Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 15 mnd. som er så klengete om dagen, at jeg holder på å bli GAL! Eks; etter frokost vil jeg gjerne rydde av bordet etc. Hun henger da i bena mine og syter/klager. Bør hun ikke kunne klare å leke for seg selv en liten stund, i denne alderen? Prøver å overse en del av denne adferden, men jeg blir fryktelig lei av all denne sytingen/klagingen/hylingen. Får liksom ikke space til å drive med mitt en liten stund, f.eks. ta en kaffekopp. Besøker jeg folk, klatrer/henger hun på meg konstant. Er dette normalt og når kan jeg forvente at det blir bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør nok bare bli vant til det, for det blir verre. Jo mer du avviser, jo mer klengete vil hun nok bli. Toåringen her er likedan, og da er trikset å la henne få "delta". Min store drøm for tiden er å få lese en avis i fred uten at hun river den ut av hendene på meg.

• Liker 1
Skrevet

Du bør nok bare bli vant til det, for det blir verre. Jo mer du avviser, jo mer klengete vil hun nok bli. Toåringen her er likedan, og da er trikset å la henne få "delta". Min store drøm for tiden er å få lese en avis i fred uten at hun river den ut av hendene på meg.

Enig. Sjelden jeg kan sitte i fred uten avbrytelser.

Skrevet

Det blir bedre, til slutt... Men det kan jo ta ett år...

Hva med en meitai eller bæresele? Det bruker jeg ofte på ettåringen når han er på sitt mest klengete... Da tar jeg han på ryggen, og så henger han med på det jeg må gjøre. Om det er rydde eller lage mat.

Mye enklere enn å forsøke å gjøre noe med en sytende ettåring i bena!

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

Her er det som regel sånn at hvis vi koser litt da så kan han leke for seg selv etterpå. Så om han henger i føttene mine så tar jeg ham opp. Er det noe jeg MÅ gjøre tar jeg på meg bæreselen eller sjalet og putter ham oppi så får han kos og jeg får gjort det jeg skal ;)

AnonymBruker
Skrevet

Lekegrind?

Skrevet

Men - som nå nettop - jeg fylte oppi badebassenget på terrassen og hadde oppi div. leker. Satte meg ved siden av og håpet hun ville bade litt. Men i stedet for å bade, så klenger hun i fanget mitt konstant og sutrer/hyler. Og slik er det ikke bare idag, men alltid. Hva skal jeg gjøre - bære rundt på henne eller? Hun er tung, det klarer jeg ikke i lengda.

Gjest pysepusen
Skrevet

Holder hun på å få tenner, er det noe annet som plager henne? Kan ikke være så kjekt å ha det slik...

Skrevet

Om "noen ganske få år" vil dere se tilbake på nettopp denne tiden og beklage at tiden gikk så fort (med en liten tåre som svir litt i øyekroken) og ungen deres holder på å bli "stor" og dermed frigjør seg fra mor for å ta steget ut i verden...tenk litt på det når dere er som leiest. Barndommen går svimlende fort sett i ettertid. :dagens-rose:

• Liker 1
Gjest frøken am
Skrevet

Hold ut. Noen ganger må man bare holde ut sutringa. Foreldre må lære å lukke øra. Selv om det er litt vanskelig eller slitsomt :)

Skrevet

Ja er vel riktig at man må holde ut, lukke øra og tenke at det går over. Og det er sant; småbarnstiden går veldig fort. Tror hun kjeder seg hjemme med meg. I barnehagen sier de at hun er som ei sol dagen lang, er selvstendig og sosial. Så hun trenger vel kanskje å være mer i barnehagen, og det skal hun fremover... Har egentlig full plass, men har ikke brukt den nå i sommer når jeg har hatt ferie selv.

Gjest frøken am
Skrevet

Ja er vel riktig at man må holde ut, lukke øra og tenke at det går over. Og det er sant; småbarnstiden går veldig fort. Tror hun kjeder seg hjemme med meg. I barnehagen sier de at hun er som ei sol dagen lang, er selvstendig og sosial. Så hun trenger vel kanskje å være mer i barnehagen, og det skal hun fremover... Har egentlig full plass, men har ikke brukt den nå i sommer når jeg har hatt ferie selv.

Veldig forståelig :)

I bhagen hadde vi en liten pjokk som var noe over året og han var så vant med å sitte på mammas hofte at det tok oss noen uker med hyl og skrik før han GADD å finne seg i å være på gulvet. Sa også til foreldrene at det nok lønnet seg å ikke ta han opp så mye som de pleide, og det hjalp. Det ble for dem en litt dårlig sirkel og moren var kjempelei, så litt tid i bhagen hjalp :)

Her har vi en på to og et halvt og vi må bare bære over halvparten av tiden :fnise:

Selvfølgelig må han få anerkjennelse for følelser, men det hender han bare BRØLER og skriker ut som det passer han, da er han luft. AKKURAT da. Og så prater vi med han når han er ferdig med å brøle :)

Skrevet

At ein 1-åring "kjedar seg heime" nektar eg å tru. Vil heller tru ho er overstimulert frå barnehagan og/eller saknar mamma og treng oppmerksemd frå mamma. Ungar er dessutan meir vanskelege/krevande heime enn andre stader, det er normalt og eit sunnheitsteikn.

Skrevet

Støtter forslaget om en bæresele/meitai som du kan bruke å ha henne på ryggen når de skal gjøre praktiske ting. Koselig for barnet og gjør hverdagen mye lettere for deg :jepp:

Gjest Annaires
Skrevet

At ein 1-åring "kjedar seg heime" nektar eg å tru. Vil heller tru ho er overstimulert frå barnehagan og/eller saknar mamma og treng oppmerksemd frå mamma. Ungar er dessutan meir vanskelege/krevande heime enn andre stader, det er normalt og eit sunnheitsteikn.

Tenkte akkurat det samme ;)

Ofte så tar de ut frustrasjonen der de er helt trygge.

Skrevet

Her er jentungen 4 år og har nå hatt ferie fra bhg snart en mnd.

Hun har plutselig fått en stor angst for at jeg skal gå fra henne.

Når vi er ute i hagen kan jeg f.eks ikke gå 4 meter til postkassa for da hyler hun ikke gå fra meg!!!

Bedrer seg vel til uka når faren hennes og skal ha ferie tenker jeg.

Håper jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Høres akkurat ut som min datter på 18 mnd! :Nikke: Hun har vært veldig sutrete og klengete de siste månedene, men etter tre uker med ferie fra bhg har det blitt litt bedre. Jeg håper bare det går over!

Prøver å involvere henne, men det er ikke alltid det passer. Noen ganger prøver jeg å sette igang henne med noen leker, men som regel må jeg bare gi opp en stund. Det er ikke bra nok å sitte på fanget, men hun skal helst bæres. Og noen ganger ignorer jeg henne... :sjenert:

Det er vanskelig for jeg vil gjerne trøste og kose når hun er sur og klengete, men jeg vil jo ikke belønne masing og unødvendig sutring. Prøver en gylden middelvei med å tilby kos og trøst nede på gulvet. Men det er ikke populært, dessverre.

Håper som sagt det går over!

Skrevet

Min snart 1,5 åring er også slik for tiden og det er litt slitsomt. Men så er det tenner og det er ferietid med ukjente mennesker og steder. Og det er varmt og det er myggestikk og det er lite matlyst og svette nakker. Jeg bruker å sette min på en stol så han kan sitte der og se på meg lage mat og rydde. Av og til krabber han opp på bordet og prøvesaker det som måtte være der... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...