Gjest Tusshøna Skrevet 27. juli 2011 #1 Skrevet 27. juli 2011 Vi blir ikke enig om samvær, har vært til mekling, og neste steg er nav. Jeg mener samvær etter skole fredag til mandag (levert på skole) er 3 døgn. På en mnd vil det si 6 døgn. Ukesamvær har ikke vært aktuelt. I tillegg er jo barna der i feriene (tilsammen ca 25 døgn i løpet av ett år) Grunnen til diskusjonen er at bidragsyter ikke ønsker å betale om sommeren, da han har barna ca 3 uker sammenhengende. BY mener også at fredag til mandag er 4 døgn og at det er min feil at barna ikke har ukesamvær, og at det derfor skal legges på 4 døgn pr mnd pga dette. (By jobber ugunstig, og samvær blir da med stemor hver gang, og de går glipp av aktiviteter da de ikke kan hentes og bringes pga manglende førerkort/bil. Ikke aktuelt med fast dag heller da stemor jobber turnus i tillegg) Dette vil jo si at vi ikke blir enig om noen ting....Kan godt være jeg tar feil for når jeg rekner samvær (annenhver helg x 11 mnd + 25 dager ferie) får jeg 7,58 døgn (selv om by ikke har de i august) By rekner samvær (annenhver helg(8Døgn pr mnd) + 4 døgn midtuke x 11 + 25 dager ferie og) får 13 døgn. Det er jo stort sprang på dette. og i realiteten er barna der mindre enn jeg har skrevet ( i følge familie og naboer, sjelden 2 uker pr mnd) Det hele er ganske vanskelig, og jeg ser det går utover barna da de merker misstemningen mellom oss. Er det normalt å ikke betale bidrag om sommeren, og er det ikke antall netter som teller. Legger meg flat om jeg har feil, men må nesten vite hva som er rett, og nav har sommerferie en mnd...ingen som hadde tid til å hjelpe. Noen som kan dette her?
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2011 #2 Skrevet 27. juli 2011 klart han skal betale bidrag i alle 12 mnd.hadde heller ikke godtatt at by sin kjæreste skulle hatt samvers avsvaret da det ikke er henne dei skal ha samver med men far. på mekling kommer dei som regel med forslag til hva dere kan gjøre.hos oss er det 2.kvar helg og 2 uker om sommeren.dette er da ca 4 netter i mnd.og fra fredags etterm.til søndagskveld. han betaler om sommeren for dette er jo reknet ut ihenhold til avtalen.det finnes også regne tabeller på nav men privat avtale anbefales siden det er lettere å ha ein fast utbetalingsdag.vis han er pliktoppfyllande da,nav varierer veldig om han betaler eller ei..forskudd ein mnd og bidarag neste mnd..men slik blir det om by er ustabil i betalingene uansett.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2011 #3 Skrevet 27. juli 2011 Hei. Barnebidrag betales som vanlig 12 mnd. i året. Bidraget er regnet ut fra den avtalen dere har om barn. Dette beregnet over hele året. Har dere en egen avtale er det opp til dere. Er det fritak fra betaling av barnebidrag i ferier? Svar: Nei. Det fastsatte eller avtalte månedlige bidraget skal betales med samme beløp hele året, også i ferier. Men hvis den som skal betale bidrag, har feriesamvær med barnet, vil dette ha betydning for det samværsfradraget som trekkes fra bidraget. Dette skal det tas hensyn til når bidraget blir fastsatt eller avtalt. Hilsen en mann (som vil ting skal gå riktig for seg). Se linken. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/231518.cms
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2011 #4 Skrevet 27. juli 2011 Hei. Barnebidrag betales som vanlig 12 mnd. i året. Bidraget er regnet ut fra den avtalen dere har om barn. Dette beregnet over hele året. Har dere en egen avtale er det opp til dere. Er det fritak fra betaling av barnebidrag i ferier? Svar: Nei. Det fastsatte eller avtalte månedlige bidraget skal betales med samme beløp hele året, også i ferier. Men hvis den som skal betale bidrag, har feriesamvær med barnet, vil dette ha betydning for det samværsfradraget som trekkes fra bidraget. Dette skal det tas hensyn til når bidraget blir fastsatt eller avtalt. Hilsen en mann (som vil ting skal gå riktig for seg). Se linken. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/231518.cms Er meg som skrev over. Dere bør ha en avtale, da skriftlig. Har dere ikke det kan BY i praksis gjøre som han vil helt til bidrag blir krevd inn fra nav innkreving. Vil BY ikke lage avtale har du muligheter til å gå til nav og få et vedtak på innkreving av bidrag ut fra det du forteller nav. Bidragsyter har muligheter til påklage dette. Påklager BY dette blir bidrag krevd under behandlingen av klagen (Det er ikke vanlig ellers,men ved innkreving barnebidrag er det tillatt). Det tar forøvrg noen mnd.før innkrevingen kommer i gang. Hilsen en mann (som vil ting skal gå riktig for seg).
Gjest tusshøna Skrevet 27. juli 2011 #5 Skrevet 27. juli 2011 TS her....Jeg har tatt med feriene i mitt regnestykke. Vi har en gammel avtale, som aldri har blitt fulgt om 2.hver helg og 1 dag pr uke. Jeg har skrevet ned i en bok hvor mye barna er borte, og noen mndr er de 5 døgn, andre 3. Men for ikke å få temeramentet hans til å fly, kan jeg si 6 døgn per mnd og jeg har lagt til 25 døgn med ferie. Jeg har fått brev om hans utrekning via nav, midt i ferien og lest opp av foreldre. Svarfrist 8 august og nav kontoret er stengt. Får vel bare booke fly hjem og ordne det. Jeg er rett og slett fortvitet, for det har mye og si på økonomien vår (les barna). Og hadde det vært for at han ikke hadde råd....men det er ikke tilfelle. Jeg tror jeg må prøve og få hjelp på et annet nav kontor, for å fylle ut dette her i frustrasjon, tror jeg ikke nytter. Tenker på ale gangene jeg har hentet barna på bussen fordi de har blitt glemt...måtte ringt til skolen og sagt de må komme hjem og ikke reise for det passet ikke osv. Visste at vi skulle på ferie nå i 2 uker, og måtte ødelegge...igjen. Fortvilelse og frustrasjon av hele greia. Kan jeg oppsøke et nav kontor her jeg eg kanskje, dersom jeg får skannet papirene til meg
Gjest regine Skrevet 27. juli 2011 #6 Skrevet 27. juli 2011 Hvis jeg ikke husker feil, så er det antallet netter på samvær som teller. Dvs. at dersom barna er der fre - man så blir dette 3 netter. Som andre også har sagt - bidraget regnes ut og fordeles på 12 mnd. Det er du som regner riktig i dette tilfellet - og at far skal ha fradrag for et samvær som ikke finner sted hører ingen steds hjemme. Dersom dere har en skriftlig avtale med samvær annenhver helg fre - man - + spesifisert feriesamvær så kan du bare sende inn den til NAV og be de beregne og kreve inn bidraget. Da får du det du skal og det blir en ting mindre å krangle om.
Sophie-Ann Skrevet 27. juli 2011 #7 Skrevet 27. juli 2011 Jeg hadde sendt inn alle papirene til NAV og bedt de om å beregne bidraget. Det er det faktiske samværet som legges til grunn, så hvis du skriver 6 netter i mnd, og kan bevise det, har ikke far noe han skulle sagt. Lykke til!
Gjest gjest Skrevet 27. juli 2011 #8 Skrevet 27. juli 2011 Jeg hadde sendt inn alle papirene til NAV og bedt de om å beregne bidraget. Det er det faktiske samværet som legges til grunn, så hvis du skriver 6 netter i mnd, og kan bevise det, har ikke far noe han skulle sagt. Lykke til! AT far ikke har noe å si stemmer!! Her i huset krevde mor til barna at nav skulle beregne bidraget uten å fortelle det til far.. De hadde muntlig avtale om en helg i måneden og annen hver ferie. Mor lot galant være å informere om at far hadde barna i 2-3 uker om sommeren og anne hver jule-påske-vinter og høstferie. Han ringte til NAV og informerte om at de ikke hadde tatt med feriene. De svarte da "vi kan bare forholde oss til det mor har oppgitt.." Far svarte : "men, jeg har flybiletter og bilder som viser at barna er mere hos meg enn det dere har tatt utgangspunkt i" svar fra nav: "det hjelper ikke, dere må da sende inn en skriftlig avtale" far lagde en, men mor nektet å skrive under, og mekling lot seg ikke gjennomføre før flere måneder og NAV kunne ikke vente.. Så det endte med at far betaler bidrag som om han har to døgn samvær i måneden. Men.. er det hans tur å ha barna i en ferie han har jobb svare barnemora : det er ikke mitt problem -du får skaffe barnevakt.. å bytte ferier er uaktuelt... Synes egenlig det er rart, for her er det lett å bevise at mor lyver, men siden det kun går ut over far blir det ingen form for straff.. gjør man dette ovenfor det offentliget nøler de ikke med å kreve pengene tilbake..
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #9 Skrevet 27. juli 2011 Bare sånn ift "telling" av antall døgn...Vet ikke helt hvordan disse tingene fungerer, men hadde det ikke vært mulig å telle i timer for deretter å regne ut hvor mange hele døgn dette utgjør i stedet for å diskutere om fredag til mandag er 3 eller 4 døgn?
Faust Skrevet 27. juli 2011 #10 Skrevet 27. juli 2011 Samvær regnes per overnatting. DVS fredag til mandag er 3 netter/døgn. Anbefaler å sende inn oversikten over hvor mye/når han har hatt barna og la NAV regne ut. Dersom noen av dere mener at resultatet ikke blir riktig er det NAV dere skal klage til.
Gjest Tusshøna Skrevet 27. juli 2011 #11 Skrevet 27. juli 2011 AT far ikke har noe å si stemmer!! Her i huset krevde mor til barna at nav skulle beregne bidraget uten å fortelle det til far.. De hadde muntlig avtale om en helg i måneden og annen hver ferie. Mor lot galant være å informere om at far hadde barna i 2-3 uker om sommeren og anne hver jule-påske-vinter og høstferie. Han ringte til NAV og informerte om at de ikke hadde tatt med feriene. De svarte da "vi kan bare forholde oss til det mor har oppgitt.." Far svarte : "men, jeg har flybiletter og bilder som viser at barna er mere hos meg enn det dere har tatt utgangspunkt i" svar fra nav: "det hjelper ikke, dere må da sende inn en skriftlig avtale" far lagde en, men mor nektet å skrive under, og mekling lot seg ikke gjennomføre før flere måneder og NAV kunne ikke vente.. Så det endte med at far betaler bidrag som om han har to døgn samvær i måneden. Men.. er det hans tur å ha barna i en ferie han har jobb svare barnemora : det er ikke mitt problem -du får skaffe barnevakt.. å bytte ferier er uaktuelt... Synes egenlig det er rart, for her er det lett å bevise at mor lyver, men siden det kun går ut over far blir det ingen form for straff.. gjør man dette ovenfor det offentliget nøler de ikke med å kreve pengene tilbake.. Må få tilføye at far her har stevnet inn og jeg må motbevise hans tall, så det er samme om du er mor eller far i denne saken. Den som stevner inn har rett til det motsatte er bevist virker det som. Men hva hjelper det med skriftlig avtale så lenge denne ikke blir holdt. Fikk forøvrig ikke hjelp på Nav jeg tilhører, da de har hjulpet far, og ikke kunne hjelpe 2 i samme sak. Så jeg kan nok likegodt spørre her jeg er på ferie. Går kanskje an selv om det er et annet fylke. Skader ikke å prøve i allefall. Bare på 1 barn vil jeg dersom dette slår til gå fra 1700 i mnd til 800. Det sier seg selv at det har mye å si for barna. Så jeg er veldig frustrert og lei meg i dag. Kan ikke vise det heller da vi er på ferietur for første gang på årevis. (selv om jeg egentlig ikke hadde råd i år heller)
Faust Skrevet 27. juli 2011 #12 Skrevet 27. juli 2011 Samvær regnes per overnatting. DVS fredag til mandag er 3 netter/døgn. Anbefaler å sende inn oversikten over hvor mye/når han har hatt barna og la NAV regne ut. Dersom noen av dere mener at resultatet ikke blir riktig er det NAV dere skal klage til. ..og ja, ferie regnes med som samvær.
Gjest gjest Skrevet 27. juli 2011 #13 Skrevet 27. juli 2011 Må få tilføye at far her har stevnet inn og jeg må motbevise hans tall, så det er samme om du er mor eller far i denne saken. Den som stevner inn har rett til det motsatte er bevist virker det som. Men hva hjelper det med skriftlig avtale så lenge denne ikke blir holdt. Fikk forøvrig ikke hjelp på Nav jeg tilhører, da de har hjulpet far, og ikke kunne hjelpe 2 i samme sak. Så jeg kan nok likegodt spørre her jeg er på ferie. Går kanskje an selv om det er et annet fylke. Skader ikke å prøve i allefall. Bare på 1 barn vil jeg dersom dette slår til gå fra 1700 i mnd til 800. Det sier seg selv at det har mye å si for barna. Så jeg er veldig frustrert og lei meg i dag. Kan ikke vise det heller da vi er på ferietur for første gang på årevis. (selv om jeg egentlig ikke hadde råd i år heller) NAVer et helt sykt organ.. når en av partene ber om en beregning av bidrag og det ikke er samsvar mellom de to partene burde de kalt inn begge samtidig og sett på saken. Da ville det ikke vært rom for disse iriterende sakene. og det burde vært rom for å øke/redusere bidraget om samværet er mer eller mindre i forhold til den opprinnelige avtalen.. forstår ikke at det kan være så vanskelig.. men som de sa i reklamen for NAV: "litt arbeid-mest pause.." og det ser ut som om det er det de belager seg på.. LYKKE TIL!!
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2011 #14 Skrevet 27. juli 2011 Å legge frem billetter er god nok dokumentasjon og NAV skal godta det og saksbehandleren er på bærtur om vedkommende påstår noen annet. Det er heller ikke slik at om foreldrene ikke er enig om hvor mye samvær som faktisk er så kan ikke NAV hjelpe den ene forelderen og ikke den andre. NAV skal være nøytral.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2011 #15 Skrevet 28. juli 2011 Forskrift om fastsetjing og endring av fostringstilskot. § 9. Samvær Munnleg og skriftleg avtalt og offentleg fastsett samvær kjem som hovudregel til frådrag i tilskot utrekna etter § 1 til § 7 i forskrifta her. Der partane har ein avtale, men ikkje er samde om omfanget, skal det minste felles oppgitte samværet likevel leggjast til grunn. Dersom ein av partane ikkje gir opplysningar om omfanget av samværet, skal opplysningane frå den andre parten leggjast til grunn. Regelen i første stykke gjeld ikkje dersom ein av partane hevdar at avtalen eller offentleg fastsett samvær og rettsforlik ikkje blir følgd opp, men samværet er lågare, og samstundes klart beviser at avtalen eller avgjerda ikkje kan leggjast til grunn. Dersom unntaksregelen i andre stykke blir gjort gjeldande, blir det ikkje gitt noko samværsfrådrag med mindre den som får medhald etter andre stykke, skriftleg stadfester at det blir praktisert samvær etter ei lågare samværsklasse. Samværsfrådraget heng saman med omfanget av samvær slik at dette er delt inn i fire samværsklasser. Frådraget skal gjevast som eit fast kronebeløp avhengig av kva for ei samværsklasse den tilskotspliktige kjem inn under og alderen til barnet. Frådraget er fastsett med utgangspunkt i kostnadene i § 3 andre og tredje stykke i denne forskrifta. Kronefrådraget omfattar utgifter til mat, drikke, helse- og hygieneartiklar, leik og fritid, og transportutgifter. For samværsklasse 3 og 4 er også buutgifter omfatta. Det skal som hovudregel teljast netter for å finne ut kva samværsklasse den tilskotspliktige kjem inn under. Samværsklasse 1 gjeld ved samvær på 2 til 3 netter i gjennomsnitt per månad, klasse 2 ved samvær på 4 til 8 netter, klasse 3 ved samvær på 9 til 13 netter og klasse 4 ved samvær på 14 til 15 netter. Dersom hovudregelen ikkje kan nyttast og den tilskotspliktige har minst to dagar samvær i månaden, skal det teljast dagar, og slik at dagen blir delt inn i fire. Den tilskotspliktige kjem i desse tilfella inn under klasse 1. 0 Endra ved forskrift 15 des 2008 nr. 1367 (i kraft 1 jan 2009 Når en ser det som er uthevet er den som kommer først til NAV som får NAVs parti. Det blir et vedtaksom kan påklages av den andre part. Kn virke urettferdig at det gjøres et vedtak på grunnlag en framstilling. Slik er set ellers ikke. Noen kan ikke dømmes pga.påstander, andres ord. Her blir en faktisk "dømt" til å betale barnebidrag på grunnlag av andre parts utsagn. "Dømt" i en mildere form,men for noen kan det være helt tragisk. Ser helt klart at NAV gjør jobben sin, så vil ikke kritsiere NAV for dette for de følger fastsatte forskrifter som de skal. MEN HVOR ER DE SOM SKAL BESTEMME I DETTE LANDET - LES POLITIKERENE. Er denne forskriften en rettsstat verdig? Link. http://lovdata.no/for/sf/bl/tl-20030115-0123-0.html#9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå