Gå til innhold

Murmeldyret sin dagbok

murmeldyret

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:klappe:

Puh...

Hva mener du?

Hva slags hjelp? Utrednings-hjelp? Pergo-hjelp?

HELLP er en spesiell form for svangerskapsforgiftning. Bokstavene i sykdomsnavnet er en forkortelse for de engelse ordene:

Hemolysis: Betyr at de røde blodlegemene brytes ned.

Elevated liverenzymes: Betyr at det er økt mengde leverenzymer i blodet. Grunnen er at levercellene går i stykker og stoffer (enzymer) som finnes inni dem strømmer ut i blodet.

Low platelets: Betyr at det er et lavt antall blodplater i blodet. Blodplatene har en viktig funksjon når det gjelder blodlevringen, og blir antallet for lavt kan blødninger ha vanskelig for å stanse.

HELLP kan opptre i hele svangerskapet, men er vanligst i de siste tre månedene. HELLP kan også opptre under eller etter fødsel. Tilstanden kan være livstruende, både for mor og barn.

Håper du snart føler deg på topp igjen! God bedring :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! :rosasmil:

Nå er jeg tilbake fra kjempekoselig helg i Oslo sammen med mannen min. Vi har kost oss maksimalt på alle måter :Hehe:

Vi har både hatt tid for oss selv, og vært noe sammen med kjente.

Lillepia har vært hos foreldrene mine.

Vi har savnet henne mye. Samtidig er det godt å kjenne på den følelsen, og det var selvsagt enda bedre å komme hjem til henne igjen :-D

Jeg og mannen hadde ihvertfall veldig godt av å komme oss bort, å være kjærester igjen :hjerter:

Maks flaks var jo at EL intraff denne helga.

Hvis jeg ikke nå er befruktet, så må det være noen høyere makter som ikke unner oss en unge til :-?

Fint at du vil ha meg her, Hulderjenta :klem2:

Akkurat nå har jeg jo bare hatt en bortreist pause fra KG.

Vi trenger vel hjelp på mage måter, Lillen :wink:

Jeg burde skrevet HELLP-syndrom. Forståelig nok er det ikke så mange som har hørt om det. Selv om jeg har skrevet om det tidligere, så vet jeg godt hvor vanskelig det er å huske alt alle skriver.

Når det gjelder Pergotime, så er ihvertfall jeg innstilt på å prøve det ved en evt neste syklus. Jeg tror mannen har kommet seg over sjokk- artikkelen om firlingene :ler:

Men har tror nå at han har klart det denne gangen :sjarmor:

Det har vært ei flott helg, Bizzy

Håper dere også har kost dere!

Tusen takk for beskrivelsen av HELLP, Meta! :klem:

Jeg kunne ikke forklart det bedre selv. Husker aldri hva alle bokstavene står for. Men jeg har jo noe litteratur (det finnes veldig lite) om dette.

Akkurat nå føler jeg meg på topp! :D

Håper inderlig at jeg får en ekstra grunn til å feire 17. mai :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Men har tror nå at han har klart det denne gangen

Håper inderlig at jeg får en ekstra grunn til å feire 17. mai

:hoppe: Det hadde vært kjempegøy! Krysser alt jeg har for deg! :hoppe:

Takk for koselig hilsen i dagboken min forresten :klem:

Har ikke så mye mer spennende å si, så jeg bare ønsker deg en kjempefin dag videre! :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Murmel!

I IKM-tråden i prøverforumet så står det: - IKM 16. mai  

Stemmer det...? Ikke et åttetall for mye..?

:klem:

:ler::ler: Stakkars Murmel, det føles nok sånn, selv om det kanskje er et tall for mye.

Stikker forresten bare innom for å lese litt. Må prøve å følge med selv om jeg ikke skriver så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: :sjenert: :oops:

Eh, tror nok 8-tallet har hengt seg litt opp der ja :ler:

88, hvor mange år er det da?

Regne, regne, regne... litt over 7 år :o

Nope, det har jeg ikke gjort sammenlagt en gang.

Men ja Tiny, ofte føles det sånn...

Skal rette det så snart jeg er ferdig her!

Er hjemme om dagen med dårlig rygg.

Det er mange år siden jeg var plaget sist, så dette er kipt. Det har gradvis blitt værre og værre. Da hjelper det ikke å være på dagvakter der man aldri får hvilt seg. Jeg skal prøve meg på natt i helga. Hvis det ikke blir bedre må jeg vel oppsøke lege for å få rekvisisjon til ett eller annet :(

Dagene frem mot IKM går ikke akkurat fortere nå :roll:

Men jeg prøver å holde motet oppe, for mannen sier jo at han har skutt blink :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Den er så utrolig spennende denne tiden før IKM! :hoppe:

Men jeg har lyst å spole frem tiden litt, synes det er grusomt å vente jeg!

Så mannen din har skutt blink, sier han? Jeg krysser alt jeg har for at det skal være sant! :danse:

Selv mister jeg litt motet. Igjen... Alt føles bare helt som vanlig... *oppgitt sukk* Jaja, ingenting er avgjort helt enda!

Ønsker deg en god helg, Murmel! Ser du skal jobbe litt i helgen. Pass på deg selv og ryggen din da - hvis du går på jobb med vond rygg risikerer du å gjøre vondt verre.. :( Prøv å ta det så rolig som mulig. Og en tur til legen over helgen synes jeg høres fornuftig ut. :Nikke:

God bedring og god (jobbe)helg! :D

:klem: fra Hulderjenta

:blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtte og trøst, Hulderjenta!

Du er en god sykepleier :wink:

Håper du kommer deg litt ovenpå igjen snart :klem2:

Hvis det ikke klaffer denne gangen heller, så havner jeg sansynligvis nede i en dyp mørk dal. Jeg vil så gjerne at Mai skal være min måned. Det hadde vårt så perfekt. Både fordi jeg sist ble gravid i Mai, og fordi vi hadde det så flott på tur da den ønskelige befruktninga skjedde.

Det heter at man bør være optimister, visualisere en ønskelig situasjon (og den skjer). Tenke positivt. Men så langt i livet mitt har nesten alltid det motsatte av hva jeg håper og tror skjedd. Det har nesten vært best å være pesimist. Da hender det at noe positivt skjer istedet, og jeg blir ikke skuffa.

Men det er jo litt slitsomt det også :(

Da jeg ble gravid sist, så trodde jeg jo ikke på det. Overbevist om at mensen var forsinka, og testet ikke før 2 dager over IKM.

Jeg tør nesten ikke fortelle at brystvortene mine er litt såre på 2. dagen. Ikke selve "knoppen", men rundt.

Slik var det ikke sist, og jeg vet ikke hvordan det føles for de som har hatt såre brystvorter ved graviditet. Er ikke knoppen også sår da?

Jeg har sannsynligvis fiklet for mye med dem, bare for å kjenne etter :oops:

Puppene mine er litt store, og jeg har brukt en stram BH de siste dagene. De er sikkert såre av den grunn også.

Dessuten kom dette alt for tidlig i forhold til IKM som er om ca 1 uke.

Vil ikke tro og håpe.

Tør ikke tro og håpe :(

Ryggen er bedre nå. Så får vi se hvordan det står til etter helga. Tør ikke være helt optimist der heller ennå.

Takk for hilsen Bizzy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetrist at du har det sånn, Murmel!! Jeg håper veldig at det klaffer for dere nå..

Sender deg en kjempestor klem og håper du får en fin helg til tross for at det er jobbehelg :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderjenta
Dessuten kom dette alt for tidlig i forhold til IKM som er om ca 1 uke.

Vil ikke tro og håpe.

Tør ikke tro og håpe  :(

Hvis det er noen trøst, Murmel - så har jeg AKKURAT de samme tankene som deg for tiden! Vi skal klare å vente til IKM og se hva som skjer da, så tar vi det derfra. :Nikke: Får vi grunn til å feire (enten den ene av oss eller begge) så gjør vi det, og får vi ikke grunn til å feire så finner vi nok en måte å takle det på også... :trøste:

Det er så godt å vite at man ikke er alene i verden om disse tankene! Og ikke bare tankene, men hele situasjonen. Takk for hilsen fra deg i dagboken min - det gjør godt med noen trøstende ord. Og nå trengte du å få litt tilbake, så jeg gir deg en goood :klem:

Vi skal klare å holde ut til IKM, og det er lov å tro og håpe! Og blir vi skuffet, så skal vi klare å riste av oss skuffelsen og stå på likevel. :Nikke:

Du er god, du Murmel! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næ, bare litt livlig fantasi ute og går oppi topplokket mitt.

Det gjaldt disse puppene mine... :oops:

Da jeg hadde sluppet de ut, og de hadde fått slappet av i fritt fall noen timer (dvs den lille tiden jeg sov), så var de slettes ikke noe såre. Bare hvis jeg tar litt hardt på.

Eh, nok om det :Hehe:

Tusen takk for oppmuntrende ord, Meta! :-D

Det går opp og ned, alt etter dagsformen. Når jeg jobber natt og sover alt for lite, så blir jeg desto mer pesimistisk :(

Jeg vet det kommer bedre dager!

Jeg er veldig glad for at vi har hverandre, og kan trøste hverandre, Hulderjenta!

Vi klarer dette! :klem2:

I dag har egentlig vært en utrolig flott dag.

En skikkelig sommerdag! :rosasmil:

Så varmt og godt.

Men jeg har bare sovet 3 timer etter nattevakta. Humøret har vært deretter også. Forkjøla har jeg også blitt.

Stakkars mannen... :((som har vært sammen med meg i dag)

Det blir hardt å komme seg gjennom denne natta.

Det må jo bare bli bedre i morgen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag her jeg sovet godt.

Blid og uthvilt sto jeg opp til sola, mannen og Lillepia :rosasmil:

Fast bestemt på at det var en deilig positiv dag.

Så kom skyene, og det ble kaldere.

Så kom mensmurringene, først bare litt, etterhvert ganske så intens rett-før-mensen-murring. Puppene er også litt mindre ømme, det mest sikre tenget jeg har på at mensen er i anmars. Og i kveld har jeg vært hormonelt irritabel med hetetokter :(

Jeg er 90% sikker på at jeg får mensen i morgen eller tirsdag.

I morgen er bare dag 22, og det vil i såfall bli ny rekord i kort syklus :roll:

Ja, jeg kan ta feil. Det håper jeg inderlig.

Optimist, nei! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du har så kort syklus... :wink:

Det du kjenner er sikkert starten av et herlig svangerskap! :Nikke:

:trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...