Betterintime Skrevet 27. juli 2011 #1 Del Skrevet 27. juli 2011 Vi skal reise på ferie i to uker til Alanya og bo på hotellet Sunpark Marine. Er det noen som har noen reisetips å komme med? Er også interessert i å høre om hvordan strandlivet, shopping og utelivet er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 27. juli 2011 #2 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) traff et par som skrøt veldig av hotellet, de var ihvertfall fornøyde. dog... restauranten er ubrukelig, anbefaler heller den blue ettellerannet ved siden av. fantastisk mat og god service. husk flipflops på stranda, veldig varm sand. en del bølger på stranda nedenfor men varmt vann. det er folk som går rundt å selger drinker på stranda, veldig greit for late nordmenn på tur shopping, grei pruting er sånn ca 50% av utgangspris, det er mye likt i butikkene men godt utvalg av størrelser og stiler men stort sett fake merkevarer. vi fikk inntrykk av at det lønte seg å ta ut lire og ikke euro ved shopping. baran club i hovedgaten (ca 15 minutter å gå mot sentrum, venstre side) var et shoppingområde vi lite oss godt i, godt utvalg og ikke alt for anmasende selgere. vær obs på at sølvsjappene sjelden har ekte sølvvarer, gå heller til en skikkelig gullsmed. med mindre dere er veldig glad i vuggende badebaljer så unngå båtturene. de finnes ikke sjøsikre og til og med nordnorske fiskere reagerte på hvordan de oppførte seg på sjøen. turene som arrangeres via reiseselskapet tar laaaang tid og involverer en haug badestopp, kortere turer finnes ved havnen. Endret 27. juli 2011 av minienthe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betterintime Skrevet 28. juli 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 28. juli 2011 traff et par som skrøt veldig av hotellet, de var ihvertfall fornøyde. dog... restauranten er ubrukelig, anbefaler heller den blue ettellerannet ved siden av. fantastisk mat og god service. husk flipflops på stranda, veldig varm sand. en del bølger på stranda nedenfor men varmt vann. det er folk som går rundt å selger drinker på stranda, veldig greit for late nordmenn på tur shopping, grei pruting er sånn ca 50% av utgangspris, det er mye likt i butikkene men godt utvalg av størrelser og stiler men stort sett fake merkevarer. vi fikk inntrykk av at det lønte seg å ta ut lire og ikke euro ved shopping. baran club i hovedgaten (ca 15 minutter å gå mot sentrum, venstre side) var et shoppingområde vi lite oss godt i, godt utvalg og ikke alt for anmasende selgere. vær obs på at sølvsjappene sjelden har ekte sølvvarer, gå heller til en skikkelig gullsmed. med mindre dere er veldig glad i vuggende badebaljer så unngå båtturene. de finnes ikke sjøsikre og til og med nordnorske fiskere reagerte på hvordan de oppførte seg på sjøen. turene som arrangeres via reiseselskapet tar laaaang tid og involverer en haug badestopp, kortere turer finnes ved havnen. Takk for noen fine tips, godt å ha med seg på turen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #4 Del Skrevet 28. juli 2011 Har ikke feriert i Alanya, men i nabobyen Side i mange år og mat og handling går ut på det samme. Å prute ned 50% er dårlig gjort, 25-30% er greit. De skal jo også tjene penger. Jeg har ofte tjent på å handle med norske kroner. Ved alle "dyrere" kjøp bruker jeg norske kroner. Til å kjøpe vann eller å spise ute bruker jeg alltid lire. Har aldri brukt euro der. Blir alltid dyrere i euro. Norske kroner veksler dere på PTT til lire. Ikke veksle på hotellet med mindre de har samme kurs som PTT. Sett dere inn i pengevalørene. http://tux.aftenposten.no/kalkulator/valutacalc2.do Ofte får dere billig og veldig veldig god tyrkisk mat hvis dere spiser der innfødte spiser. Spør hvor de spiser. Kvaliteten på klær er både og. Sjekk sømmer og glidelåser på plagg. Det lønner seg alltid å handle i små sidegater fremfor i store hovedgater. Ofte finner du samme plagg billigere der pga husleia. Det gjelder det meste dere kan kjøpe med dere hjem, billigere i sidegatene. Husk å gi tips når dere spiser. En kelner tjener 10% av det han klarer å selge for, det samme gjelder annsatte i butikker. Ikke bry dere om innkastere, finn et sted dere liker dere og spis der. Tenk litt på dette: Det er enorm inflasjon i Tyrkia og tyrkere sliter for å klare seg. 1 kg kjøttdeig ca 100 kr, 1 liter olivenolje ca 40 kr. Da skal en selge mye mat, klær eller andre ting for å brøfø en familie. God tur og kos dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betterintime Skrevet 28. juli 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 28. juli 2011 Har ikke feriert i Alanya, men i nabobyen Side i mange år og mat og handling går ut på det samme. Å prute ned 50% er dårlig gjort, 25-30% er greit. De skal jo også tjene penger. Jeg har ofte tjent på å handle med norske kroner. Ved alle "dyrere" kjøp bruker jeg norske kroner. Til å kjøpe vann eller å spise ute bruker jeg alltid lire. Har aldri brukt euro der. Blir alltid dyrere i euro. Norske kroner veksler dere på PTT til lire. Ikke veksle på hotellet med mindre de har samme kurs som PTT. Sett dere inn i pengevalørene. http://tux.aftenposten.no/kalkulator/valutacalc2.do Ofte får dere billig og veldig veldig god tyrkisk mat hvis dere spiser der innfødte spiser. Spør hvor de spiser. Kvaliteten på klær er både og. Sjekk sømmer og glidelåser på plagg. Det lønner seg alltid å handle i små sidegater fremfor i store hovedgater. Ofte finner du samme plagg billigere der pga husleia. Det gjelder det meste dere kan kjøpe med dere hjem, billigere i sidegatene. Husk å gi tips når dere spiser. En kelner tjener 10% av det han klarer å selge for, det samme gjelder annsatte i butikker. Ikke bry dere om innkastere, finn et sted dere liker dere og spis der. Tenk litt på dette: Det er enorm inflasjon i Tyrkia og tyrkere sliter for å klare seg. 1 kg kjøttdeig ca 100 kr, 1 liter olivenolje ca 40 kr. Da skal en selge mye mat, klær eller andre ting for å brøfø en familie. God tur og kos dere. Takk for flere tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Betterintime Skrevet 28. juli 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 28. juli 2011 Sunpark Marine skal ligge i et lokalt sentrum i følge ving.no, hvordan er butikkene i det lokale sentrum? Er det rene klesbutikker etc, eller butikker med "alt mulig" plassert i en liten sjappe? Lurer også mer på utelivet. Flere av oss som skal dit er glad i å gå ut å danse, er det diskoteker i nærheten eller er det preget av barer og resturanter? Siden dette er et lokalt sentrum, er det langt til storbyen? Håper på svar, da jeg aldri har feriert i Tyrkia før:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 30. juli 2011 #7 Del Skrevet 30. juli 2011 Har ikke feriert i Alanya, men i nabobyen Side i mange år og mat og handling går ut på det samme. Å prute ned 50% er dårlig gjort, 25-30% er greit. De skal jo også tjene penger. Jeg har ofte tjent på å handle med norske kroner. Ved alle "dyrere" kjøp bruker jeg norske kroner. Til å kjøpe vann eller å spise ute bruker jeg alltid lire. Har aldri brukt euro der. Blir alltid dyrere i euro. Norske kroner veksler dere på PTT til lire. Ikke veksle på hotellet med mindre de har samme kurs som PTT. Sett dere inn i pengevalørene. http://tux.aftenposten.no/kalkulator/valutacalc2.do Ofte får dere billig og veldig veldig god tyrkisk mat hvis dere spiser der innfødte spiser. Spør hvor de spiser. Kvaliteten på klær er både og. Sjekk sømmer og glidelåser på plagg. Det lønner seg alltid å handle i små sidegater fremfor i store hovedgater. Ofte finner du samme plagg billigere der pga husleia. Det gjelder det meste dere kan kjøpe med dere hjem, billigere i sidegatene. Husk å gi tips når dere spiser. En kelner tjener 10% av det han klarer å selge for, det samme gjelder annsatte i butikker. Ikke bry dere om innkastere, finn et sted dere liker dere og spis der. Tenk litt på dette: Det er enorm inflasjon i Tyrkia og tyrkere sliter for å klare seg. 1 kg kjøttdeig ca 100 kr, 1 liter olivenolje ca 40 kr. Da skal en selge mye mat, klær eller andre ting for å brøfø en familie. God tur og kos dere. nåja, når en fastboende tyrker vi kjenner fra før som driver butikk selv sier til meg at ca 50 % er grei prutedeal hos "ikke kjentfolk" så stoler jeg på det når det gjelder klær/sko/vesker og andre "luksusartikler" så har de en vannvittig avanse på disse varene. hvis selgeren ønsker deg velkommen tilbake så har du gjort en dårlig deal, da har han lurt deg så det synger. når det gjelder tips så fikk vi anbefalt ca 10 % av summen vi spiste/drakk for. en skal være litt obs på å tipse for mye da dette kan tas som en fornærmelse. Sunpark Marine skal ligge i et lokalt sentrum i følge ving.no, hvordan er butikkene i det lokale sentrum? Er det rene klesbutikker etc, eller butikker med "alt mulig" plassert i en liten sjappe? Lurer også mer på utelivet. Flere av oss som skal dit er glad i å gå ut å danse, er det diskoteker i nærheten eller er det preget av barer og resturanter? Siden dette er et lokalt sentrum, er det langt til storbyen? Håper på svar, da jeg aldri har feriert i Tyrkia før:) det er drøye 15 - 20 minutter å gå inn til partyområdet fra marine, butikkene i nærheten består stort sett av fake klær/dilldall. anbefaler taxi ned til havneområdet hvis dere skal ut, koster drøye ti lire men er verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå