Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg poster i riktig forum, men jeg prøver :)

Foreldrene mine eier ei hytte på fjellet, det er et gamelt familiested som vi alle i familien har sterke bånd til. I det siste har det vært litt snakk på hvem som skal overta den dagen de ikke kan bruke den mer, og det står mellom meg og min bror. Min andre bror eier en hytte i nærheten (gjennom hans kone's familie), så han er ikke aktuell.

Når jeg tenker på hytta har den stor verdi for meg, men den innebærer mye vedlikehold, og siden den ligger på fjellet kan den kun brukes om sommeren og i påska.

Jeg har på ene siden veldig lyst til å overta, men på den andre siden ser jeg alt arbeidet, hvor lite den kan bli brukt i løpet av et år og at min bror har mye bedre muligheter til å ivareta stedet.

Så nå lurer jeg i grunn på å si til de at om min bror vil overta den når den tid kommer, så er det helt greit for meg. Noen som har erfaringer med å gjøre dette? Postive eller negative? Trenger noen objektive tanker her :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Michelle82
Skrevet

Positive: du vil ikke ha hytta, og ønsker ikke å drive med oppussing. Og det slipper du.Du har tid interesser du liker mer.

Negativt: økonmisk verdi. en hytte kan fort være verdt en million og den dagen foreldrene dine dør arver du likt med broren din, altså en halv million ( bare som eksempel sum) kan være din. Hvis du lar broren din juridisk overta hytta mister du all økonimisk verdi av hytta.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Positive: du vil ikke ha hytta, og ønsker ikke å drive med oppussing. Og det slipper du.Du har tid interesser du liker mer.

Negativt: økonmisk verdi. en hytte kan fort være verdt en million og den dagen foreldrene dine dør arver du likt med broren din, altså en halv million ( bare som eksempel sum) kan være din. Hvis du lar broren din juridisk overta hytta mister du all økonimisk verdi av hytta.

Ts her.

Men om han arver hytta, så må vel han kjøpe ut meg og min andre bror, eller at foreldrene våre gir oss arv med like stor verdi?

Gjest Jytte
Skrevet

Det er da ikke vanlig å gi en hytte til et av sine barn, det vanligste er at et av barna kjøper hytta eller at de overtar den sammen.

• Liker 2
Gjest Michelle82
Skrevet

Det er da ikke vanlig å gi en hytte til et av sine barn, det vanligste er at et av barna kjøper hytta eller at de overtar den sammen.

Jeg forsto det sånn at de andre søskene ikke hadde økonomi til å kjøpe ut TS.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsto det sånn at de andre søskene ikke hadde økonomi til å kjøpe ut TS.

Ts her. Tror ikke jeg nevnte noe om økonomi til noen av oss, men økonomien er ikke noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Men om han arver hytta, så må vel han kjøpe ut meg og min andre bror, eller at foreldrene våre gir oss arv med like stor verdi?

Hvis han arver hytta må han ikke kjøpe dere ut, det blir jo helt feil. Det blir dere alle som arver hytta, så kjøper han dere ut. Men er han interessert i dette da? Familiehytta vår er verdt utrolig mye pga. beliggenhet, men jeg kunne aldri betalt min bror 3 millioner for å få beholde den alene.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere blir enige om at du ikke skal eie hytta, må dere også diskutere om du skal ha bruksrett eller ikke. Det bør nok nedfestes skriftlig, for familiehytter er en kilde til mye krangel. Det var en artikkel om det i en helgeavis for en uke eller to siden, jeg husker dessverre ikke hvilken det var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...