Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå full jobb, men skal likevel ha studier som tilsvarer mer enn 50 % studier, og kan derfor få studielån fra lånekassa.

Saken er den at jeg nettopp har kjøpt leilighet og har dermed et stort lån på den, noe jeg ikke har noen problemer med å betjene basert på kun inntekten min.

Utdanningen jeg skal ta ved siden av jobben er ikke relevant for jobben jeg har nå, og noe jeg tar av ren interesse. Jeg har før dette fullført en bachelor, og har dermed mottatt støtte fra lånekassa i tre år. Jeg vet ikke om jeg ønske rå jobbe direkte med det jeg har utdannet meg til senere i livet, og vet egentlig ikke helt hva jeg ønsker å jobbe med og derfor ikke hvor mange år til jeg ev kommer til å studere.

Lånekassa gir jo ikke ut studielån i evig tid, så jeg forsøker å tenke på om jeg vil spare min "kvote" til senere i tilfelle jeg vil ta en 5-årig master.

Spørsmålet er dermed, skal jeg:

A) Søke om så mye studielån jeg kan få og bruke dette til å direkte betale ned ennå mer på lånet jeg har på leiligheten (ettersom studielån er mer gunstig enn boliglån).

eller

B) La være å søke om studielån med tanke på å spare "kvoten" til senere, noe som også vil innebære at jeg må begynne å betale ned på studiegjelden.

Noen gode tips eller tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det, hvis du har planer om å kanskje studere senere. Ville ikke pådratt meg mer gjeld hvis jeg ikke var nødt heller.

Skrevet (endret)

Litt usikker når du sier "over 50%", så tok utgangspunkt i at du studerer 67% som er neste steg på stigen hos lånekassen.

Slik ville da fordelingen mellom stipend og lån blitt:

Ved utbetaling

Stipend: kr 0

Lån: kr 60 836

Etter kontroll av eksamensdata, inntekt og formue

Stipend: kr 24 330

Lån: kr 36 506

Mao ville jeg tatt opp studielån ene og alene for å få muligheten til å få 24 330 kr ekstra i året bare for å ha stått på eksamenene.

Ellers viste et kjapt google søk at du har rett på 8 år med støtte fra lånekassen. Noe som betyr at du i praksis kan ha to bachelorer og bygge på den ene med en master. :jepp: Jeg regner sterkt med at studielånet som for tiden ligger med en rente på 3,2 % er lavere enn renten på huslånet ditt, så hadde jeg vært i dine sko ville jeg nok ha tatt opp studielån. :)

Redigert: Lukket øynene for det at du var i full jobb, så da trekker jeg tilbake det jeg sa om stipend siden du mest sannsynligvis overstrider inntektsgrensen. :fnise:

Endret av Mamy
Skrevet

Jeg ville tatt opp studielån og betalt ned boliggjelda. Men ikke hvis du er avhengig av fremtidig lån for å studere videre. Det var egentlig et dumt spørsmål, litt forlokkende men...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...