Gå til innhold

Mandelflarn

Lise79

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er min oppskrift på mandelflarn, de er bare helt knallgode altså. Snop!! Har fått denne av min svigermor.

100 g mandler

1 dl sukker

100 g smør

2 ss hvetemel

2 ss melk

1 ss sirup

Skåld og finhakk mandlene. Bland alle ingrediensene i en kjele og varm det opp uten at det koker. Rør hele tiden. Legg små klatter med skje på stekeplate med bakepapir. Ha stor avstand mellom dem da de flyter endel ut (Ca 9 pr brett tror jeg er passe). Stekes ved 175 gr. i 6-8 min. til de har en gylden farge. La kakene bli litt avkjølt før de legges oppi sandkakeform eller en kopp. La de bli helt stive før de tas ut.

Lykke til, håper de faller i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånne man kan lage som små skåler og putte hva som helst oppi?

Du tenker sikkert på krumkaker, Tex. Så vidt jeg vet spises mandelflarn uten noe til. Krumkaker kan serveres med krem og hermetisk frukt eller multekrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer, lagde mandelflarn med ei venninde for noen år siden, ved å legge dem over et eggeglass, kan man f.eks ha moltekrem oppi. Da blir det på en måte en liten kurv av det :) Takk for oppskriften. Gleder meg til å lage det til jul. *nam*nam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mai var vi i et bryllup i Danmark. Og på den restaurantetn vi var fikk vi noe som minnet meg om mandelflarn. For alt jeg vet så var det det og. Men uansettd det bestod i alle fall av det som er beskrevet over og det var formet som en skål. Vi fikk servert med is og friske bær. HELT NYDELIG var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...