Gjest SmurfeLurfen Skrevet 26. juli 2011 #1 Skrevet 26. juli 2011 Hei! Hadde tidligere bleket hår, men farget håret brunt for ca 4-6 uker siden, hos frisør. Ble fornøyd, men nå begynner fargen å bli rød! Var ei venninne som så det først. Fargen var visst ikke permanent, men skulle gå litt bort etterhvert. Er det noe man kan gjøre med det? Naturlig har jeg ikke rødt, men brunt. Er det normalt?
Gjest Kathpus Skrevet 26. juli 2011 #2 Skrevet 26. juli 2011 (endret) Jeg opplevde også dette etter en stund, da jeg hadde farget håret brunt. Jeg tror det har noe med rødskjæren å gjøre, derfor farget jeg håret på nytt igjen ganske tidlig. Da valgte jeg å farge det hjemme, ettersom jeg kun skulle få bort det røde. Gikk etter hvert tilbake til min naturlige hårfarge, blondt. Endret 26. juli 2011 av Kathpus
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #3 Skrevet 27. juli 2011 Jeg har naturlig mellomblondt hår og farget håret brunt (frisør). Ba spesifikt om ikke å ha rødskjær i. Likevel be håret etterhvert helt kobberfarget, særlig ille ble det om sommeren. Frisøren mente dette har med hårtypen min (tørt) som suger til seg røde pigmenter som finnes i all brunfarge. Jeg ga opp å farge håret brunt.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 27. juli 2011 #4 Skrevet 27. juli 2011 Jeg nevnte også til frisøren at det ikke måtte være noe rødt i fargen. Mulig jeg har likens hår som deg AnonymBruker
jumpingjacks Skrevet 27. juli 2011 #5 Skrevet 27. juli 2011 Blondt hår er helt uten røde fargepigmenter. Så når man skal farge fra blondt til brun MÅ man tilføre litt rødt i brunfargen. Ellers får man et stygt grønnskjær i hele håret. Hva er best ? Etter første farging kan du farge det engang til, men nå en helt ren brunfarge uten rødt i, og nå vil du se håret ditt blir brunt! 1
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 27. juli 2011 #6 Skrevet 27. juli 2011 Har ikke lagt merke til noe grønnskjær i mitt hår Men er ikke frisør heller da. Hjelper kanskje å farge det en gang til. Men tror det blir hjemmefarging siden det er litt dyrt hos frisør. Skal tenke på det =)
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #7 Skrevet 27. juli 2011 Skal du bruke hjemmefarge må du passe på at det er 0-tall etter komma på fargekoden. Altså 5.0, 8.0 osv. Det betyr det er en ren farge uten andre nyanser som feks rødt.
Lykkelitenen Skrevet 27. juli 2011 #8 Skrevet 27. juli 2011 Jo mørkere farge, jo mer rødt består den av, selv om den er en "ren" farge. Når du har fått en farge som ikke er permanent vaskes pigmentene sakte men sikkert ut av håret ditt, men siden røde pigmenter sitter så godt i blir de sittende igjen og dominere. Som jumpingjacks også nevner, man tilsetter ofte litt rødt når man går fra lyst til mørkt for å hindre grønnskjær, da som oftest med en forpigmentering. Det du kan gjøre er å farge over håret ditt med en ren farge, nå som håret ditt allerede er ferdig "forpigmentert" vil nok fargen sitte bedre i. Eventuelt kan du be om en permanent farge som ikke vaskes like lett ut. Husk også produkter som bevarer fargen!
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 27. juli 2011 #9 Skrevet 27. juli 2011 Takk for tips! Så hvis jeg ser etter en farge som slutter med 0, så skal det ikke være noe rødt? Bruker sølvshampoo som anbefalt av frisøren for å bevare fargen bedre. Funket like godt til de med blondt hår og til de med brunt eller svart hår. Men hvis jeg farger håret og ikke bruker en permanent farge, vil rødskjære mest sannsynlig komme tilbake igjen da? Eller er det mindre sjanse siden jeg allerede har farget det? Er en fordel med farge som ikke er permanent, i fall man ikke blir fornøyd med fargen.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #10 Skrevet 27. juli 2011 Når du går fra blond til brun bør du bruke en permanent farge først. Skjønner ikke at frisøren din ikke gjorde det, fargen vil ikke sitte. Etter permanent farging, kan bruke en minicolor hver 8.uke for å bevare fargen.
Lykkelitenen Skrevet 27. juli 2011 #11 Skrevet 27. juli 2011 Veldig enig med AB over meg... Når man går fra lyst til mørkt opplever mange at fargen vaskes ut, derfor bruker man oftest toning til forpigmenteringen og så en permanent farge for selve fargingen. Nå som du har farge i håret vil nok en toning sitte bedre, men den vil like vell gi rødskær ved falming siden du ikke er naturlig brunette under fargen. Toning legger kun farge rundt hårstrået, derfor vaskes den raskere ut, med untak av rødpigmentene som sitter bedre i -> rødskjær. Ved å bruke en permanent farge går pigmentene inn i strået og gir en grunning, så når du senere bruker toning vil du ikke få det samme rødskjæret ved utvasking Bruk gjerne en vanlig farge innimellom på etterveksten også. Om du ikke har grått hår og kun vil ha en annen farge vil jeg anbefale Loreal sin recital som permanent farge, denne gir mye glans. Så kan du vedlikeholde med en toning senere.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 28. juli 2011 #12 Skrevet 28. juli 2011 Takk for svar dere! Skal google og finne ut litt Rart at frisøren ikke brukte noe sånt. Hun hadde bare fargen rett i (ikke permanent farge).
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2011 #13 Skrevet 29. juli 2011 Jeg ville dratt rett til frisøren min og klaget! Og bedt om minst halvpris avslag på ny permanent farging.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 10. august 2011 #14 Skrevet 10. august 2011 Jeg ville dratt rett til frisøren min og klaget! Og bedt om minst halvpris avslag på ny permanent farging. Litt sent svar, men har vært på ferie. Vurderer å klage.. Men jeg farget håret rundt 20. juni og det er jo en stund siden! Men var jo først i slutten av juli det begynte å bli rødt. Og hvis jeg er ute i sola, så kan det så oransje ut! Er det for sent å klage nå? Er det bare å møte opp eller bør man ringe?
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 11. august 2011 #15 Skrevet 11. august 2011 Skulle bare si at jeg var igår og snakket med frisøren (ikke samme som farget håret sist), og hun sa at siden jeg hadde hatt lyse striper før jeg farget det, så måtte man regne med at det ble sånn. De ville ikke bruke en permanent farge pga at håret ble så slitt og når det hadde vært lyst tidligere, så måtte man gjøre det gradvis. Hun anbefalte at jeg kjøpte en Minicolor som de solgte der, og skulle farge håret med den hjemme. Den ville også vaskes ut, men burde gjøre det før jeg eventuelt farget håret permanent. Kjøpte minicoloren (179 kr) og ble fornøyd med resultatet. Så får jeg se hvor lenge det varer. Fikk ikke noe avslag i pris eller noe. Men trodde egentlig ikke at det måtte gjøres så gradvis når man farget håret fra lyse striper til brunt. Hadde det vært motsatt hadde jeg skjønt det
Lykkelitenen Skrevet 11. august 2011 #16 Skrevet 11. august 2011 (endret) Man må gjøre det gradvis når man går fra en del av skalaen og over på en annen, uansett hvilken vei, derfor man forpigmenterer det. Nå som du har farge i allerede skal nok en minicolor fungere, men det kan være du må farge over oftere enn det som er vanlig i begynnelsen for å holde på den rette fargen og ungå rødskjær når det vaskes bort. Men jeg skjønner fortsatt ikke tankegangen til første frisøren din, hun har jo ikke gjort det gradvis eller forpigmentert, hun har bare slengt i en minicolor som hun burde vite ville endre farge med utvaskning :S Men bra du nå er fornøyd med det resultatet du har fått etter ny farging Endret 11. august 2011 av Lykkelitenen
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 11. august 2011 #17 Skrevet 11. august 2011 Man må gjøre det gradvis når man går fra en del av skalaen og over på en annen, uansett hvilken vei, derfor man forpigmenterer det. Nå som du har farge i allerede skal nok en minicolor fungere, men det kan være du må farge over oftere enn det som er vanlig i begynnelsen for å holde på den rette fargen og ungå rødskjær når det vaskes bort. Men jeg skjønner fortsatt ikke tankegangen til første frisøren din, hun har jo ikke gjort det gradvis eller forpigmentert, hun har bare slengt i en minicolor som hun burde vite ville endre farge med utvaskning :S Men bra du nå er fornøyd med det resultatet du har fått etter ny farging Takk for svar Hun som farget det var lærling, men snakket med en ordenlig frisør før hun farget det. Hun jeg snakket med igår var frisør tror jeg, men ikke samme som farget det. Men bør jeg fortsette å farge over med minicolor hvis det blir behov eller kan jeg gå over til permanent farge, sånn at jeg kanskje slipper å farge så ofte? Min naturlige hårfarge er brun. Det var derfor jeg farget det i utgangspunktet, fordi jeg vil at det skal ligne min naturlige farge
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 14. september 2011 #19 Skrevet 14. september 2011 Hei dere! Som dere ser ovenfor så har det vært en del fram og tilbake med hårfargingen. Men ble fornøyd sist da jeg farget det med en Minicolor fra Wella. Men nå har det blitt littegrann lysere enn jeg ønsker, og muligens noe rødskjær. Lurer derfor på om jeg bør farge det med en permanent farge denne gangen? Sånn at jeg slipper å farge det så mye mer. Har blitt student, og føler ikke for å legge igjen så mye penger hos frisør på en stund.. Men synes denne fargen fra L'oreal Sublime Mousse er fin: http://img.shoppingnexus.com/products/loreal-paris-sublime-mousse-hair-color-pure-dark-brown-40.jpg Men er det noen her som har kunnskap om farger og kan finne ut om det muligens vil bli rødskjær av den? Må farge håret på egenhånd denne gangen, og mousse metoden virker jo enklere enn vanlig farging. Takknemmlig for alle tips
Lykkelitenen Skrevet 14. september 2011 #20 Skrevet 14. september 2011 Den vil ikke gi rødskjær nei, det er en ren farge Men jeg vil ikke anbefale den, den er vanskelig å få gjevn, blir veldig fort mørkere fremme i håret og i tuppene siden den påføres i alt håret sammtidig. Kjøp heller en annen permanent farge (recital fra l'oreal f.eks) og påfør først i ettervekst, la virke halve virketiden og så i tuppene den siste tiden. Da får du det gjevnt og glansfult
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå