Gå til innhold

Når poden begynner å ha venner på besøk...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Sønnen min har nå blitt såpass stor at han har med seg lekekamerater hjem, og barn kommer og ringer på og vil leke. Kjempekoselig synes jeg!! :D Men jeg kjenner at jeg blir utrolig sliten, så jeg vil gjerne spørre noen med mer erfaring ang dette om tips...

- Hvorfor er disse barna så opptatt av meg?? Jeg føler noen ganger at de maser utrolig masse på meg når de er her på besøk, og det er vel en av grunnene til at jeg blir så sliten... I dag da det var 2 jenter her, drev jeg og ryddet litt. Hun ene gikk etter meg fra rom til rom og stilte spørsmål om alt mulig.

- Hva gjør man når barna aldri går hjem? Selv ikke når man sier at de må... Jeg synes det er litt vanskelig når barn i 4-5 års alderen ikke vil gå, eller de sier: jeg skal bare, jeg skal bare...

- Hva gjør dere når barn spør om å få mat når de er der og leker med barna deres?

- og hva med de som det rett og slett er umulig å bli kvitt? "nå må dere gå for vi skal på butikken" - kan jeg være med dere på butikken?? "nå må du gå hjem for vi skal spise middag" - kan jeg spise hos dere??

Jeg tror jeg er alt for snill for jeg ender opp med å fore halve nabolaget innimellom + ha huset fullt av barn der søsken krangler og kommer til meg for alt mulig. HJELP :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min har nå blitt såpass stor at han har med seg lekekamerater hjem, og barn kommer og ringer på og vil leke. Kjempekoselig synes jeg!! :D Men jeg kjenner at jeg blir utrolig sliten, så jeg vil gjerne spørre noen med mer erfaring ang dette om tips...

- Hvorfor er disse barna så opptatt av meg?? Jeg føler noen ganger at de maser utrolig masse på meg når de er her på besøk, og det er vel en av grunnene til at jeg blir så sliten... I dag da det var 2 jenter her, drev jeg og ryddet litt. Hun ene gikk etter meg fra rom til rom og stilte spørsmål om alt mulig.

- Hva gjør man når barna aldri går hjem? Selv ikke når man sier at de må... Jeg synes det er litt vanskelig når barn i 4-5 års alderen ikke vil gå, eller de sier: jeg skal bare, jeg skal bare...

- Hva gjør dere når barn spør om å få mat når de er der og leker med barna deres?

- og hva med de som det rett og slett er umulig å bli kvitt? "nå må dere gå for vi skal på butikken" - kan jeg være med dere på butikken?? "nå må du gå hjem for vi skal spise middag" - kan jeg spise hos dere??

Jeg tror jeg er alt for snill for jeg ender opp med å fore halve nabolaget innimellom + ha huset fullt av barn der søsken krangler og kommer til meg for alt mulig. HJELP :D

Det beste du kan svare er "Nei".

Ungene spør fordi de vil ha svar, ikke fordi de vil du skal si ja. Dersom du føler deg superkjip, kan du legge inn avtaler med ungene som _du_ bestemmer (Eks: "Nei, i dag får du ikke være med oss på butikken, men på torsdag kan du være og kjøpe is viss du får lov av mamman din" eller "Nei, i dag spiser vi middag alene, men du kan få spise formiddagsmat sammen med oss i morgen")

Slik setter du enkelt og effektivt premissene for hva du ønsker. Og ungene blir vanligvis ikke sure av det. (Og når det gjelder de som krangler og vil involvere deg: "Dette får dere ordne opp i selv! Gå ut og lek igjen!") Det er også lov å si at ungene skal gå ut og leke, slik at du slipper å ha dem inne hos deg hele tiden.

Lykke til!

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

her er det ofte fullt hus av barn som får seg litt mat,frukt og sitter litt på fanget.du bør ta imot desse barna som dine egne men gjerne spørre om mammaen vet hvor dei er.noen ganger må vennene vente på rommet når vi spiser middag. her må alle bar hjem kl 18 seinest.da sender alle alle hjem.skaff tlf nr til barnas sine foreldre slik at det er lettere å finne dem og gi besjeder når di skal hjem å spise.si gjerne tid dei skal hejm.noen gnager spør jeg ungene når dei skal hjem og sender dei når klokken er der.

det som gjeer det viktigt at du tar imot dem er at du får en fin tone og kontroll på hva barna dine gjør sammen med vennene når dei blir større.du må byggge tiliten og venskapet til barnas venner dette har du mye igjen for seinere.

videre blir det lettere å ha barne pass hos barnas venner og du kan stole på hvor dei er og hva dei gjør.

Skrevet

Syns det er rart at ikke foreldrene har lært seg barna folkeskikk sånn sett når man er på besøk hos andre folk.

Når jeg var på den alderen hadde jeg aldri i verden turt å spørre om jeg kunne spise hjemme hos venner med mindre de spurte først! Jeg hadde oppdragelse nok til å skjønne at man ikke skal trenge seg på når man er på besøk hos andre... trodde barn lærte det ganske tidlig`?

• Liker 2
Skrevet

De fleste barn i 4-5 års alderen er veldig "frempå". Det handler ikke om bortskjemthet. De har rett og slett ikke lært seg "kodene" for hva man gjør og ikke gjør enda. De voksne må sette grenser. Her er barna både ute og inne og leker, men henger de for mye rundt meg, gjør jeg meg veldig opptatt. Jeg kan f.eks. sette meg ned med en bok eller foran PC´en. Svarer kun når jeg blir spurt. Veldig effektivt! De blir lei fort, og finner på noe annet. Ikke vær redd for å sende ungene hjem når du ikke orker mer, og vær bestemt i stemmen når du sier det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du må si mer nei. Det er greit at unger kommer for å leke med din unge, men ikke at de kommer for å klenge på deg. Så når det skjer ville jeg bare sagt at "nå må jeg rydde ferdig, og du må gå og leke med "Per" i stua. Og når de spør om middag: "nei, i dag må du spise middag hjemme hos mammaen og pappaen din". Viktig at de lærer at nei betyr nei i ditt hus :) Og ikke la de slippe unna med "skal bare, skal bare". Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg råder deg til å ta inn over deg følelsen av at "dette er vårt hus og her bestemmer vi". Det er kjempetrivelig at sønnen din får besøk, men det er klart du har lov til å bestemme rammene rundt besøkene. Om du sier at "nei, dessverre, det passer ikke i dag" så blir ikke en 4-5 åring fornærmet av det. Heller ikke ønsker de eller har krav på en forklaring på hvorfor det ikke passer. Og når du først har sagt "nei", så blir det din jobb å se til at regelen blir fulgt (skulle det vise seg at noen er gjenstridige).

De samme "reglene" som gjelder for dine barn, gjelder også for barn som besøker så lenge de er hjemme hos dere.

Det er også et fornuftig tips å skaffe deg telefonnumrene til foreldrene til barna slik at de kan kontaktes ved behov.

• Liker 1
Skrevet

Heller ikke ønsker de eller har krav på en forklaring på hvorfor det ikke passer.

Akkurat dette synes jeg er viktig; vi har ikke plikt til å forklare "hvorfor" dersom vi ikke har lyst til det. Av og til er det noen av "besøksbarna" her som sier nettopp det, og da gjentar jeg bare at "Det passer ikke akkurat i dag". :-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...