarer. Men bare hvis du mener det selv.

• Liker 3
Skrevet

Fy søren, det er jo helt hårreisende. Jeg hadde brutt kontakten med denne venninnen. Det hun gjorde mot deg er jo hinsides.

Jeg forstår tankene hennes om det at det er mange som forestiller seg at de har diverse matintoleranser. Det er faktisk mange som tror de ikke tåler gluten eller laktose uten at det er stilt diagnose. Ofte er det som ledd i et problematisk forhold til mat. Men likevel hadde jeg ALDRI gjort det hun gjorde mot deg.

• Liker 1
Gjest MannenTilStine
Skrevet

han mener vi alle er på en slags motediett

Det er jeg enig i. Alle damer er allergiske mot et eller annet. Det er bare tull. Det er bare en promille av folk som faktisk er allergiske, alle dere andre er bare hysteriske.

Hvis du tror du får vondt i magen, så får du vondt i magen. GET OVER IT. Ingen er så skjøre at de ikke tåler litt av alt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min og jeg har snakket sammen, siden vi ikke var klar over at dette kan anmeldes. Jeg kunne faktisk ha dødd om han hadde valgt nøtter...

Vi har kommet frem til at vi ikke kommer til å anmelde med mindre han viser null forståelse for hva han har gjort. Jeg vil gjerne beholde venninnen min som jeg nå hadde fått så god kontakt med, men jeg kommer aldri til å besøke henne igjen. I hvertfall ikke før jeg får en unnskyldning hvor han virkelig mener dette..

Jeg er veldig usikker på hva jeg vil gjøre videre, hun har ringt tre ganger allerede, men jeg vil ikke snakke. Jeg skal sende henne og hennes mann en sms og forkalre hvor alvorlig dette er, og at jeg er meget skuffet over at en voksen mann kan oppføre seg slikt.

(Han er ikke kokk nei)

TS

Gjest Anuket
Skrevet

Det er jeg enig i. Alle damer er allergiske mot et eller annet. Det er bare tull. Det er bare en promille av folk som faktisk er allergiske, alle dere andre er bare hysteriske.

Hvis du tror du får vondt i magen, så får du vondt i magen. GET OVER IT. Ingen er så skjøre at de ikke tåler litt av alt.

:hakeslepp: at du våger! Både TS og jeg har temmelig like reaksjoner når vi får i oss noe vi ikke tåler, det er ikke "litt" vondt i magen, jeg har hatt to små magesår som følge av mat jeg ikke tåler, noe TS kanskje har hatt selv. Makan, slutt å uttale deg om ting du ikke vet noen ting om! :kjefte:

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ikke aktiver politiet i slikt som det her, det blir latterlig. Synes du skal la samboeren din si sin mening til den mannen der. Og du kan si hva du mener til venninnen din og la henne si det videre til han. Det er viktig at han får høre det for å lære av sine feil.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan resonerer du deg frem til dette? Hun trodde hun spiste trygg mat!

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Hvis noen har sneket LITT melk og LITT hvete opp i maten og magen til trådstarter svulmer opp uten at hun vet hva hun har spist, er ikke dette da et tegn på at hun faktisk er allergisk mot disse tingene?

Og hvis man er så kørka at man ikke har hørt om laktosefri melk og gluteinfritt mel som kokk da bør man slutte å kalle seg det.

Som nevnt: en ting er at man ikke gidder og sier fra om det - en helt annen er at man ikke respekterer sin gjest nok til å ikke servere noe denne har sagt TYDELIG fra om at de ikke kan spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...