Gå til innhold

barn med volsom raseri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vet ikke hvordan jeg skal begynne. Vil ikke henge ut barnet mitt, men jeg er desperat etter hjelp/råd/tips.. Noe som kan hjelpe oss?? h*n er begynt på skolen, men veldig umoden. H*n har ikke begynt å lese og skriver lite.(har ikke tålmodighet til å lære seg bokstavene etc) Sliter sosialt på skolen! Sliter med å respektere orden, motta beskjeder osv. I lek med andre vil han helst bestemme, roper og kjefter om ikke ting er akkurat som han vil, og tar ikke regelleker veldig lett. Noe som dessverre har resultert i mindre samvær med klassekamerater som er mer modnet opp. I nabolaget ender det med at eldre eller barn som er like gamle trekker seg noe unna(de er ferdig med 3 års trassen for lengst??! ) Barnet har noe nedsatt hørsel, som kan påvirke dette noe..?!! Men h*n blir så rasende når ikke ting er akkurat som h*n vil, da snakker vi hylesirene uansett hvor vi er, slag og spark mot oss foreldre, kaster og ødelegger ting m.m Jeg tørr nesten ikke ta med barnet ut noen steder, da jeg blir flau når sånne episoder oppstår og de blir uhåndterlige .Aner ikke hva vi som foreldre har gjort eller gjør galt oppi dette. Vi prøver å snakke rolig med h*n, men kommer ikke "igjennom", han forsetter i samme spor. Vi må bli sinte for å få h*ns oppmerksomhet, noe som er veldig slitsomt. Selv da slutter ikke barnet vårt med en gang. Jeg må fysisk holde h*n i hånden og leie han med meg for å få han bort: Men da skriker og roper h*n, bl.annet at han har/får vondt i armen(stritter selvsagt for å komme løs) og roper ut at jeg gjør barnet vårt vondt. Fått noen stygge blikk pga det. Til og med fått tilsnakk av andre en gang. Da h*n får det til å virke som jeg påfører han smerte og er slem. Dette er vondt og trist. Som også gjør at det er vanskelig å dra ut blant andre, alt fra å handle, gå ut å spise eller gå en koselig tur kan i verste tilfelle bli et lite mareritt. Når vi er hjemme blir h*n like rasende, kanskje mer.. Noe som er tøft for oss andre, barnet har søsken som blir påvirket av dette, også vi som foreldre blir slitne og lei.(Blir ikke lett for oss foreldre og samarbeide) Har små søsken som er av en helt annen karakter, men som i sommer har begynt å ape litt etter h*ns dårlige oppførsel.. Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Spes.ped.
Skrevet

Hei.

Ta en prat med kontaktlærer og be om å få barnet meldt opp til PPT (pedagogisk psykologisk tjeneste) i kommunen for utredning. Det kan virke som barnet sliter med aggressivitet og dårlig impulskontroll, muligens ADHD el.l. Det er viktig å be om hjelp før det går for langt. Foreldre kan også selv melde barn til PPT, da ringer du bare kontoret i din kommune og ber om et møte og forklarer situasjonen. De er flinke til å hjelpe :)

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke ut som noe enkel situasjon å sitte med. Selvfølgelig vil du/dere det beste for barnet, men det er ikke like lett når en ikke når gjennom.

Jeg var miljøarbeider for et 11 år gammelt barn en periode, og dette barnet hadde dårlig tolmodighet og ble fort sint dersom ting ikke gikk slik barnet selv ville eller hadde tenkt. Her var det iallefall viktig for meg som den voksne å opptre som tydelig og lydhør overfor barnet. Det å prøve å få barnet til å forstå at det ikke kunne bestemme alt på egenhånd, og at det ikke er for å være slemme vi voksne kanskje sier nei. Husker særlig episoder der vi kanskje skulle ha noe godt (eks. sjokolade) etter å ha spist. Da var det ofte at barnet ble hysterisk, fordi "senere/etterpå" kan være vanskelig for barna å forstå. Dermed fungerte ideen om at sjokoladen fikk ligge på bordet slik at barnet fikk se den mens middagen ble spist, så forsto barnet at det faktisk skulle få sjokoladen etterpå. Er kanskje ikke så mye hjelp i akkurat dette, men vil tro det handler mye om å prøve å lese barnet og situasjonen. Kanskje det er noe annet som er galt, og som dermed koker litt i bakgrunn og gjør at hverdagsbagateller blir blåst opp.

Har ikke så mye erfaringer selv med slike situasjoner, men har hørt mange som drar i gang "belønnings-skjema" der en tilpasser det barnets alder og interesser.

Det virker jo ut som om dere har gjort det dere kan og ikke vet hva dere skal ta dere til videre. Kanskje det kan være en ide å ta kontakt med helsestasjonen, ppt eller andre hjelpende instanser som kan komme med gode tips, råd og veiledning.

Skrevet

TS her. Takk, setter pris på gode råd! :)

AnonymBruker
Skrevet

PPT.

• Liker 1
Skrevet

Regner med du har snakket en del med kontaktlærer og SFO-ansatte om dette, siden han oppfører seg slik på skolen også og ikke bare hjemme?

De kan garantert komme med mye nyttige tips og erfaringer dersom du spør og er åpen for å prøve nye ting. De har til og med sikkert en annen måte å håndtere ham på enn du har, og dere kan utveksle strategier som funker og ikke funker.

Ellers er PPT også en god idé, få en utredning på ham. Det kan gjøre underverker å vite mer om hva som trigger dette, eller ligger under. Kanskje er det så enkelt som at mer struktur og rutiner kan hjelpe godt.

"Nå skal du på skolen, og der skal du (går gjennom timeplanen). Når du kommer hjem skal vi spise fiskepinner til middag, og så skal vi en tur til bestemor og bestefar, og når vi kommer hjem er det leggetid." Prøv å gjenta ofte hva planene for dagen eller de nærmeste øyeblikkene er. Kanskje kan et belønningssystem med klistremerker også være verdt å prøve?

Gjest anonym
Skrevet

Hei.

Vi har fått veiledning i pmto-metoden via Nic Waals institutt i Oslo pga barn med adhd + +.

Dette er en "oppdragelsesmetode" som gjerne benyttes i forhold til barn med utfordrende atferd,oOg som fokuserer på å skape en positiv relasjon mellom barn og omsorgspersoner.

Vi fikk hjelp via helsestasjon og ppt.

Anbefaler boken "De utrolige årene", som tar utgangspunkt i denne metoden.

Lykke til! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...