latterbox Skrevet 27. juli 2011 #1 Skrevet 27. juli 2011 Ærligtalt hadde jeg blitt mor hadde jeg ikke lagt ut bilder av ungen med en gang på nett. Er mange jeg kjenner som har fått barn i det siste å har ikke giddet å dra for å se noen av de for bilde er jo alt på facebook.... Blir ikke dette litt feil syns dere ? At forsvarsløsa barn skal på nett før de er gammel nok til å gjøre motstand..... 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #2 Skrevet 27. juli 2011 Ærligtalt hadde jeg blitt mor hadde jeg ikke lagt ut bilder av ungen med en gang på nett. Er mange jeg kjenner som har fått barn i det siste å har ikke giddet å dra for å se noen av de for bilde er jo alt på facebook.... Blir ikke dette litt feil syns dere ? At forsvarsløsa barn skal på nett før de er gammel nok til å gjøre motstand..... Jeg la ut et bilde. Men det er jo bare vennene mine som kan se. Men sånn utenom er jeg restriktiv på bilder, jeg har FÅ bilder ute av ungen. Jeg har stor respekt for de som klarer å la være! Men man er jo bare så stolt og vil vise fram. Så lenge det er påkledde bilder så syns jeg at litt er greit.
Ciara Skrevet 27. juli 2011 #3 Skrevet 27. juli 2011 Jeg har lagt ut ett bilde av sønnen min da han var to måneder. Det er tatt på skrå bakfra, så ansiktet hans synes bare delvis. Dette er det første og siste bildet jeg legger ut. Synes det er en uting å dokumentere barns oppvekst på nettet. Men jeg skjønner jo at jeg må være i mindretall som synes det. 1
latterbox Skrevet 27. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2011 det er absolutt en uting og dokumentere alt barne gjør på nett 4
Husfrua Skrevet 27. juli 2011 #5 Skrevet 27. juli 2011 (endret) Nei, jeg syns ikke det er feil.. Syns vel igrunn folk må få gjøre som de ønsker. Selv la jeg vel ut noen få bilder når jeg kom hjem fra sykehuset. Var kjempe stolt og ville gjerne vise frem noen bilder. Spesielt da for familien og vennenne mine som bor mange mil unna At andre syns det er en uting, får så være. I mine øyne er det ikke det, så lenge det er bilder som ikke skader barnet på noe vis.. det jeg derimot kan reagere på, er når folk legger ut alt de har av bilder, etter hver ferietur, hver opplevelse, fest eller hva det måtte være. Noe privatliv syns jeg man skal ha. Men i gjenn, det får være opp til dem tenker jeg da.. Endret 27. juli 2011 av Husfrua 2
Niennas Skrevet 27. juli 2011 #6 Skrevet 27. juli 2011 Ærligtalt hadde jeg blitt mor hadde jeg ikke lagt ut bilder av ungen med en gang på nett. Er mange jeg kjenner som har fått barn i det siste å har ikke giddet å dra for å se noen av de for bilde er jo alt på facebook.... Blir ikke dette litt feil syns dere ? At forsvarsløsa barn skal på nett før de er gammel nok til å gjøre motstand..... Jeg synes absolutt det blir feil å ikke dra til venninnen din/søsteren din e.l. for å møte barnet hennes for første gang, fordi du allerede har sett bildet på facebook!.. Jeg kommer nok til å legge ut bilder av barnet mitt, men bare sånn at de nærmeste og familie kan se det, fint at oldemor som bor 150 mil unna kan få se sitt første oldebarn hun også, og følge litt med hvordan det går, og onkel som bor i en annen verdensdel vet hvordan niesen hans ser ut. 2
Gjest Tirkes Skrevet 27. juli 2011 #7 Skrevet 27. juli 2011 Det å ikke reise til en nybakt mamma fordi man allerede har sett bilde av ungen kan sammenlignes med å ikke reise til utlandet fordi Google Images har så mye fint fra hele verden. Folk må få gjøre som de vil, men synes som sistemann her at det er en uting når "alt" blir blottlagt. Men et bilde eller to av en baby på lukket profil på facebook tolker jeg som at "Mor er stolt." - jeg legger ikke noe mer i det. 12
Redbull Skrevet 27. juli 2011 #8 Skrevet 27. juli 2011 La ikke ut bilde før hun var tre mnd, å vi begrenser absolutt bildeutleggingen.
Gjest HunterLady Skrevet 27. juli 2011 #9 Skrevet 27. juli 2011 Bare vent til du får barn du. Du er ikke mor, så synes egentlig ikke du har så mye du skulle sagt. Når det er sagt, så mente jeg akkurat det samme som deg før jeg ble mor. 1
Ciara Skrevet 27. juli 2011 #10 Skrevet 27. juli 2011 Hva mener du nå som du har blitt mor da, Hunterlady? Jeg er bare nysgjerrig, for jeg har samme holdning etter jeg fikk barn som før. Om mulig er jeg kanskje enda mer opptatt av å skjerme sønnen min enn jeg trodde jeg skulle bli. 4
Gjest pysepusen Skrevet 27. juli 2011 #11 Skrevet 27. juli 2011 Her er vi veldig restriktive på bilder vi legger ut på Facebook. Det har vel hendt at vi har hatt ham med på profilbildet vårt, eller i et svært lukket album. Men hadde aldri falt meg inn å ikke gå på besøk til noen selv om jeg har sett bilde på FB. 1
Ciara Skrevet 27. juli 2011 #12 Skrevet 27. juli 2011 Her er vi veldig restriktive Men hadde aldri falt meg inn å ikke gå på besøk til noen selv om jeg har sett bilde på FB. Det er jeg enig i. Hvis man ikke vil gå på besøk fordi man allerede har sett bilde, er det jo åpenbart at man synes hele hensikten med å gå på besøk er å se barnet. Ikke treffe foreldrene, ikke høre hvordan de har det, ikke være nærmere babyen. Ganske egoistisk, synes jeg. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #13 Skrevet 27. juli 2011 Om mulig er jeg kanskje enda mer opptatt av å skjerme sønnen min enn jeg trodde jeg skulle bli. For meg er det omvendt. Jeg syntes også det virket unødvendig å ha blogg om barna og legge ut bilder på Facebook, men etter at jeg fikk barn selv har jeg endret på den holdningen og legger stolt ut bilder både i bloggen og på Facebook. Jeg har tenkt nøye over det, og kan ikke se at det skal gjøre noen skade. Jeg slenger ikke ut dusinvis av bilder om alt mulig rart, det er noen bilder her og der og jeg passer på at det ikke er nakenbilder eller på annen måte viser barna i situasjoner de ville bli flau eller sint over når de blir eldre. Jeg kan ærlig talt ikke se hva galt som kunne skje om man legger ut bilder. 3
sjøhest Skrevet 27. juli 2011 #14 Skrevet 27. juli 2011 (endret) det er absolutt en uting og dokumentere alt barne gjør på nett Nå er det LANGT fra et bilde til å dokumentere barndommen da. Jeg har kanskje 5 bilder ute av min datter, og jeg føler det er nok, men langt fra at jeg dokumenterer barndommen hennes! Vi gjør jo ufattelig mye som ikke vises igjen på nettet! Og foressten, de fleste setter vel inn bilde av ungen i avisa, har dere tenkt på hvor mange flere som da har sett ungen? Hvis du bor i en av de større byene er det gjerne mange titalls tusen. Endret 27. juli 2011 av sjøhest 1
Ciara Skrevet 27. juli 2011 #15 Skrevet 27. juli 2011 For meg er det omvendt. Jeg syntes også det virket unødvendig å ha blogg om barna og legge ut bilder på Facebook, men etter at jeg fikk barn selv har jeg endret på den holdningen og legger stolt ut bilder både i bloggen og på Facebook. Jeg har tenkt nøye over det, og kan ikke se at det skal gjøre noen skade. Jeg slenger ikke ut dusinvis av bilder om alt mulig rart, det er noen bilder her og der og jeg passer på at det ikke er nakenbilder eller på annen måte viser barna i situasjoner de ville bli flau eller sint over når de blir eldre. Jeg kan ærlig talt ikke se hva galt som kunne skje om man legger ut bilder. Dette må man selvsagt føle på selv. Jeg tror vel heller ikke at det skjer noen skade, direkte, for meg er det mer et prinsipielt spørsmål: Skal man legge ut bilder av mennesker som ikke selv har samtykket til det, uten å vite hvordan de vil reagere på det i fremtiden? Det skal også sies at jeg heller ikke liker at folk legger ut bilde av meg på facebook uten å spørre først.
Gjest HunterLady Skrevet 27. juli 2011 #16 Skrevet 27. juli 2011 Hva mener du nå som du har blitt mor da, Hunterlady? Jeg er bare nysgjerrig, for jeg har samme holdning etter jeg fikk barn som før. Om mulig er jeg kanskje enda mer opptatt av å skjerme sønnen min enn jeg trodde jeg skulle bli. Nå som jeg har blitt mor, så er jeg så stolt som jeg aldri trodde jeg skulle bli i hele mitt liv. Jeg elsker å legge ut fine bilder av han slik at venner og familie kan se på den skjønne skapningen. Jeg har ikke blogg, da jeg mener at det er lite smart mtp at hele verden kan se. Det mente jeg. Trodde aldri at man kunne elske noen så høyt.
Gjest pysepusen Skrevet 27. juli 2011 #17 Skrevet 27. juli 2011 Man trenger ikke ha blogg som hele verden kan se da Vår er passordbeskyttet og kun noen har tilgang. Legger heller ut bilder der ettersom Facebook uansett eier bildene du legger ut der.
Jade Skrevet 27. juli 2011 #18 Skrevet 27. juli 2011 Jeg legger aldri ut bilder av ungene mine på facebook. Noen av vennene våre eller familie kan jo se hvordan barna ser ut!!! Eller enda verre; lage kopier selv! Videre så har vi ingen bilder på veggene (gjester kan jo se dem). + at de går rundt med papirpose på hodet når vi ikke er hjemme eller har gjester (noen kan jo fotografere dem). Det er viktig å lære barna at de ikke skal la folk være slemme mot dem (avbilde dem og vise bildene til andre). Tenker med gru på alle barna som har liggende ute bilder av seg selv inntullet i helseteppe fra sykehuset. De vet nok ikke enda at fremtiden deres nå trolig er ødelagt pga dette. 7
Ciara Skrevet 27. juli 2011 #19 Skrevet 27. juli 2011 Nå som jeg har blitt mor, så er jeg så stolt som jeg aldri trodde jeg skulle bli i hele mitt liv. Jeg elsker å legge ut fine bilder av han slik at venner og familie kan se på den skjønne skapningen. Jeg har ikke blogg, da jeg mener at det er lite smart mtp at hele verden kan se. Det mente jeg. Trodde aldri at man kunne elske noen så høyt. Slike følelser tror jeg nok de aller fleste har, uavhengig av om de legger ut bilder på facebook eller ikke Jeg legger aldri ut bilder av ungene mine på facebook. Noen av vennene våre eller familie kan jo se hvordan barna ser ut!!! Eller enda verre; lage kopier selv! Videre så har vi ingen bilder på veggene (gjester kan jo se dem). + at de går rundt med papirpose på hodet når vi ikke er hjemme eller har gjester (noen kan jo fotografere dem). Det er viktig å lære barna at de ikke skal la folk være slemme mot dem (avbilde dem og vise bildene til andre). Tenker med gru på alle barna som har liggende ute bilder av seg selv inntullet i helseteppe fra sykehuset. De vet nok ikke enda at fremtiden deres nå trolig er ødelagt pga dette. Du verden, du følte virkelig for å være syrlig mot oss som velger annerledes, hva? Det er helt i orden at du legger ut bilder av ditt barn - det er jo ikke som om du det du gjør er forbudt. På samme måte forbeholder jeg meg retten til å ikke legge ut bilder av mitt barn uten at det framstilles som om jeg er overhysterisk av den grunn. 2
saug Skrevet 27. juli 2011 #20 Skrevet 27. juli 2011 Men etter åndsverkloven § 45c bryter alle som legger ut bilder av barnet sitt på facebook. For når man legger ut eit bilde på facebook godtar du og at facebook kan selge eller bruke dette bilde. For alt du veit kan facebok har solgt bilde av ditt barn til eit firma som skal bruke det i ein reklame for abortpiller uten at du kan gjere noko med det. Tenk litt før du gjer noko. Det at man har ein profil som er lukket for alle andre enn dei som er venner med deg gjer ikkje at bilde kun kan bli vist til dei. Alle vennene til dei som har kommentert eller likt bilde av den søte jenta eller gutten din får sjå bilde og. Ved å bryte åndsvekloven §45c kan man bli straffa med fengsel inntil 3 månder eller bøter. Håper at alle mødre der ute tenker seg litt meir om før dei legger ut bilder av barna uten at barnet/barna har godtatt det. Livet består ikkje bare av facebook og Google+, man har og noko som heiter mail og brevpost. Sjølv om dette blei fulstendig umorderne da facebook kom går det ann å bruke det. Åndsverkloven § 45c Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse, b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet, c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse, d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd. Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår. § 390. Med bøter eller fengsel inntil 3 måneder straffes den som krenker privatlivets fred ved å gi offentlig meddelelse om personlige eller huslige forhold. Fra Facebook reglene: "For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos ("IP content"), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook ("IP License"). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it." 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå