murmeldyret Skrevet 1. februar 2005 Forfatter #1161 Del Skrevet 1. februar 2005 Takk for hilsen Pondusa! Hos jordmor hadde jeg nå ikke engang spor av sukker i urinen :o Det går altså bra så lenge jeg er flink. Og frokostblanding (Fitness) er tydeligvis farligere enn kake Dette måtte jeg jo bare feire med litt småsjokolader etterpå (himmel og hav, og jeg er liksom sykepleier ) Men, blodtrykket mitt er på vei oppover, og jeg hadde 1+ på protein i urinen. BT ved 1. gangs kontroll var 111/62, nå var det 116/82. Det er jo ikke all verden da, men det er undertrykket som betyr noe og bekymret litt. Hun målte meg flere ganger. Men nå går jeg jo til lege eller jordmor hver uke, så jeg blir jo godt fulgt opp videre. Ikke vet jeg heller hvor høyt det må bli før det er grunn til å bli bekymret. Jeg har jo ganske lavt BT i utgangspunktet. For min del kan de godt finne ut at det ikke er vits i å ta noen sjanser, og så bestille keisersnitt til 25.02.05 (litt feig og pysete ja :oops: ) Jeg hadde utrolig nok ikke gått opp i vekt side forrige uke. Da er totalen fortsatt 9 kg Magemålet er fortsatt i øvre del av normalområdet, akkurat som jeg tippet selv (guttemage sier mange, men det vet jeg at ikke betyr noe, selv om jeg får gutt nå) 33+6 :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillen Skrevet 2. februar 2005 #1162 Del Skrevet 2. februar 2005 At folk sier guttemage til deg, er ihvertfall tegn på at du ser bra ut og kanskje ikke har lagt på deg så mye utenfor magen... :-) Jeg er 22 uker og har gått opp ca like mye som deg... Gratulerer med sukkerfri urin! Vanligvis liker jeg ikke så mye sukkerfrie ting, men når det er noens urin, er jeg ganske begeistret Mistenker forresten at Brum er hyperaktiv. Makan til aktivitet om kvelden og natta Han prøver å bryte seg ut alle andre veier enn rettveien Formiddagene er roligere. Kan jeg da forvente meg urolige kvelder og netter? Vel' date=' da blir det akkurat som med Lillepia [/quote'] Jeg tror det er normalt at de er mest aktiv om kvelden og natta, hvis det er den tiden du er mest i ro... Jeg har en teori om dette med mors aktivitet vs barnets, og livet etter magen: Det sies jo at barnet/barna ofte sover i magen mens mor er i aktivitet, fordi hun vugger/rugger/bysser med sine bevegelser. Og om natten, når mor er i ro, er barnet mer aktivt. Og er det ikke slik at mye av det barnet blir vant med på innsiden, vil det ta med seg til utsiden? Min teori går derfor ut på at barn av oss "rolige" mødre, ikke vil være av de som trenger mest vugging/byssing eller at vi må gå rundt med dem for at de skal sovne... Rolige = f eks langtidssykemeldte under svangerskap Ka du trur? Er dette bare en fantasi-teori, for å muntre opp slappe meg? Lillepia di er kanskje aktiv fordi hun fikk en tøff start på livet...? Det må jo ha vært mye mer slitsomt å ligge på utsiden av magen fra hun var ca 28 uker gammel - alt for tidlig stakkar! Har du i utgangspunktet tenkt å føde vaginalt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sirka Skrevet 2. februar 2005 #1163 Del Skrevet 2. februar 2005 Så fint at det ikke var noe sukker i urinen din. Jeg "slår deg" i BT og proteinmengde ennå da.. ... Tror nok ikke du har noe å bekymre deg for ennå. Er nok vanlig å gå litt opp. Det begynner jo å bli et press på både nyrer og blodårer nå... Hvis man skal bli satt i gang noen uker før tiden, kan man velge selv om man skal ha keisersnitt eller vaginal fødsel? Vet du om vi får være med på avgjørelsen eller tar legene den avgjørelsen alene? Har egentlig ikke gjort meg opp noe mening om hva jeg skal velge, men det hadde vært greit å VITE hva man skal snart. Må forberede meg.... Hater uvissheten! :-? Får vel snakke om dette med legene til fredag. Jeg har visst også "guttemage" (selv om jeg har gått opp 2 kg mer enn deg da...) Hmmmm, blir spennende. Kanskje