Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det slik at "like barn leker best"? MÅ man ha samme interesser som kjæresten for at et forhold skal være noe å satse på?

Eller kan et forhold med den som har forskjellige interesser enn deg også fungere? Altså da tenker jeg på at dere kun har forskjellige interesser!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg o kjæresten min har helt forskjellige interesser.

Han driver for eksempel aktivt med dykking, som er hans store lidenskap.

Dette interesserer meg ikke i det hele tatt.

Kan remse opp flere eksempel her ang interesser som vi ikke deler med hverandre.

Likevel har vi det helt supert sammen, har vært sammen i nesten 2 år og samboer hele tiden.

Jeg lar han gjøre sitt og han lar meg gjøre mitt!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Men hvis dere bare har forskjellige interesser, hva har dere da og snakke om? Og hva finner dere på sammen? jeg spør fordi jeg nå har møtt en mann som jeg er veldig tiltrukket av, og det er gjensidig!:) Men vi er egentlig TOTALT forskjellige..... Jeg elsker sjøen og fiske, han elsker fjellet og fjellturer. Jeg elsker sommeren, han elsker vinteren. Jeg liker å danse, trener mye standard og latin og swing, mens han liker å trene på treningsstudio......

Er VELDIG tiltrukket av ham, men vet ikke om jeg tør satse......

Det vi liker felles er vel sosiale kvelder hjemme, spille spill, lage god mat, gå på kino ( liker forskjellige filmer da selvsagt!), gå turer.

Tør jeg prøve eller er det bortkastet siden vi er så ULIKE???

Skrevet

Ja, det der lurer egentlig jeg også litt på....

Det er jo selvsagt slik at man neppe kan forvente å finne et speilbilde av seg selv. Ulike interesser når det gjelder jobb og fritid kan vel til en viss grad bare berike forholdet etter min mening. Men når de ulike interessene blir for mange, kan avstanden føles litt vel stor.

Interessene bør vel ikke sprike for mye når det gjelder grunnleggende innstillinger til livet og samfunnet rundt seg. Man behøver ikke stemme på det samme politiske parti, det er ikke det jeg mener, men at det ligger noen felles verdier i bunnen.

Selv begynner jeg å tvile på mitt forhold. Føler at vi har lite felles interesser. Vi krangler ganske mye... For mye....

Jeg liker ikke innrømme det, men jeg må vel kanskje bare innse at det kanskje er på innstillingen og forventningene til livet vi er for forskjellige... Jeg er veldig glad i han, men de fine tingene vi har planlagt, som bl.a hus og barn, klarer jeg ikke lenger å se klart for meg. :cry: Når jeg tenker på det, får jeg en blandet følelse av panikk og sorg.

Jeg vet jeg burde gå, men jeg er for glad i han. Jeg går å håper på at jeg skal finne noe som kan knytte meg nærmere til han.

At han forandrer seg...?

Vet jo så alt for godt at man ikke kan forandre en person(lighet)...

*sukk*

Gjest GreenSky
Skrevet
Er det slik at "like barn leker best"? MÅ man ha samme interesser som kjæresten for at et forhold skal være noe å satse på?

Eller kan et forhold med den som har forskjellige interesser enn deg også fungere? Altså da tenker jeg på at dere kun har forskjellige interesser!

Det spørs egentlig hva du mener med samme interesser. Mener du hobbyer/fritidsaktiviteter, eller mer "dypere" ting som livsfilosofi/verdier?

Dersom det første er tilfelle, tror jeg faktisk det bare er sunt for forholdet at hun/han har interesser på hver sin kant. Det viser at en har et "liv" utenfor forholdet også. Det er selvfølgelig viktig å prioritere tid til å pleie forholdet, og at en finner sin "greie" som par, da.

Hvis du mener livsfilosofi/verdier, kan motsetninger til en viss grad være stimulerende for forholdet dette også, men bare til en viss grad, tror jeg. To personer med generelt motstridende verdier vil bare virke nedbrytende på forholdet på lang sikt.

Skrevet

Jeg kan godt være sammen med en mann som har andre interesser enn meg selv, det er bare fint å ha noen egne ting. Men vi må ha nogenlunde samme livssyn, menneskesyn og moral/etikk syn. Jeg har vært sammen med menn som er totalt ulik meg selv, og i starten gjør jo ikke det noe, man er forelsket og syns det er spennende å høre ham legge ut om ting som egentlig ikke interesserer, men i lengden fungerer ikke det for meg i allefall.

Skrevet

Jeg tror at det ikke er så viktig at interessene er de samme så lenge de grunnleggende verdiene er like. Det innebærer at dere har noenlunde samme politiske overbevisning, forståelse av menneskeverd osv...

Interesser er jo å sammenligne med hobbyer og hvorvidt det er VIKTIG for et forhold at disse er like kommer an på hvor mye tid de tar i forholdet.

Er han lidenskapelig fluefisker og tilbringer hele sommerhalvåret i ei elv, så er det sikkert en fordel å ha interesse for det samme eller ivertfall en grunnleggende forståelse for hvorfor han bruker så mye tid på dette...

Lykke til! :wink:

• Liker 1
Skrevet

Å ha noe felles på et eller annet område syns jeg man bør ha, men man trenger slett ikke ha helt like interesser.

Har man forskjellige interesser kan man jo også introdusere disse for hverandre

Skrevet

Er enig som det sies lengre oppe, det er ikke nødvendig å ha de samme interessene (altså hobbyer og sånne ting), men ha endel felles verdier og meniger... Ellers kan det lett bli skjæring...

Jeg og eksen var sånn, vi var veldig like, tenker masse likt (altså det vil si at vi sier/gjør ting samtidig osv... Vi er sånn enda, det er skummelt!) og har mange like interesser... Men når det gjalt andre ting, sånne ting som for meg er mer viktig enn like intersser viste deg seg etterhvert at vi var utrolig ulike og det skapte bare dritt... Nå er vi gode venner igjen og jeg har en innmari god kjærste (som kommer i kveld!) som jeg er mye mer på bølgelengde med når det gjelder de litt "dypere" tinga...

intersser er vi meget forskjellige, jeg danser, trener og er masse i aktivitet og innmari engasjert. Han kan ikke danse (vil lære, men det er liksom ikke noe som det går så masse framover med), han er ikke avhengig av å trene som meg, han er veldig filmintressert (noe som jeg egentlig ikke bryr meg så mye om igjen...) Det funker bra, og vi har masse å snakke om (jeg kan jo fortelle han om mine ting og omvendt, det er spennende selv om jeg ikke gjør det!)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...