AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #1 Skrevet 28. juli 2011 Er en jente på 18 år som sliter psykisk og ikke klarer å være i jobb eller ta utdanning. Har ikke tatt vidregående utdanning. Bor hos foreldrene mine og det blir mye utgifter på de. Har jeg krav på penger fra nav? Går i terapi..
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #2 Skrevet 28. juli 2011 Jeg tror det beste vil være å først og fremst få psykologen/legen din til å skrive en bekreftels på hvilken diagnose du har/hva du sliter med, og hvor lang tid han/hun regner med at du vil være syk fremover. Altså om du har en bekreftelse som sier at du er syk og at behandling vil ta minst 6 mnd, har NAV noe å forholde seg til, og kan kanskje gi deg støtte til livsopphold i 6 mnd fremover, og om du ikke er blitt frisk nok til å jobbe om 6 mnd, kan du få ny dokumentasjon fra legen din på dette som videre kan gi deg støtte fra NAV. Uten dokumentasjon på sykdom/diagnose tror jeg det vil være vanskelig å få støtte fra NAV, derfor bør du skaffe dette før du kontakter NAV. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #3 Skrevet 28. juli 2011 Ja, send søknad på arbeidsavklaringspenger og om du ikke klarer å møte opp på nav så kan du få psykologen din til å ordne et fellesmøte.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #4 Skrevet 28. juli 2011 Takk for svar! Har oppsøkende psykriati så trur ikke det skulle være noe problem å få papirer på at jeg ikke klarer jobb osv.
Miki Skrevet 28. juli 2011 #5 Skrevet 28. juli 2011 Jeg fikk ingenting og jeg er fysisk syk. De har alle nødvendige papirer. De sa at siden jeg aldri har vert i jobb har jeg ikke krav på noe. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #6 Skrevet 28. juli 2011 det syns jeg var rart. Jeg vet om unge mennesker som sliter psykisk og/eller fysisk som aldri har vært i jobb og som får både trygder og boliger. Jeg ville bedt om et ansvarsgruppemøte med alle kontaktene dine samt NAV.
Lurifaksen Skrevet 28. juli 2011 #7 Skrevet 28. juli 2011 Jeg fikk ingenting og jeg er fysisk syk. De har alle nødvendige papirer. De sa at siden jeg aldri har vert i jobb har jeg ikke krav på noe. Forferdelig å lese! Du har krav på arbeidsavklaringspenger så lenge du går til behandling eller utfører de tiltakene NAV setter igang for deg. Krev ny saksbehandler øyeblikkelig!
Miki Skrevet 29. juli 2011 #8 Skrevet 29. juli 2011 Forferdelig å lese! Du har krav på arbeidsavklaringspenger så lenge du går til behandling eller utfører de tiltakene NAV setter igang for deg. Krev ny saksbehandler øyeblikkelig! De som er ansatt i NAV kan jo ingenting om egne regler. Den personen som skulle gi meg informasjon etter at jeg hadde fått meg en liten jobb (pappa fant jobb til meg hos ei dame han kjente som skulle hjelpe meg) ringte meg og foreldrene mine hele tiden for å si at det h*n hadde sagt var galt, og deretter gav oss ny informasjon. H*n sa et beløp jeg skulle få utbetalt som lønn, og det ble bare mindre og mindre. 600kr uken. Det kan jeg ikke leve på. Må legge til at jeg bor sånn halvveis med kjæresten min (og må betale litt), men får veldig mye hjelp av mamma og pappa.
Pria Skrevet 29. juli 2011 #9 Skrevet 29. juli 2011 Hvis du går i terapi synes jeg det underlig at ikke psykologen din ikke har informert deg om hva du har krav på i henhold til NAV, skrevet epikrise til deg etc. Men du trenger papirer på din tilstand, uten det kommer du ingen vei hos NAV. Det du skal søke om heter AAP. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #10 Skrevet 31. juli 2011 Du bør søke på arbeidsavklaringspenger. I mellomtiden kan du søke på sosialhjelp selv om du bor hjemme. Betaler du for å bo samt egen mat så må du regne med å kunne dokumentere dette.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #11 Skrevet 31. juli 2011 Du har krav på supplerende sosialstønad. De kan også dekke utgifter til leie og strøm, selv om du bor hjemme. Når du er atten skal ikke foreldrene forsørge deg. Men jeg har høy terskel for å anbefale ungdommer å oppsøke sosialen, har voksne barn og de har aldri hørt ordet fra min munn. Selv om jeg var innom NAV en periode. Tror du har krav på cirka 4800 i livsopphold og dekning av din del av husleien, men det er ikke alle foreldre som vil undertegne leieboerkontrakt og komme i registret på sosialen. Har en nevø, og han lever fra hånd til munn, men sosialen er ikke et tema. I såfall må han finne det ut selv.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #12 Skrevet 31. juli 2011 Har du prøvd å jobbbe eller gå på skole? 1
Gompetroll Skrevet 1. august 2011 #13 Skrevet 1. august 2011 Er du hjemmeværende pga sykdom av noe som helst slag , ta kontakt med legen din , få en bekeftelse/skriftlig atest og så ta turen til ditt NAV kontor , der vil de hjelpe deg søke å få orden på ting. Men jeg mener bestemt om du skulle være hjemmerværende så har du rett på dag penger, uansett hva det skulle gjelde.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #14 Skrevet 1. august 2011 Du vil måtte være sykemeldt i ett år før du kan få Arbeidsavklaringspenger. Så kom deg til legen og få en sykemelding, selv om du ikke jobber. Fram til du kan søke AAP, kan du søke sosialkontoret om støtte. Siden foreldrene dine srtengt tatt har forsørgelsesplikt til du har fullført videregående, kan du ikke regne med å få mange kronene, om noen.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #15 Skrevet 1. august 2011 Du vil måtte være sykemeldt i ett år før du kan få Arbeidsavklaringspenger. Så kom deg til legen og få en sykemelding, selv om du ikke jobber. Fram til du kan søke AAP, kan du søke sosialkontoret om støtte. Siden foreldrene dine srtengt tatt har forsørgelsesplikt til du har fullført videregående, kan du ikke regne med å få mange kronene, om noen. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Går du på videregående så har foreldre forsørgelsesplikt selv om du er over 18 år. Mange unge velger feil og bytter linje og dermed så kan de bli 19 år før de er ferdige. Det er ikke sånn at man kan komme som 25-åring og si at foreldrene må forsørge en fordi man går på videregående. Har du droppet ut og ikke fullført så stopper foreldrenes forsørgelsesplikt når du blir myndig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå