AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #1 Skrevet 28. juli 2011 En gutt som snart blir tenåring som viser skremmende adferd til tider. Holdninger til "alt" er dårlige, dette gjelder feks skole og andre viktige ting. Får til tider tilbakemeldinger fra skole om at gutten viser manglende respekt, "svarer", gjør ikke ting han får beskjed om, og "tøyer" regelverket. Hjemme lager han mye trøbbel med sine søsken, erter på de hele tiden, og kan være noe hardhendt. Han kverulerer mye, gir seg aldri, fortsetter bare å "svare" frekt til det ender med at en av de voksne blir sint. Man kan si nei til ham, og han gjør det stikk motsatte. Han takler ikke å være dårligere enn andre i noe, og greier sjeldent å glede seg over at andre gjør det fint. Hva tenker dere?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #2 Skrevet 28. juli 2011 ADHD? Asperger? Har han venner eller er han "utenfor"? Kan høres ut som typisk ensomhet og ønske om oppmerksomhet/omsorg/vennskap.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #3 Skrevet 28. juli 2011 ADHD? Asperger? Har han venner eller er han "utenfor"? Kan høres ut som typisk ensomhet og ønske om oppmerksomhet/omsorg/vennskap. Han har mange venner, og er veldig flink i mange ulike aktiviteter. Han får mye positiv oppmerksomhet, derfor er det så vanskelig å forstå....
Tears.of.the.Sun Skrevet 28. juli 2011 #4 Skrevet 28. juli 2011 Jeg tenker at du bør oppsøke en profesjonell (psykolog) da ingen av folkene her inne på forumet er kvalifisert for å svare. Dette er svært alvorlig og noe som man bør ta tak i så fort som overhode mulig, så bestill time hos fastlegen så kan fastlegen henvise dere videre til psykolog.
Næjøss Skrevet 28. juli 2011 #5 Skrevet 28. juli 2011 Du burde nok få ham til psykolog ja. Da jeg var tenåring drev jeg på slik du beskriver. Jeg var utagerende, vanskelig og til tider agressiv. Jeg fikk ikke hjelp siden jeg var fosterbarn og alle mente at jeg bare var litt spesiell. Men da jeg fylte 18 tok jeg saken i egne hender og gikk til psykolog. Og det viste seg at jeg har AdHd. Bedre at han får hjelp tidlig, slik at han kan ikke mister undervisning i skolen og slikt på grunn av det.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #6 Skrevet 28. juli 2011 Det er startet opp med samtaler/"opplæring" på familiekontoret for de voksne. Bare lurer på om noen har kjennskap til slik oppførsel blant barn, hva det kan skyldes, om det er noen som har noen tips eller råd som kan brukes i hverdagen?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #7 Skrevet 28. juli 2011 Du burde nok få ham til psykolog ja. Da jeg var tenåring drev jeg på slik du beskriver. Jeg var utagerende, vanskelig og til tider agressiv. Jeg fikk ikke hjelp siden jeg var fosterbarn og alle mente at jeg bare var litt spesiell. Men da jeg fylte 18 tok jeg saken i egne hender og gikk til psykolog. Og det viste seg at jeg har AdHd. Bedre at han får hjelp tidlig, slik at han kan ikke mister undervisning i skolen og slikt på grunn av det. Holdningen til viktige ting her i livet er så dårlig, det er utrolig skremmende. Han ser frem til å kunne gå på u.skole for der blir det slappere. Bryr seg ikke om at han kan bli satt ned i orden og oppførsel osv. Han har ikke mål, vil komme seg unna lettest mulig. Han er ikke noe typisk adhd, uten at jeg kan så mye om det.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #8 Skrevet 28. juli 2011 Høres ut som om han er ekstra hardt angrepet av prepubertal oppførsel... Men jeg ville søkt hjelp, var jeg deg. Ikke greit at familien skal lide, og guttungen har det sikkert ikke greit selv, heller.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #9 Skrevet 28. juli 2011 Nei, han må ha det vondt. Når han kverulerer og svarer så vikrer det nesten som om han kommer inn i et mønster han ikke greier å bryte. Han bare fortsetter og fortsetter.
Gjest frøken am Skrevet 28. juli 2011 #10 Skrevet 28. juli 2011 Hva skjer om dere overser dårlig oppførsel - altså ikke svare og anerkjenne når han slenger med leppa, og ellers gi skryt for det positive?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #11 Skrevet 28. juli 2011 Hva skjer om dere overser dårlig oppførsel - altså ikke svare og anerkjenne når han slenger med leppa, og ellers gi skryt for det positive? Det har desverre ikke hatt mye effekt ennå...
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #12 Skrevet 28. juli 2011 Det har desverre ikke hatt mye effekt ennå... Dere må bryte ett fastsatt mønster i adferden, i tillegg er han veldig usikker og tester grenser og prøver og kontrollere omgivelsene sine med måten han tøyer grenser hele tiden. Dere har en viktig oppgave foran dere, gå sammen og mobiliser de dere kan gi gutten nye impulser, samarbeid med skole og ha strenge konsekvente grenser. Beste rådet er likevel bryte mønsteret, dvs forandre innhold i daglig rutiner og tilby nye opplevelser som gir ekstra glede og riktige impulser.
Skylight Skrevet 28. juli 2011 #13 Skrevet 28. juli 2011 Adhd og asberger ligger begge i det autistiske spektere og det vanskelig å si om noen er det ene eller det andre. Jeg har en slik jente selv og det ligger ann til asberger. En asberger kan aldri gi seg i en diskusjon. Det beste du kan gjøre for denne gutten er å finne ut hvordan han egentlig har det. Still han spørsmål om hvordan han opplever ditt og datt og ta det på alvor og tenk videre derfra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå