AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #1 Skrevet 27. juli 2011 Har et mindre beløp som studielån, dvs et år. Husker ikke helt hvor mye det er, men ble nettopp ferdig nå i mai. Løper rentene med en gang? Bør jeg betale lånet så fort som mulig? Er det "lønnsomt" å ha lånet pga skattefradrag?
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #2 Skrevet 28. juli 2011 Skattefradraget er bare 28% av renteutgiftene, og med mindre du har annen formue som skal nulles ut, vil skattefradraget i seg selv svært sjelden gjøre det "lønnsomt" å ha gjeld. Du vil få et brev ganske snart om nedbetaling og renter, men de begynner som oftest å løpe i juli det året man er ferdigutdannet. Hvis studielånet er det eneste lånet du har, og du ikke trenger pengene til andre ting (altså har en stor nok bufferkonto, ingen store utgifter på vei, nok egenkapital osv) kan det være lurt å betale ned studielånet. Har du andre lån, bør du fokusere på å betale ned dem først. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #3 Skrevet 28. juli 2011 Jeg fikk beskjed av lånekassa at rentene begynner å løpe med en gang, men at man ikke må begynne å betale før januar/februar året etter fordi det kan ta tid å skaffe jobb. Det andre du spør om med skatt osv vet jeg ikke helt hvordan er..
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #4 Skrevet 28. juli 2011 Skattefradraget er bare 28% av renteutgiftene, og med mindre du har annen formue som skal nulles ut, vil skattefradraget i seg selv svært sjelden gjøre det "lønnsomt" å ha gjeld. Du vil få et brev ganske snart om nedbetaling og renter, men de begynner som oftest å løpe i juli det året man er ferdigutdannet. Hvis studielånet er det eneste lånet du har, og du ikke trenger pengene til andre ting (altså har en stor nok bufferkonto, ingen store utgifter på vei, nok egenkapital osv) kan det være lurt å betale ned studielånet. Har du andre lån, bør du fokusere på å betale ned dem først. Takk for et velinformert svar. Jeg har "nok" til å klare meg, da lånet ikke er så stort. Et års studielån bare. Har vært inne på Lånekassens sider og sjekket, men det har ikke blitt omgjort til stipend enda. Ble ferdig i mai. Når vil dette skje? Tenkte å betale ned hele beløpet så slipper jeg å tenke på rentene av lånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå