Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei hei! Jeg har akkurat begynt å jobbe som servitør, men det er jammen mye å lære! Der hvor jeg jobber er det mange kompliserte og vanskelige retter, pluss at menyen er utrolig stor.. Er det noen her som har vært servitør tidligere som har noen tips å komme med? Jeg hjelper også til i et gatekjøkken som hører til restauranten i helgene, der er det veldig mye stress og veldig lett å rote til bestillingene eller servere feil mat til feil personer :goodbye::popcorn:

Hva med dere "vanlige kunder", hva forventer og ønsker du av en servitør?

Og tilslutt, om det er noen her som eier/driver/jobber i en restaurant, cafe, bar eller et gatekjøkken, jeg setter stor pris på råd og tips fra dere også:)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/577498-hvordan-bli-en-flink-servit%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av servitører ønsker jeg at de er hyggelige og holder humøret oppe. Det er fint om de er tålmodige f.eks. hvis jeg ikke klarer å bestemme meg hva jeg vil ha, men da kan de gjerne komme med tips hva de anbefaler. Prøv å ikke bli påvirket av sure kunder:)

Lykke til videre med jobben!

Jeg har jobbet mye på restaurant, og bongesystemet vårt var et helvette!

Så jeg hadde min egen skrivebok som jeg tapet bestillingslistene i med tidspunkt og bordnummer, med en gang jeg hadde plottet det på pcen. Slik at jeg hadde alt i rekkefølge og kontroll over når ting burde være ferdig og slikt, for ofte "forsvant" bongene på kjøkkenet og retter ble lagd omhverandre og mye tull på hektiske dager.

Så lenge man har kontroll over sin jobb og alltid kommuniserer med kunden om det skulle skje noe, så er det sjeldent servitøren som får problemer, men kjøkkenet eller de som har rotet til opplegget.

Ellers kan det være greit å skrive ned retter som inneholder forskjellige ting som kan utløse allergier :)

Ha kontroll over din jobb, som sequin sier.

Ellers, ha alltid et diskret øye med dine bord/gjester. Jeg er veldig nøye på signaler som at de legger sammen/vekk menyen (da vil de som regel bestille), tilby påfyll om når du ser glassene begynner å bli tomme, sjekk at maten smaker/alt er bra - men ikke for tidlig (jeg har opplevd mange servitører som spør om maten smaker formelig før jeg har fått den), ta kontakt om du ser de kikker seg litt rundt.

Vær (nesten) alltid blid, drit i sure mennesker og ikke la negative miner ødelegge noe for deg. Ta et dypt pust og få kontroll om det blir fryktelig stressende. Gjør du noe feil - gjør det med et smil og beklag.

Jeg mener slike ting er det viktigste - teknikk osv kommer med tiden.

Annonse

AnonymBruker

Nå vet jeg ikke hvor du jobber og om dere har vinkelner eller ikke, men du kan jo bare plukke ut det som er relevant for deg :)

Jeg lager en liste over de forskjellige elementene:

1. Rydding og oppdekking

Teknikk kommer med tiden, men prøv å puss glass, dekk border o.l så ofte som mulig. Du trenger at det går kjapt og det er mange sekunder å spare her. Vet ikke om du har en teknikk for å rydde av bord enda, men jo bedre du blir på dette, jo mer effektiv blir du. Lær deg en teknikk hvor du har en tallerken mellom fingrene i venstre hånd, hvor du plasserer gafler og skjeer med enden mot pulsen på håndleddet og knivene under her slik at det dannes et kryss. Matrester skraper du over på de ledige områdene på tallerkenen. Deretter bygger du oppover på håndleddet, et stabilt tårn. Og så bygger du opp et tårn på bordet (skåler, kuvertasjetter, kurver o.l) som du tar med venstrehånda.

2. Tren hjemme

Her er det mye du kan gjøre. Gjør balanseøvelser hvor du vekselvis står på et bein med og uten lukkede øyne, hvor du samtidig gjør grasiøse bevegelser. Tren armer og hender (knipeøvelser). Velg vin fra vinkartet når du skal på fylla. Spis lunsj med venninner på stedet du jobber. Benytt deg av alle muligheter til å smake på rettene.

3. Meny og vinkart

Som sagt, gjør alt du kan for å smake på alle retter. I tillegg bør du gå systematisk gjennom menyen, skriv ned alt du er usikker på og spør kokkene.

Når det kommer til vin, så er vinkartet ofte fryktelig vanskelig å lære seg, spesielt hvis man ikke liker vin. Snakk med de andre servitørene, få anbefalinger. Deretter finner du deg en vin til hver rett som du kan anbefale, og hvorfor. Deretter finner du informasjon om husets vin og et par andre gode vinanbefalinger til feks de som ikke tåler mye tannin/syre i rødvin, de som driter i at vinen passer til maten - den skal bare være søt og lignende. Resten kommer etter hvert.

Hvis servitørene må fylle på vin fra lager hver dag, så ta gjerne den jobben. Da lærer du fort.

4. Gjestene

Trikset er å bli en god menneskekjenner. Føl på gjestenes stemning, smil litt ekstra til den sureste rundt bordet, vær hyggelig, ydmyk, snakk med dem, vær entusiastisk og viktigst: vær ærlig! Gi dem gjerne en gratis kaffe eller noe hvis de bare ikke likte maten. Det er ikke mye som skal til før alt kan endres. Det verste du kan gjøre er å la dem få inntrykk av at du er stressa eller hater jobben din.

5. Serveringen

Som regel er man flere som serverer mat, så det er langtfra sikkert at du får med deg at et av bordene dine har fått maten. Derfor er det ekstremt viktig at du er synlig i avdelingen din, og at du også ser dem. Fyll glassene dems hvis du har lite å gjøre, pass på at alle har det greit hele tiden. En kveld kan faktisk bli ødelagt av at noen er tørste eller må vente lenge på dessertkart.

6. Systematisering

Ha en konstant plan i hodet ditt, og hold deg til denne. Da er du alltid i forkant og slipper å bli stressa av at det kommer forstyrrelser, da vet du når du har tid til å ta deg av forstyrrelsene. For å ta et kjapt eksempel:

Du har endel ting du må gjøre. Det er et bord som skal ryddes, det er en stund siden du har tatt et overblikk i avdelingen, det er masse glass som skal pusses, det er masse mat på vei ut og det er tomt for isbiter. Planen din blir da:

- Rydd og dekk bordet

- Bær mat hvis det haster veldig

- Overblikk i avdelingen

- Hente drikke/saus eller whatever som avdelingen din ønsker - husk så mye som mulig på en gang, så du slipper flere turer. Hent isbiter hvis ikke andre gjør det før deg.

- Bær mat

- Puss glass

Da vet du at hvis noen plutselig plystrer på deg fordi de trenger noe, så har du mulighet til det innimellom her. Sannsynligheten for at noen plystrer er derimot liten, for du har jo allerede vært i lokalet. Jo mer synlig du er, jo mindre plystring blir det. Og hvis det kommer nye gjester, så er bordet klart.

Håper det var til litt hjelp :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...