Gå til innhold

Økonomisk krise.. Finnes det noen løsning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente i slutten av tyveårene som har kommet helt på skeiva økonomisk.

Jeg har tatt høyere utdanning i en god del år, og har bare noen få fag igjen for å kunne fullføre. Jeg har tidligere vært aleneforsørger for mine to små barn, men nå har barnefar lagt inn krav om delt omsorg, så da har jeg mistet alt av overgangstønad, som gjorde at vi klarte oss i hverdagen. Grunnet dette er jeg nødt til å begynne å jobbe fremfor å gjøre ferdig stidiene mine. Men det å skaffe seg en jobb er jo ikke lett, når man har lite arbeidserfaring og har vært flere år hjemme med barn. Jeg søker på det meste jeg kommer over. Både det som er relatert til studiene mine, men også helt vanlige butikkjobber. Men enn så lenge, ingen napp å få. Nå har regningene begynt å strømme på, både barnehageregninger, billån, kredittkort (Da jeg gikk på overgangstønad levde jeg langt ifra noe fett liv da heller, og måtte ty til kredittkort for å skaffe mat).. Jeg har nettopp flyttet inn sammen med kjæresten min, men siden samboerforholdet er såpass ferskt, er det ufattelig vanskelig å spørre ham om penger. Og grunnet dette igjen, har jeg heller ikke rett på sosialhjelp, og heller ikke dagpenger/arbeidsledighetstrygd, siden jeg ikke har jobbet på en god del år. Kjæresten min har forresten hjulpet meg med nesten tyve tusen kroner, for å betale ned gjeld på kredittkort, så det er også en god grunn for ikke å spørre ham. Foreldrene mine har også bidratt med mange mange tusen kroner, for å hjelpe meg...

Nå begynner jeg virkelig å bli bekymret for fremtiden. Noe jeg absolutt ikke vil, er at regningene skal gå til inkasso og bli dobbelt så dyre. Men har jeg noen valg, når jeg har 0 kroner å leve for?

Hva gjør f.eks. NAV med nyutdannede folk som IKKE får jobb? Alle tips og tanker mottas med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Gå til NAV og få hjelp der.

Sök om bostötte.

AnonymBruker
Skrevet

Gå til NAV og få hjelp der.

Sök om bostötte.

Vel, hvis du leser innlegget noe bedre..

Jeg har nettopp fått samboer, og grunnet det har jeg verken krav på bostøtte eller hjelp fra NAV. Begynner å lure på om løsningen er å flytte fra hverandre, og få livet mitt tilbake på gli igjen...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt kredittkortselskapet og de du har lån hos. fortklart situasjon og spurt om det er mulig at du betale minstefradrag i en periode fremover frme til du kommer deg på bena. Vi har måtte gjort akkurat det samme da jeg er i permisjon og samboer tidsvis 100%sykemeldt og taper 12000 i mnd pga av NAV sine regler ift utbetaling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få sosialhjelp selv om du har samboer. Ikke akkurat mye, men alle monner drar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men dersom samboeren din tjener for mye til at du kan få sosialhjelp så må du enten flytte fra han eller be han om hjelp.

Du kan jo søke lån i lånekassen for å fullføre studiene dine.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Vel, hvis du leser innlegget noe bedre..

Jeg har nettopp fått samboer, og grunnet det har jeg verken krav på bostøtte eller hjelp fra NAV. Begynner å lure på om løsningen er å flytte fra hverandre, og få livet mitt tilbake på gli igjen...

Klart du kan fp både hjelp fra nav og bostötte

Gjest Tirkes
Skrevet

Litt øyeblikkelig hjelp: Ring kreditorer/send dem mail.

Skriv at du har betalingsvilje, men ikke betalingsevne. Spør om de kan være så snill og stoppe nye salærer og om dere kan bli enige om delbetalinger og utsatte frister. Be om første delbetaling om feks 2 måneder. Da har du en sjanse til å ha skaffet noe inntekt til å ordne regningene, de vil rente seg, men ikke noe skumle salærer og vokse mindre.

Og du får litt mer kontroll.

Annet enn det, vil jeg henge med på "NAV" - ikke for å få støtte du ikke har rett til, men for å bli formidlet til rett instant av gjeldshjelp i din kommune. Jeg har halt meg ut av økonomisk utføre for endel år siden, og hadde da mye hjelp i råd og budsjetter jeg fant på okonomiguiden.no

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har helt sikkert rett til sosialstønad, så du bør i hvertfall ta en telefon og høre.

• Liker 1
Skrevet

Klart du kan fp både hjelp fra nav og bostötte

Når du søker om bostøtte tar de utgangspunkt i ligningen din du harre to år tilbake i tid.

Gjest Consensio
Skrevet

Når du søker om bostøtte tar de utgangspunkt i ligningen din du harre to år tilbake i tid.

Ja, og?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Setter stor pris på det.

Trodde reglene for å motta sosialstønad var veldig strenge. Har hørt om folk som har fått beskjed om å selge hus og bil, for å ha krav på det. Samboeren min tjener 600 000 i året, så høres merkelig ut dersom jeg skulle få det da. Også bostøtte trodde jeg hadde regler med tanke på samboerskap. Dette er en liten kommune, og kjenner flere som jobber i NAV her i kommunen. Utrolig ydmykende å måtte gå å be om sosialstønad synes jeg.. Da særlig når vi fremstår som en resurssterk familie på utsiden... Synet kan bedra.

Gjest Consensio
Skrevet

Ikke skam deg :) Alle trenger litt hjelp nå og da ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

har du oppsøkt NAV og forklart situasjonen, og de har fortalt deg at ud ikke har krav på noen form for støtte what so ever?

Det høres veldig rart ut, jeg fikk til og med støtte fra det som idag er NAV når jeg bodde hjemme hos min mor etter endt studier før jeg fikk meg jobb. Ikke mye, men mamma skrev en bekreftelse på at jeg måtte betale så og så mye i husleie hjemme, + at jeg fikk til "livsopphold".

Jeg fikk også dagpenger mens jeg fremdeles bodde hjemme, etter endt utdanning, hadde da aldri jobbet før. Heller ikke mye, men at du ikke skal ha krav på ei eneste krone høres veldig rart ut.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også dagpenger mens jeg fremdeles bodde hjemme, etter endt utdanning, hadde da aldri jobbet før. Heller ikke mye, men at du ikke skal ha krav på ei eneste krone høres veldig rart ut.

Det kan ikke ha vært dagpenger.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har vært i kontakt med NAV. Står til og med registrert som arbeidsøker i systemet deres, men har ikke krav på noe. Jeg har krav til penger for livsopphold, men så er det jo den ydmykenheten.. Da spør jeg heller foreldrene mine om et lite lån, selv om jeg vet at de ikke har så mye selv.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja, jeg har vært i kontakt med NAV. Står til og med registrert som arbeidsøker i systemet deres, men har ikke krav på noe. Jeg har krav til penger for livsopphold, men så er det jo den ydmykenheten.. Da spør jeg heller foreldrene mine om et lite lån, selv om jeg vet at de ikke har så mye selv.

Du må ta i mot livsoppholdspengene - det er det du har krav på.

NAV kan også bidra med arbeidsmarkedstiltak. Hold jevn kontakt med dem. Kontakt også vikarbyrå. MANGE firma gjør alle sine ansettelser gjennom vikarbyrå.

Og: For en fin start på et samboerforhold og det å bygge tillit at du ikke vil fortelle til han hvordan det står til. Er det ikke bedre å legge alle kort på bordet og bli ferdig med det, istedet for å måtte vente til neste bombe sprekker hele tiden?

Skrevet

Vel da kan du faktisk ikke si at du har fått beskjed om at du ikke har kav på noe.

Og vil du ikke søke sosialstønad på grunn av stolthet blir det for dumt å spørre om hjelp her inne. Og hvis flere av dine venner jobber i nav så er det bedre å snakke med dem privat og høre hvilke krav du har.

En annen ting er at du kan ta opp studielån for å fullføre studier.

• Liker 1
Skrevet

Så du synes det er greit at foreldrene dine skal betale for deg pga. du føler deg for god til å benytte deg av dei mulighetene som finnes for slike situasjoner? Kva respekt er det du viser for foreldrene dine da? Skjerp deg og bruk dei rettighetene som finnes. Dei er der for at ein skal kunne bruke dei når ein er i vanskelege situasjoner. Vær heller stolt av at du ikkje blir ein økonomisk tyngde for dine foreldre når det tross alt ikkje er nødvendig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men studerer du fortsatt? Eller har du sluttet helt? Hvis du fortsatt studerer har du ikke rett på sosialstønad, men om du ikke studerer har du rett på det. Samboere har ikke plikt til å forsørge hverandre (selv om enkelte på NAV påstår det? Har iallefall lest det her på KG).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...