lakk Skrevet 27. juli 2011 #1 Skrevet 27. juli 2011 hvorfor er det billigere kjøpe leilighet,enn å leier??håper på tilbakemelding:)
lille-lure Skrevet 27. juli 2011 #2 Skrevet 27. juli 2011 Når du eier en leilighet nedbetaler du på det lånet du tok opp når du skulle kjøpe leiligheten. Du betaler altså ned på noe som er DITT. Den dagen du eventuelt skal selge leiligheten har leiligheten steget i verdig. Mellomlegget som blir mellom den summen du kjøpte leiligheten for og det som den blir solgt for nå er ditt. pluss omkostninger til megler. men det er fast sum. Skal det ha blitt har jeg hørt. Så da sitter du igjen med egenkapital. Om du leier betaler du ned på lånet til den personen som eier leiligheten.si at du betaler 10 tusen i mnd på den leiligheten du leier, betaler du ned 120k på en leilighet som ikke er din i året, men kjøper du egen og betaler 10 tusen i mnd, betaler du ned 120k i året på noe som er ditt
kristian82 Skrevet 27. juli 2011 #4 Skrevet 27. juli 2011 hvorfor er det billigere kjøpe leilighet,enn å leier??håper på tilbakemelding:) I tillegg til det ovenfor så får en fratrekk for renter på skatten.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #6 Skrevet 27. juli 2011 At det er billigere å eie enn å leie er en sannhet med store modifikasjoner. I rene kroner og øre som skal ut av lommeboken hver måned kan det være dyrere, og innlegg #2 sier faktisk ikke en ting om hvorfor det skal være billigere å eie enn å leie. Ja, man betaler ned til seg selv, men avhengig av hvor mye man har i lån er det faktisk primært renter man betaler de første årene. Om man selger etter få år har man altså ikke nødvendigvis opparbeidet seg så mye egenkapital, og det er heller ingen universell sannhet at man kommer til å selge for mer enn man ga for boligen. Flere som har brent seg på det. I tillegg kommer det andre kostnader ved å eie som man slipper som leier; kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold osv. Det må man ta med i beregningen når man vurderer om eid bolig er noe man vil ha. Rentefradrag på gjeld er heller ikke noe som i seg selv gjør det billigere å eie enn å leie, man skal likevel ut med pengene der og da og rentefradraget avhenger av hvor mye man faktisk har i lån og rentenivået. Mange mangler økonomisk innsikt og forleser seg på uttrykk som "det lønner seg å ha gjeld", "det er billigere å eie enn å leie" og "det lønner seg alltid å eie" og forstår ikke at det gjelder over tid, til dels under gitte omstendigheter og at et generelt uttrykk ikke er det samme som en garanti. De forstår heller ikke at boligkjøp forutsetter at man har råd til å eie boligen, de tror bare at siden det er "billigere å eie enn å leie" er det noe de bør gjøre selv. Det hjelper lite om statistikken viser at du vil tjene på boligkjøp over en tiårsperiode om økonomien din går til helvete i løpet av de første tre. Andre tar ikke hensyn til at man som leier ofte har råd til å leie noe langt bedre enn man har råd til å kjøpe, nettopp fordi det påløper andre kostnader ved eierskap enn ved leie. Det er ingen universell sannhet som sier at det er billigere å eie enn å leie (det er forøvrig også et upresist spørsmål fra TS, hva mener hun med billigere?). Det kommer an på tusen ulike elementer, og mest av alt ens egen økonomi. 9
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #7 Skrevet 27. juli 2011 Det kommer jo selvsagt helt an på hva leieprisene ligger på i området, og hvor mye du har betalt for å kjøpe leiligheten. Her vi har kjøpt koster det 10-13.000 å leige en 3-roms leilighet (altså 2 soverom). Vi har kjøpt og skal betale ca 8500 i måneden. 1
Gjest strykebrett Skrevet 27. juli 2011 #8 Skrevet 27. juli 2011 Ved å leie så vil utleier ha igjen for : -slit på leiligheten/vedlikehold -kapitalkost (renter) -byggforsikring -risiko: selv om mange later til å tro det så er det slett ingen -garanti for at boliger alltid stiger i verdi) -Anministrasjonsutgifter (annonsering, depositumskonto osv) -kommunale avgifter pluss gjerne litt fortjeneste. Fordelen er at mange utleiere har eid lenge og kan derfor leie ut ganske rimelig i og med at de har lave kapitalkostnader. Hvis du vil kjøpe må du selv bekoste alle disse tingene. For en som jobber kan det ofte være verdt det, men en student får gjerne ikke nytte av skattefradragene i noe særlig grad da de tjener for lite til å skatte noe særlig uansett. Da kan det faktisk fort hende at du ender opp med at det er billigere å leie likevel.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #9 Skrevet 28. juli 2011 Det kommer jo selvsagt helt an på hva leieprisene ligger på i området, og hvor mye du har betalt for å kjøpe leiligheten. Her vi har kjøpt koster det 10-13.000 å leige en 3-roms leilighet (altså 2 soverom). Vi har kjøpt og skal betale ca 8500 i måneden. Er det også inkludert kommunale avgifter, evt. fellesutgifter, eiendomsskatt og bygningsforsikring? Tabben mange gjør er at de sammenligner leieprisen med det banken skal ha i måneden og tror at det er sammenlignbart. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #10 Skrevet 28. juli 2011 Jeg eier og betaler 6200 inkl lån, fellesutgifter, innboforsikring, kommunale avgifter, oppvarming og varmt vann. Strøm kommer utenom, men har mindre strømregning når jeg slipper utgifter til varme og varmtvannstank. I tillegg tjener jeg på å gjøre forbedringer i leiligheten. Angrer ikke på at jeg kjøpte. I leiemarkedet måtte jeg betalt 7000-8500 i husleie for en liten leilighet av samme størrelse. Bor i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #11 Skrevet 28. juli 2011 Er det også inkludert kommunale avgifter, evt. fellesutgifter, eiendomsskatt og bygningsforsikring? Tabben mange gjør er at de sammenligner leieprisen med det banken skal ha i måneden og tror at det er sammenlignbart. Jepp
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2011 #12 Skrevet 28. juli 2011 Jeg eier og betaler 6200 inkl lån, fellesutgifter, innboforsikring, kommunale avgifter, oppvarming og varmt vann. Strøm kommer utenom, men har mindre strømregning når jeg slipper utgifter til varme og varmtvannstank. I tillegg tjener jeg på å gjøre forbedringer i leiligheten. Angrer ikke på at jeg kjøpte. I leiemarkedet måtte jeg betalt 7000-8500 i husleie for en liten leilighet av samme størrelse. Bor i Oslo. Du vet jo ikke på nåværende tidspunkt om du kommer til å tjene på forbedringer i leiligheten, og om det du evt. tjener vil være mer enn du har lagt ut. Man kan anta noe om utviklingen i markedet, men man vet ikke. Av nysgjerrighet, hvor stor leilighet har du? Jeg har cirka like utgifter som deg, men jeg bor et sted med langt lavere boligpriser enn i Oslo, og min leilighet er ikke spesielt stor. Har du en bitteliten leilighet, eller bare veldig lav belåningsgrad? 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #13 Skrevet 30. juli 2011 Fordi utleier i tillegg til de rene kostnadene til lån og fellesutgifter må ha dekket slitasje, oppgraderinger, forsikrnger, kommunale avgifter, m.m. Altså virker leieprisene høyere enn kostnaden ved å eie. Men de fleste som regner på dette, som deg, tenker nok ikke på disse ekstrakostnadene. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 30. juli 2011 #14 Skrevet 30. juli 2011 (endret) Jeg synes at du har fått merkelige svar, men det skyldes vel at spørsmålet ditt er uklart formulert. Og som påpekt her så glemmer ofte de som snakker om at det lønner seg å kjøpe å ta med avgifter som renovasjon, eiendomsskatt, vann og kloakkavgift - etc. Den som leier betaler ikke dette da det skal være inkludert i husleien. Imidlertid er presset på leiemarkedet så stort enkelte steder at det fort svarer seg å eie fremfor å leie uansett hvordan du snur og vender på det. Den eneste bøygen er å faktisk få til finansiering. Her i Bergen er et godt eksempel på dette. Jeg kan bruke meg selv som eksempel. Når ALLE ovennevnte kostnader er tatt med - og skattefordel av gjeld er medtatt - kommer jeg ut med 500/mnd kroner i pluss ved å eie fremfor å leie. Og da er selvsagt ikke verdistigning og det gode at jeg etterhvert vil ha en god pensjonstilværelse i en egeneid bolig tatt med. Så det korte svaret er at pga press i leiemarkedet med priser helt hinsides enhver god smak og forstand så svarer det seg rent utleggsmessig hver måned å eie fremfor å leie. I følge kalkulatoren til Dine Penger - som tar med alle verdier i et slikt regnestykke - måtte jeg funnet en bolig å leie til rundt 2000/mnd for at det skulle svart seg for meg fremfor å eie. Boliger med den prisen i Bergen skal du lete langt etter å finne - selv i kollektiv. NB! Min sammenligning er for den boligen jeg leide frem til jeg kjøpte. Da denne ble leid ut igjen da jeg flyttet fikk husverten en enda høyere pris og tas dette med i regnestykket har jeg tjent 2000/mnd kroner i mnd ved å eie fremfor å leie. Endret 30. juli 2011 av Blondie65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå