kokkosmamma Skrevet 27. juli 2011 #1 Skrevet 27. juli 2011 (endret) Hvor mange av dere er egentlig klar over att hvem som helst. enslige som par, barn, eller voksende, familie, eller dem helt alene, kan komme og få GRATIS Psykolog uten og betale noe? Hva vet dere egentlig om familievernkontoret, og hva det går ut på ? Endret 27. juli 2011 av kokkosmamma
Personlig12 Skrevet 27. juli 2011 #2 Skrevet 27. juli 2011 (endret) Jeg vet ikke om du spør for du vil ha svar eller om du vil informere oss om dette?! Endret 27. juli 2011 av Personlig12 2
^KinderMaxi^ Skrevet 27. juli 2011 #3 Skrevet 27. juli 2011 Visste ikke dette i det hele tatt jeg.. Men er det like bra tilbud der som hos DPS f.eks?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #5 Skrevet 28. juli 2011 Mange kommuner nekter å ta imot folk uten barn.
Rosalie Skrevet 28. juli 2011 #6 Skrevet 28. juli 2011 Familievernkontoret tek stort sett berre imot familier med ungar inne i bilete. Dei har sjelden kapasitet til å ta imot par utan barn. Og enslige har då ikkje noko der å gjere, med mindre det er snakk om problemer med nære relasjonar, som foreldre, søsken o.l.
Gjest Elyssa Skrevet 28. juli 2011 #7 Skrevet 28. juli 2011 Familievernkontoret tek stort sett berre imot familier med ungar inne i bilete. Dei har sjelden kapasitet til å ta imot par utan barn. Og enslige har då ikkje noko der å gjere, med mindre det er snakk om problemer med nære relasjonar, som foreldre, søsken o.l. Jeg ble tilbudt oppfølging fra familievernkontoret etter at behandling hos DPS løp ut. Jeg var 18 år og ikke i noen familie som sådan..
Rosalie Skrevet 28. juli 2011 #8 Skrevet 28. juli 2011 Jeg ble tilbudt oppfølging fra familievernkontoret etter at behandling hos DPS løp ut. Jeg var 18 år og ikke i noen familie som sådan.. Jo, men det blir ein spesiell situasjon. Mellom anna fordi du allereie var under behandling. Trådstartar fremstiller det nærmest som om ein kan springe ned dørene hjå Familievernkontoret med alle slags psykiske lidelser. Og det er jo ikkje rett. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #9 Skrevet 28. juli 2011 når jeg nå går inn og ser å Bufetat og Familievernkontor i oslo, så kommer det opp 3 forskjellige, alle tre skriver følgende: "tilbyr parterapi, familieterapi og mekling ved samlivsbrudd"... så at single, barnløse som altså ikke trenger hjelp med tanke på familie-relasjon på noen måte, står det ihvertfall ingenting om at de behandler.
Kråkesaks Skrevet 28. juli 2011 #10 Skrevet 28. juli 2011 Man kan få hjelp som par, men det er vel feil at hvem som helst kan troppe opp og få hjelp til hva som helst av psykiske problemer.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #11 Skrevet 28. juli 2011 Familievernkontor kan ta inn mange forskjellige problemstillinger og man trenger ikke å komme som par, men felles er at det må være relatert til familiespørsmål. Og er man virkelig psykisk syk, bes man om å kontakte DPS eller annet egnet sted, evt. i tillegg til familievernkontoret. Det er ikke et sted for å få gratis behandling, men man gis veiledning i familierelaterte spørsmål. Og så stemmer det at de noen steder ikke har kapasitet til å ta seg av par uten barn.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #12 Skrevet 28. juli 2011 Etter samlivsbrudd med barn inne i bildet, gikk jeg i krisegruppe på familievernkontoret mitt. Da det tilbudet opphørte, fikk jeg en kort periode gå til en psykolog på familievernkontoret, til enetimer. Men dette var bare tre ganger eller noe slik, for de hadde ikke kapasitet til denne typen virksomhet. Jeg ble oppfordret til å kontakte psykolog utenfor familievernkontoret. Absolutt ikke alle som jobber på familievernkontor er psykologer, jeg har heller inntrykk av at det er de færreste. De fleste er sosionomer med videreutdanning innen familieterapi, mange er pedagoger. Tror jeg, uten at jeg har noen referanser på dette. Har hatt en god del med slike kontorer å gjøre i to forskjellige byer, og det er i hvertfall inntrykket jeg har.
Gjest Summer Skrevet 28. juli 2011 #13 Skrevet 28. juli 2011 Jeg visste om dette, men her i byen er det laaange ventelister hos familievernkontoret...
Gjest Michelle82 Skrevet 28. juli 2011 #14 Skrevet 28. juli 2011 (endret) Jeg vet om familievernkontoret og har anbefalt det i flere tråder på dette forumet. Men stort sett i praktisk så er det ikke sånn at 'alle' kan få hjelp der for problemer. Det er for det meste barn, familie og par konflikter som blir tatt imot. Depresjon, angst, rusavhengighet osv er det som regel andre steder enn må oppsøke samtalehjelp for. Men lurte du på hva det går utpå eller vil du informere andre? Fikk det ikke med meg. Endret 28. juli 2011 av Michelle82
kokkosmamma Skrevet 28. juli 2011 Forfatter #15 Skrevet 28. juli 2011 (endret) Man kan få hjelp som par, men det er vel feil at hvem som helst kan troppe opp og få hjelp til hva som helst av psykiske problemer. Jeg syntes dette var så bra att jeg ville imfomere om dette Var på familievernkontoret i går, og skulle egentlig ha noe foreldreveiledning, siden jeg vill lære mere om barn, spesielt siden mitt barn bor hos en annen familie, og vi jobber for og få tilbake omsorgen. men det ente opp med att vi ble imformert om att vi kunne få foreldreveiledning ett annet sted, med noe foredrag og noe greier, kjempe interesangt, Så sa henne att om jeg hadde behov kunne jeg komme dit og få psykolog hjelp, og det var henne som sa att alle kunne det, enslige, barn eller voksende, par, eller hva det nå skulle være... jeg ble litt undrendes og spurte om hvorfor man må stå i lange ventelister og i tilegg betale når det er så enkelt? Hun svarte: jo fordi det, er det som er så synnd, er att nesten ingen vet det sa henne, men att dem jobber for og spre budskapet =) jeg alene, har tenkt til og gå dit flere ganger, for henne var SÅ flink og helt overaskende dyktig! I tilegg skulle henne hjelpe meg med og se nermere på saken vi holder på med, i barnevernet... Men jeg må legge til att KANSJE det ikke er like lett i alle komuner, kansje, og att dem ansatte på forskjellige familievern, kansje har forskjellige oppfatninger og tanker rundt dette, men min psykolog fra familievernkontoret sa dette ganske klart og tidelig... Kommer nokk kansje ann på hvordan du forklarer deg også når du henvender deg til kontoret? vet ikke... Endret 28. juli 2011 av kokkosmamma
kokkosmamma Skrevet 28. juli 2011 Forfatter #16 Skrevet 28. juli 2011 jeg vil gjerne vite mer om dette:) Du kan også bli tilbudt sinnemestringskurs, par kursj vet jeg di har, så er det Amathea for enslige gravide da, med gratis foreldreveiledning, i grupper med andre gravide... og dem har foreldre veiledningskursj delt opp i 8 temaer... pluss mere...
Kråkesaks Skrevet 28. juli 2011 #17 Skrevet 28. juli 2011 Her er det i hvert fall ventelister på parterapi, så jeg tror neppe hvem som helst kan dukke opp når som helst uansett hva slags problemer de har..
Gjest Iah Skrevet 29. juli 2011 #18 Skrevet 29. juli 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Iah, mod 1
Kråkesaks Skrevet 23. oktober 2011 #19 Skrevet 23. oktober 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå