Gå til innhold

Murmeldyret sin dagbok

murmeldyret

Anbefalte innlegg

Huff...nå synes jeg at du fortjener litt medvind altså!! :trøste: Det er ikke så lett å være deg om dagen ser jeg..med lillepia som er syk, og du som har dine bekymringer og smerter å bære på...:trøste:

Håper at du kan hente deg inn igjen litt nå...siden du skal ha lang juleferie..hvis du ikke er i bedre form etter jul, så skal du ikke på jobb heller...det er måte på hvor langt du kan strekke strikken murmel!

Såh..da har jeg fått sagt noen alvorsord også! :wink:

Så da gjenstår det bare å si riktig god helg murmel! :klem: Tenker på deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I det murmeliske hjem er det fortsatt dårlig med murmling for tiden :Gjesp:

Jeg får bare satse på at 2 ukers juleferie får meg i normal søvnrytme igjen :-?

I dag tidlig var jeg så trøtt, sliten, vondt og frurtrert at jeg bare begynte å grine. Mannen tok selvsagt Lillepia, og jeg fikk til slutt sove ca 1 time til.

Lillepia ble frisk i en fei. Fredag var hun feberfri, smertefri og turbo, så jeg avlyste liksågodt legetimen. Men jeg holdt henne selvsagt hjemme den dagen også. Utrolig kjekt med så korte sykehistorier! :wink:

Grøtfesten på jobb fredag var koselig :nissevink:

Vi bruker å ha masse utlodning. Selvsagt vant jeg nesten bare alkohol :ler:

Ellers har helga vært ganske rolig. Lørdag hadde vi litt besøk og i dag har vi vært på besøk. Venninnen min vi var til i dag synes at jeg har veldig stor mage nå. Jeg er jo større enn sist ihvertfall, og det er liksom noen uker igjen :o . Veldig spent på hvordan jeg ligger i forhold til kurven hos jordmor (skal dit 28.12).

Sirka: Jeg har mest satt meg inn i HELLP-syndrom selv, men jeg skal nå finne litt mer ut om alt det andre (bare sånn for å kunne kjenne etter alle symptomer :wink: )

Og jeg er virkelig glad for hver dag som går! :rosasmil:

Vi vil ikke ha noe tull på noen av oss! :fy: :wink:

Madden: Tusen takk for trøst! :klem:

Jeg har ingen god periode for tiden nei. Mørketid og dårlig vær gjør det vel ikke lettere å takle dårlig søvn heller :( . Men jeg satser virkelig på at juleferien gjør godt for både kropp og sjel :)

Truselinemor: Takk for Julehilsen! :nissevink:

27+4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del (og spesielt interesserte)

Begynnende svangerskapsforgiftning (preeklampsi)

Hva er svangerskapsforgiftning ?

Årsakene til svangerskapsforgiftning eller preeklampsi som det blir kalt i medisinen, er fortsatt et mysterium, men det forskes mye utover hele verden, også i Norge. Tilstanden forekommer i ca. 5-10% av alle svangerskap og det finnes ikke noe lignende i dyreverdenen. Preeklampsi opptrer hyppigst etter 6. svangerskapsmåned og er spesielt fremtredende på slutten av svangerskapet. Diagnosen stilles ut fra tegn den gravide har. Det er derfor viktig at alle gravide regelmessig undersøkes med tanke på preeklampsi. Hvis tilstanden oppdages tidlig og behandles, er det liten fare for utvikling til den langt alvorligere sykdommen: eklampsi, eller svangerskapskramper.

Hvilke tegn finnes ?

Høyt blodtrykk er det viktigste tegnet. Dessuten utskillelse av eggehvite i urinen. Dette tyder på at nyrene påvirkes av det høye blodtrykket. I tillegg øker den gravide hurtig i vekt, får hovne hender og føtter, samt hevelse i ansiktet. Hodepine, flimring for øynene, uvelhetsfølelse eller smerter øverst i magen, er symptomene som kommer sent i sykdomsbildet og er faretruende.

Hvilken behandling finnes?

Behandlingen består først og fremst i ro og hvile, samt overvåkning av fosteret. Dersom du har vært i full jobb er det viktig at du sykmeldes og tar det med ro hjemme. Hvil helst i liggende stilling - 2 timer på formiddagen og 2 timer på ettermiddagen. Ny kontroll vil da som oftest vise at blodtrykket har gått ned. Hvis blodtrykket stiger, og eggehvite utskilles i urinen - vil du bli lagt inn på sykehus. Sengeleie er også her den viktigste behandlingen. Blodtrykksnedsettende medikamenter brukes i en del tilfeller, men intens overvåkning av mor og foster er viktigere.

Hvorfor er preeklampsi farlig ?

For det første kan det påvirke morkakefunksjonen slik at ernæringen til barnet reduseres. Barnet får for lite oksygen og næringsstoffer, noe som kan resultere i liten tilvekst for fosteret. For det andre kan også tilstanden påvirke mor. Hun kan bli akutt dårlig, nærmest forgiftet, og da må svangerskapet avbrytes snarest, som regel med keisersnitt.

Svangerskapsforgiftning - eklampsi

Hva er eklampsi ?

Dette er en svært alvorlig tilstand som utvikler seg fra en ukontrollert preeklampsi eller begynnende svangerskapsforgiftning. Det er derfor det er viktig å gå til svangerskapskontroll slik at denne utviklingen kan hindres og preeklampsien stoppes på et tidlig stadium.

Eklampsi kjennetegnes av kramper, svært høyt blodtrykk og synsforstyrrelser. Den kan komme før, under eller like etter fødsel. Tilstanden fører ofte til forandringer i blodsystemet og nyresvikt samt hjerte og lungesvikt. En sjelden gang kan mor bli så syk at hun ikke overlever.

HELLP-syndromet (H = hemolyse, EL = elevated liver enzymes, LP = low platelets) oppstår hos 10 - 20 % av kvinner med alvorlig preeklampsi.

70 % av tilfellene oppstår før fødselen, de fleste før 37. svangerskapsuke. Om lag 15 % oppstår allerede i 2. trimester, de øvrige utvikler seg etter fødselen. Det klassiske HELLP-syndromet er karakterisert ved hypertensjon, magesmerter, patologiske leverprøver og lavt blodplatetall. HELLP-syndromet kan også presentere seg atypisk. Både hypertensjon og magesmerter kan mangle. I placenta er en rekke faktorer involvert, både genetiske og immunologiske. Forstyrrelser i koagulasjonsmekanismene lokalt i placenta er assosiert med trombose i placenta. Aktivering av leukocytter og makrofager fører til sekresjon av cytokiner til blodsirkulasjonen og kan forårsake endotelskade. I et tilfelle av HELLP-syndrom er det også fibrinavleiring i blodkar og i lever.

Ved et klassisk HELLP-syndrom bør barnet forløses straks mor er klinisk stabil. Ved et partielt HELLP-syndrom kan man velge å avvente og overvåke konservativt. Tilførsel av kortikosteroider er gunstig.

Kliniske symptomer

De fleste som utvikler HELLP-syndrom, har hypertensjon og proteinuri. 90 % av pasientene har smerter i øvre del av abdomen, særlig i øvre høyre kvadrant. Smertene skyldes patologiske forandringer, blødning og nekrose. Om lag halvparten har kvalme eller oppkast. Enkelte gravide med HELLP-syndrom kan ha generelle kramper og sågar gastrointestinal blødning. Om lag 5 % utvikler icterus.

HELLP-syndromet kan være atypisk. Hypertensjon og proteinuri mangler hos 15 % - 20 % av pasientene. Magesmerter kan også mangle. Trombocyttallet er ikke altid lavt, men fallende, og leveraffeksjonen kan være lavgradig. En gravid som føler seg uvel og har et sykdomsbilde som kan minne om virussykdom, kan ha et HELLP-syndrom. Forhøyet D-dimer hos en pasient med preeklampsi (før og etter fødsel) er en risikofaktor for utvikling av HELLP-syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei murmeldyret :nissevink:

Vil bare ønske deg ei fin jul og alt godt for det nye året! Håper det går bra med deg, og at du slipper komplikasjoner.

Hilsen tine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Oj, jeg visste at svangerskapsforgiftning var alvorlige greier, og at HELLP er farlig, men dette var "heavy" lesing. Håper du slipper unna i dette svangerskapet!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Moonchild...dette skal du ikke pådra deg denne gangen! :riste:

Hvordan går det på jobben i natt da?! Her ser det greit ut foreløpig..kanskje blir det tid til litt prat i natt?! Vi får se hvordan det utvikler seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Murmel!!

Kommer innom med en julehilsen til deg! Hvordan går det med deg? Svangerskapsforgiftning er ikke noe fint å gå å tenke på nå i juletiden. Håper du slipper å bekymre deg mer for det! Nå skal jo vi gravide nyte tilstanden, med julefri og kos, og slippe å bekymre oss over noe. Menna våres skal gjøre alt husarbeidet og matlagingen, og vi skal bare shoppe babyklær, slappe av og spise masse god mat. Magen står jo ut uansett! :ler:

Vel, dette er min oppskrift på en drømme-gravid jul. :nisse: Som sikkert blir oppfylt i bare 10% av gravides tilfeller.. Som regel må man slite med søvnmangel og andre ubehageligheter pga. graviditeten også i julen.. kankskje også liten matlysst..

:-(

Uansett form, du får prøve å gjøre det beste ut av det, og jeg håper i alle fall du får en fin jul!! Du er heldig som har en datter og feire med, julen er sikkert veldig koselig med barn! :hjertesmil:

GOD JUUL!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler informasjonen med oss, Murmel! :-) Det er så greit å vite hva man skal se etter av symptomer og slikt! :Nikke:

Men jeg ser helst at det er helt bortkastet å lese om disse komplikasjonene, for noen av oss! :wink:

Håper du slipper å gå med smerter hele tiden, for det høres helt grusomt ut :o

Jule-feen må da la deg slippe!! :nisseblunk:

Ha en riktig god jul, alle fire! :gullengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker deg en

GLEDELIG JULEHØYTID OG ET FANTASTISK, VELSIGNET, NYTT ÅR! :gullengel:

Juleklemmer fra tyttis :nissevink:

P.s! Du, o trofaste igjenlegger av hilsner i dagboka mi, jeg er deg utrolig takknemlig. Du er suveren! Tenker på deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Nå er det siste nattevakt før nesten 2 uker Juleferie! :hoppe:

På tross av alle mine plager og frustrasjoner er hømøret stigende. Mulig jeg bare er litt euforisk etter bare 2 timer søvn forrige natt :roll::ler:

Jeg har nesten konstant vondt i symfysen nå. Hoftene og korsryggen er også værre, men det har sannsynligvis sammenheng med de dårlige nettene mine :( . Men helt ærlig, å ha vondt er bare barnemat sammenlignet med søvnproblemene. Jeg er så sliten nå, og søvn er nesten det eneste jeg tenker på. Å få lagt meg litt på dagen eller ettermiddagen. Mannen har vært helt enestående de siste dagene med alt som skal gjøres i huset før Jul. Men det er liksom noe jeg må på hele tiden, alt fra fysio, lege, blodprøver, frisør osv.

Jeg tror og håper søvnrytmen min vil bedre seg i løpet av Juleferien! :-?

Var til en 2 minutters visitt hos legen i dag.

Urinprøven var sukkerfri, men så hadde jeg jo også bevisst holdt meg sukkerfri i 2 dager :wink:

Urinsyre blodprøven er fortsatt litt stigende, men dette er også normalt i et svangerskap. Og det er ennå lenge igjen til den vil gå utover normalverdiene. Legen vil bare følge med den (da den kan være en indikasjon på begynnende preeklamsi), og det er jeg jo enig i. Dessuten er blodtrykk og urin eller kjempefin, så jeg trenger ikke bekymre meg :)

Forstår meg egentlig ikke helt på denne legen min. Han har jo tidlig antydet at det ikke er noen vits i å ta det med ro/bli sykemeldt for å redusere faren for HELLP-syndrom. Og bekkenet mitt bryr han seg egentlig ikke om (ikke klager jeg heller). Men han tar meg veldig alvorlig vedrørende HELLP faren med oppfølging o.l. Da jeg dro fra han i dag, så sa han: Nå må du ta det med ro i Jula da! :o . Eh, jada. Det var jo planen min, men jeg forsto liksom ikke helt hvorfor :ler: . Jeg har ikke nevnt søvnproblemene mine for han enda. Håper som sagt at det retter på seg snart :wink:

Tusen takk for Julehilsner

Tine :klem2:

Moonchild: Ikke meningen å skremme noen med svangerskapsforgiftning altså :wink::klem:

Madden: Du er så god å ha! :klem:

83': Ja, det blir godt å nyte julefri! :rosasmil: . Satser på at det blir ei god Jul med mye søvn, lite plager og mye god mat! :kose:

Lillen: Jeg innså at jeg husket for lite/kunne for lite om svangerskapsforgiftning. Det gikk noen lys opp for meg, og egentlig ble jeg mest beroliget da mitt blodtrykk og urin er perfekt! :wink::klem:

Tyttebæret: Du er nå også suveren! :klem:

Zianta: :klem2:

Pia: :kose:

Sirka: :klem:

Pondusa: :klem2:

Jeg blir nok ikke daglig inne på KG i jula, men kommer sterkere tilbake etterpå :wink:

Ønsker alle ei rinktig fin, fredelig og gledelig JUL! :nisseblunk:

28+1 :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...