er det ikke en jente inni der.... Digga Lillens teori om at vi "rolige" mødre får rolige barn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Capricorn~ Skrevet 2. februar 2005 #1164 Del Skrevet 2. februar 2005 Bare innom med en stoooor klem jeg Er visst lenge siden jeg har lagt igjen spor her inne nå... (men har fulgt med litt da) Klem fra Capri :klem2: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murmeldyret Skrevet 2. februar 2005 Forfatter #1165 Del Skrevet 2. februar 2005 Hopp og sprett og tjo og hei Nå er jeg 34 uker på vei! Det ser ut til at badekaret er blitt min beste venn for tiden. Det er kun oppi der med veldig varmt vann at jeg er tilnærmet smertefri. Får vel være glad jeg i det hele tatt har det alternativet (sa hun og kvelte et dobbelt-sukk ) De siste 2 dagene har jeg hatt nesten konstant hodepine. Det bekymrer meg litt, siden jordmor ba meg være oppmerksom på hodepine i forhold til BT. Men jeg kan liksom ikke tro at det er det som er grunnnen ennå. Men jeg må innrømme at jeg er litt spent på BT hos legen på mandag. Lillen: Jeg likte teorien din veldig godt! Satser alt på at du har rett der! Jeg har nok ingen god grunn til å ta keisersnitt denne gangen, om alt forløper normalt. Det er sikkert mulig å skrike seg til det, men tanken er å gjøre det "naturlig" (sa hun vettskremt ) Sirka: Ja, jeg regner med at det er helt naturlig å stige i BT utover i svangerskapet. Men jeg ligger jo endel lavere enn deg i utgangspunktet da Egentlig var det reaksjonen til jordmor som fikk meg ørlite bekymret Ang keisersnitt eller vaginal fødsel, så er jeg selv litt usikker. Innbiller meg at de nå ville tatt keisersnitt, men at det nærmere termin kanskje er mer naturlig å sette i gang vaginalt :klø: Legen kan vel ikke tvinge gjennom vaginal følsel mot vår vilje. Mener å ha lest at vi fødende har mer å si nå enn tidligere vedrørende keisersnitt. Men de gjør vel sitt beste for å forhindre det ved naturlige svangerskap. Capricorn: Takk for hilsen! :klem2: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pondusa Skrevet 2. februar 2005 #1166 Del Skrevet 2. februar 2005 Hopp og sprett og tjo og hei Nå er jeg 34 uker på vei! Så flott!! Gratulerer! Ps. Du får be om miljøfødestua på sykehuset, badekaret der inne var bare helt hærlig i timene før fødsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 4. februar 2005 #1167 Del Skrevet 4. februar 2005 himmel og hav, og jeg er liksom sykepleier Men kjære murmelvennen min...du er ikke bare sykepleier..vi kan ikke se saken an isolert sett..for jeg har en teori om at gravide-sykepleiere ikke er som andre sykepleiere..og at gravide generelt sett ikke under noen omstendigheter burde tvinges til å være tilregnelige og fornuftige til enhver tid. Alle som har kjent det berømte hormonsirkuset på kroppen burde lett kunne signere på akkurat den påstanden!! Nei kos deg med god samvittighet vennen! Håper du får ei kjempefin helg! Stooor helge- fra Madden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moonchild Skrevet 4. februar 2005 #1168 Del Skrevet 4. februar 2005 Jeg har hørt det sagt at det ikke finnes vanskeligere pasienter enn helsepersonell. De kan mye, men følger allikevel ikke legens anvisning. (Men hvorvidt det stemmer vet jeg ingenting om). Det hørtes utrolig deilig ut med varmt karbad. *drømme* Men jeg skjønner at det er slitsomt med et kranglete bekken. Nå er det uansett ikke lenge igjen. Er det så å forstå at du hadde keisersnitt med Lillepia? Jeg trodde at dersom man har hatt et keisersnitt, så anbefales det også neste gang? (Men her er jeg muligens litt uvitende). Kanskje noe å snakke med legen om? Ha en fin helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mrs. Potter Skrevet 5. februar 2005 #1169 Del Skrevet 5. februar 2005 Ønsker deg ei riktig god helg!! fra Mrs.Potter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 6. februar 2005 #1170 Del Skrevet 6. februar 2005 Lykke til med BT-måling i morgen1 Håper at alt er som det skal være. Fortsatt god søndag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 6. februar 2005 #1171 Del Skrevet 6. februar 2005 Blir glad for at du fortsatt oppdaterer og har passert uke 34... Og ja - jeg har litt lange syklusser... Men jeg vet jo om det selv om det ikke alltid er like gøy... En rask tur innom og kikker etter hvordan det går med deg. Klem fra Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murmeldyret Skrevet 7. februar 2005 Forfatter #1172 Del Skrevet 7. februar 2005 Dagens legebesøk er unnagjort... :-? Det positive er jo at BT er bra, bare jeg fikk roet meg litt (jeg var faktisk litt nervøs). Det endte opp på 116/78 (først 126/82). Legen sier at han ikke vil bli skikkelig bekymret før undertrykket kommer opp i 90-95. Urinprøven viste spor av glucose, men mitt fastende blodsukker fra fredag var på litt over 6. Derfor må jeg på glucosebelastning i morgen tidlig kl. 08 Legen tror egentlig ikke at jeg har utviklet diabetes, men vi må jo bli helt sikre (og jeg som skulle trøstespise sjokolade i kveld ) Store lille-Brum derimot oppfører seg jo som en diabetesbaby (mine ord, ikke legens). Diabetikere får gjerne store unger. Nå er han anslått til 3100g. Han har gjort et hopp oppover på kurven sin. Jeg finner ut at han vokser ca 300g i uka. Raskt regnet blir det 5 kg på termin om 5,5 uker :o Har jeg en smule panikk nå, JA! Skal jeg slutte å spise? Tja... Har jeg behov for å trøstespise nå? JA! Bekkenet, spesielt da symfysen, blir bare værre. Jeg kommer meg knapt en snartur på butikken nå. Det er egentlig lite hjelp i krykkene, men jeg bruker dem da. Vet jeg overreagerer, men jeg begynte å stortute da jeg kom hjem fra legen i dag. Bør jo heller være glad jeg ikke har fått enda en prematur baby. Det ville vært mye værre! Skulle takket hver enkelt av dere for koselige hilsner, men nå hyler Lillepia etter mammaen sin. Tusen takk alle sammen! 34+5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 7. februar 2005 #1173 Del Skrevet 7. februar 2005 En trøste- til deg, selv om jeg regner med at humøret har kommet seg litt nå. Du får spise sjokolade i morgen kveld i stedet. Lykke til på glukosebelastningen i morgen. Har hørt at det skal være bedre å drikke den sukker-suppa med litt sitron oppi - håper de kjører gourmet-varianten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden Skrevet 7. februar 2005 #1174 Del Skrevet 7. februar 2005 Sender over en god jeg også Murmel! Prøvesvarene dine var jo egentlig ikke så alarmerende..men godt at de sjekker det allikevel. Da kan du være trygg på at det iallefall blir kontrollert! Håper at det går bra i morgen, og at du slipper noe mer tull! Skal tenke på deg!! Stoor fra Madden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murmeldyret Skrevet 9. februar 2005 Forfatter #1175 Del Skrevet 9. februar 2005 Enda en uke er unnagjort, og jeg kan rope: 35 uker!!! Jeg har nettopp blitt oppringt fra legen. Glucosebelastningen var normal, jeg har ikke diabetes! Men, jeg må selvsagt være forsiktig med sukker. Det er vel en stor fordel for store Lille-Brums størrelse også om jeg klarer det. Jeg vet veldig godt at mye sukker gir store babyer Men klarer jeg nå det da... (kjenner liksom sukkerbehovet skrike i hver celle av kroppen, bare fordi jeg ikke bør spise det ) Han der oppe må tydeligvis ha litt medfølelse for meg nå etter min deppa mandag. For mandagens intense bekken-pine (da hadde jeg virkelig intenst vondt ), er av en eller annen grunn blitt litt bedre igjen. Siden jeg knapt klarer være aktiv i utgangspunktet, så kan jeg ikke sette fingeren på hva jeg har gjort annerledes de siste dagene. Men jeg jubler for at det ennå er mulig å ha litt bedre dager inni mellom! Og tiden går jo fortsatt fort! :-D Madden: Tusen takk for alltid god trøst fra deg Angående gravide og sykepleiere, så har du nok helt rett Og jeg har faktisk ikke lyst til å være fornuftig nå :oops: (men jeg har jo heller ikke lyst til å føde en baby på 5 kg da ) Veronal: Takk for oppmuntring! :klem2: Det var virkelig søtt det jeg skulle drikke, men de hadde satt det kaldt så det gikk ned uten store problemer. Fikk tilbud om sitronvarianten, men trengte ikke det Mayamor: Kos at du følger med meg! :klem2: Mrs.Potter: Takk for hilsen! Moonchild: Du har nok helt rett i din antagelse om oss helsepersonell (selvsagt med noen unntak) Gjør som jeg sier, men ikke som jeg gjør... :oops: Angående keisersnitt, så har det aldri være nevnt noe om det i dette svangerskapet. Tror det er avgjørende hva som var grunnen til keisersnittet 1. gangen. I mitt tilfelle var det liksom bare litt hastverk med å få ut Lillepia. Da velger de ikke å sette igang naturlig. Blir nok ingen særbehandling på meg denne gangen nei Takk for kos hilsen! :klem2: Pondusa: Håper jeg får sett denne miljøstua på omvisning mandag. Jeg har virkelig tro på at badekar vil lindre mye. Takk for hilsen! Nå skal jeg spise lunsj med en venninne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 11. februar 2005 #1176 Del Skrevet 11. februar 2005 Godt at sukkerbelastningen gikk bra da. Klem fra Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 11. februar 2005 #1177 Del Skrevet 11. februar 2005 så flott at du har kommet så langt. og jeg skjønner godt at du blir litt bekymret hvis du får en på over fem kilo, selvom det er bra at det ikke blir prematur, så er fem kilo mye da. men det kan hende han ikke blir så stor og det kommer sikkert til å gå bra når den store dagen er her, og det er ikke lenge igjen nå. lykke til med siste innspurten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanni Skrevet 11. februar 2005 #1178 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei murmel. utrolig lenge siden jeg har vært her og hilst på deg. Nå nærmer det seg jammen. Du - jeg synes ikke du skal være bekymra for stort barn. De anslo jo at hannibaby skulle være 4,7. En lege anslo også 5. Men han var bare 4,1 da han ble født - riktignok da jeg var 39 + 0, men det var ikke noe ille å føde en på over 4 kilo. NÅ har jeg ikkeno å sammenlikne med da, siden dette er førstemann for meg - men babyene mine blir nok større for hver gang. Husk at det er hodestr som teller. Min lille var 36 cm - og det er ganske vanlig. Se det positive i å få stor baby: De føles tryggere å håndtere. Min baby vokser som bare det. Han er snart 4 mnd og over 7 kilo tung nå. Jeg får stadig kommentarer på hvor stor han er - men jeg synes det er bare fint, jeg At en dame i en klesutikk i dag kommenterte hvor stor JEG er derimot, var ikke så fint :evil: "Du skal vel gå ned litt" - høh! Men du - prøv å kose deg resten av svangerskapet. Jeg spiste masse sjokkis på slutten selv om legene advarte meg mot det Man må jo kose seg da. Du kan jo evt jobbe litt for ¨å føde en uke eller to før termin : gå raske turer, vaske vinduer og annet moro Nå skal jeg iallfall følge godt med deg i innspurten. God helg! KLem fra hanni Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veronal Skrevet 12. februar 2005 #1179 Del Skrevet 12. februar 2005 Så bra at det ikke var svangerskapsdiabetes på gang! Ha en flott helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 12. februar 2005 #1180 Del Skrevet 12. februar 2005 Så flott å lese at glukosebelastningen gikk bra!!!! Kos deg de siste ukene, krysser fingrene for at alt går bra og at du får en drømmefødsel når lilleBrum bestemmer seg for å hilse på! Følger med selv om jeg ikke har vært så flink til å skrive i det siste.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå