Gå til innhold

Informere om hvor man drar på helgetur/ferie med barna?

Anbefalte innlegg

Gjest Minta
Skrevet

Vi har tre felles barn, og har de både på papir og i realitet 70/30 og 40/60, dvs jeg har hovedomsorg for to barn, mens han har for et. Nå har det seg sånn at jeg ikke sa i fra til han at jeg tok med våre tre barn til utlandet. Trenger jeg egentlig det? Han har vel ingenting med hvor vi drar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det ville vært rart hvis pappan til mine barn tok dem med til utlandet uten at jeg visste om det. Jeg tenker det angår den andre foreldren, og ville sett det som unødig provokasjon og lite samarbeidsvillig.

Og nå ble jeg så utrolig glad for at jeg har den exen jeg har...

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er noen lov som sier at man må opplyse om det, men er ikke det normal "folkeskikk"? Hadde du likt det om faren reiste utenlands med barna dine, uten at du ante det?

Som mor vil jeg i hvertfall vite hvor barna mine er innenfor rimelighetens grenser. Det vil si, de trenger ikke å opplyse om det hvis de er hos venner eller familie, men skal de reise lengre bort, slik at jeg hadde vært flere timer unna dem om noe skulle skje, så hadde jeg satt pris på å vite det.

• Liker 5
Gjest regine
Skrevet

Nei, det trenger du ikke.

Imidlertid kan det være greit å informere om iallfall utenlandsturer - for samarbeidtsklimaets skyld. Men det bør selvsagt være en viss gjensidighet i det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker far bør vite det i tilfelle en krisesituasjon oppstår.

• Liker 4
Skrevet

Ville ikke du likt å vite hvor barna dine var?

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Har dere felles foreldreanvar kan det barn taes med på kortere utenlandstur. Reise den ande forelder sak mot utreise. Dvs,advokat sender inn stevning kan utenlandstur ikke gjøres før saken er avgjort.

Men er dette et problem hos dere?

§ 41. Utanlandsferd med barnet.

Den som har sams foreldreansvar eller foreldreansvaret åleine, kan ta barnet med på stuttare utanlandsferder. Har foreldra sams foreldreansvar, kan retten i orskurd setje forbod mot utanlandsferd med barnet, dersom det er uvisst om barnet vil kome attende. Forbodet kan gjelde ei enkelt reise eller ålment, og kan også setjast i ei sak om foreldreansvaret, kven barnet skal bu saman med eller samværsrett. Retten kan ta førebels avgjerd for tida fram til saka er endeleg avgjord.

I sak der det vert nedlagt reiseforbod, skal barnet førast ut av passet til den som vil forlate landet, eller barnet sitt pass skal trekkjast attende, eller barnet kan setjast bort til andre på forsvarleg måte til saka er avgjord.

Dersom det er fare for at barnet ikkje vil kome attende, kan politiet leggje ned førebels utreiseforbod fram til saka kan handsamast av retten. Andre stykket gjeld tilsvarande.

Den av foreldra som ikkje har foreldreansvaret, kan ikkje reise til utlandet med barnet utan samtykkje frå den som har foreldreansvaret. Retten kan likevel etter krav frå den som vil reise, gje samtykke til utanlandsferd med barnet når det er openbert at barnet vil kome attende. Første stykket tredje og fjerde punktum gjeld tilsvarande for samtykkjet.

Føyd til med lov 13 juni 1997 nr. 39 (ikr. 1 jan 1998), endra med lov 20 juni 2003 nr. 40, endra paragrafnummeret frå § 43 a (ikr. 1 apr 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt ifra rett og slett fordi det er problemer nok fra før av i verden. Man trenger ikke skape unødvendinge.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir barna forskjellsbehandlet i forhold til samvær?

Gjest Blondie65
Skrevet

I disse dager, med hendelsene på Uttøya friskt i minne, ville ikke du selv likt å vite om ditt barn var der eller ikke? Går det faktisk an å respektere barnas andre forelder nok til å tenke at man faktisk kan informere (altså informere, ikke be om lov) om hvor man er i fall det skjer noe?

Skrevet

Jeg synes det er greit å informere/bli informert om lengre turer, f.eks en sydentur el.

Kortere turer, som en tur til Liseberg eller en sviptur til Danmark (bor på Østlandet)hadde jeg ikke sagt ifra om.

Som andre har sagt, så har man vel ikke plikt til å informere, men det er noe jeg ønsker han skal gjøre for meg, og da gjør jeg også det for ham. Vi har forøvrig 50/50.

Skrevet

Jeg er faktisk overrasket over at noen i det hele tatt vurderer å ta med barna utenlands og lengre turer uten å informere den andre forelderen. Trodde ærlig talt det var vanlig folkeskikk, om ikke annet. Man har da gjerne informert "alle andre", som sine egne foreldre og venner om turen, så hvorfor ikke barnas mor/far?

• Liker 8
Skrevet

Vi informerer hverandre hvis barnet skal utenlands. Jeg sendte en melding angående turen til min datter sammen med kjæresten min, men tlf nr og adresse til hotellet, og fikk tusen takk tilbake. Skulle bare mangle spør du meg! :)

• Liker 4
Gjest Minta
Skrevet

Hei igjen fra trådstarter!

Først vil jeg takke for alle innlegg, og så kommer mitt svar: Jeg er mangeårig bruker av KG, og har for en gangs skyld bestemt meg for ikke å virke som en kontrollerende og nysgjerrig mor, men snudde på situasjonen: Det er nemlig barnefar som har dratt uten å gi beskjed, mens jeg sitter igjen her hjemme og ante ikke hvor i verden barna mine er. Kan legge til at de heller ikke ante hvor de skulle, men at jeg har fått tlf og sms så jeg vet jo hvor de er nå.

Og jo, i motsatt rekkefølge sendte jeg faren navn og info på hotell når vi dro på ferie, samt all annen info han trengte å vite, omvendt ikke et pip. Lurte derfor på om det var jeg som var litt rar, og skrev det derfor ut fra at det var jeg som dro uten å si i fra - ene og alene for ikke å virke som snurt hønemor :lur:

• Liker 2
Skrevet

Vi informerer moren og barna om hvor vi skal og hvor lenge vi skal være der. Vi pleier ikke å sende info om hvilket hotell vi bor på og slikt.

• Liker 1
Gjest grønnfi
Skrevet

Høh.......

Jeg er visst veldig heldig med ex. Alt blir fortalt i detaljer, hvor de skal og hvor lenge de blir borte. (Veldig ofte om de bare skal på dagstur også)

Ungene ha ALLTID måttet ringe til den forelderen som ikke er med dem, når de kommer frem. Slik at vi voksne kan være trygge på at alt er gått bra på reisen.

Finner det merkelig at far ikke ser hvor viktig samarbeid er.

• Liker 3
Skrevet

Du hadde nok fått de samme svarene om du var ærlig fra begynnelsen, ts.

• Liker 3
Skrevet

Vi har tre felles barn, og har de både på papir og i realitet 70/30 og 40/60, dvs jeg har hovedomsorg for to barn, mens han har for et. Nå har det seg sånn at jeg ikke sa i fra til han at jeg tok med våre tre barn til utlandet. Trenger jeg egentlig det? Han har vel ingenting med hvor vi drar?

Hvis dere ikke har felles omsorg, så har du vel i prinsippet ikke plikt å informere om dette i et hele tatt. Har dere delt foreldreansvar/omsorg ( selvom du har hovedomsorgen), kan du/han ta med barnet på korte utlandsturer, men ikke lengere turer, da må dere har hverandres samtykke.

Men, det er vel en god ide å informere om man tar med barna utlands? Hva om noe skjer? Er velø ok å vite hvor barnet ditt også er når det er hos faren? Synes det er en selvfølge å informere uansett jeg, om det er utlandet eller andre steder. Jeg ville synes det var trygest og mest naturlig. Men det er meg da. Synes det er greit å ha en litt god tone på dette, alt blir enklere og bedre for alle! Men, strengt tatt, du trenger ikke opplyse om dette.

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Du fremstår ikke som en ansvarsfull person for å si det mildt.

Skrevet

Svar til dette: Du fremstår ikke som en ansvarsfull person for å si det mildt.

Fordi jeg i første innlegg skrev jeg ikke hadde informert barnefar? I et av de siste innleggene skriver jeg at det faktisk var omvendt...

Om du tenker på delingen av tid barna er hos oss, så er dette både av praktiske grunner, og fordi barna selv ønsker det. To av barna driver med hver sin hobby som gjør at det er enklere at det ene er lengre hos meg (jeg er instruktør) og et annet hos faren da de deler samme hobby...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...