AnonymBruker Skrevet 26. juli 2011 #1 Skrevet 26. juli 2011 Til høsten flytter jeg utenbys for å studere. Planen er å bli borte i 3 år. Jeg har en leilighet som jeg i utgangspunktet har tenkt å leie ut. Men nå vurderer jeg heller å selge den da jeg ikke ønsker å flytte tilbake til den etter endt studietid. Jeg blir ikke helt enig med meg selv om hva som er lurt, så jeg har listet opp noen punkter under som kan være relevant. Jeg vil gjerne høre deres mening om hva dere ville ha gjort. *Jeg har ca 1600000 i lån på leiligheten. Hvis jeg selger den regner jeg med at jeg får ca 2300000 for den. Leieinntekt pr mnd er estimert til ca kr 11000. *Dersom jeg beholder den flytter jeg inn i leiligheten til min samboer, og betaler dermed leie til han for å bo der. Dersom jeg selger den kan jeg heller kjøpe meg inn i hans leilighet. Jeg vil da sitte med betydelig mindre lån. *Leiligheten min fremstår som meget pen slik den står i dag. Det er derimot gått noen år siden den ble nyoppusset. Badet og kjøkkenet er fra 2002. Slik det fremstår i dag er det salgbart. Hvordan er det om 3 år etter ymse leietakere? Kanskje det krever full oppussing? *Leiligheten er i et eldre hus med stor hage, noe som krever en del vedlikehold. Hvordan løser jeg dette når jeg befinner meg i en annen by? Ting kan skje, fasaden må males om et par år, kanskje må det dreneres på nytt etc. Kan jeg forvente at leietakere holder hagen ved like? *Dersom jeg beholder den betaler noen andre ned på mitt lån. Kanskje den stiger i verdi gjennom 3 år. Kanskje den synker. *Jeg har ikke råd til å kjøpe meg en tilsvarende leilighet som student dersom det skulle bli slutt mellom meg og kjæresten. *Dersom jeg selger den er den ute av verden. Jeg slipper da å bekymre meg om hvordan eventuelle leietakere behandler den. Sååå... selge eller beholde? Noe jeg har glemt å tenke over? Er takknemlig for alle innspill. :-)
Betty2 Skrevet 26. juli 2011 #2 Skrevet 26. juli 2011 jeg ville solgt. mann kann ikke forvente at leietagere tar vare på hage og fasade osv, hvis det blir krevd at de skal gjøre det, så har de rett på kompensasjon. men du kan jo skrive i en utlysningstekst at du er på jakt etter leietagere med grønne fingre. du ønsker jo heller ikke å flytte tilbake til leiligheten, og det er enda enn god grunn for å selge den. hvis du selge din leilighet og kjøper deg inn i typen sin, så vil du jo alikevel få verdi stigningene på den, dersom. Hvis det skulle skjedd noe i leiligheten som må kontroleres / ordnes av huseier, har du da muligheten til å stille opp på kort varsel? men har du bodd i lag med kjæresten din før? vet dere at det går fint å bo i lag? tror det vil være en god ide, å finne ut av det FØR du kjøper deg inn i hannes leilighet.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2011 #3 Skrevet 26. juli 2011 TS her:) Takk for svar! Meg og kjæresten har bodd sammen i et halvt år nå, og det fungerer veldig greit. Forholdet er seriøst, det er snakk om giftermål etc. Noen flere som har synspunkter?
katinkatinka Skrevet 26. juli 2011 #4 Skrevet 26. juli 2011 Hvis leiligheten er verd 2,3 og du har 1,6 i lån vil du jo ha en ålreit egenkapital ved salg. Jeg ville solgt, det er ganske mye "styr" med å leie ut.. Så lenge du er sikker på at du ikke kommer til å bo der igjen.
LilleMink Skrevet 26. juli 2011 #5 Skrevet 26. juli 2011 Du må vel betale skatt av leieinntektene og for fortjenesten av salget hvis du ikke har bodd der et av de to siste årene? Jeg ville solgt, så er den ute av verden.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juli 2011 #6 Skrevet 26. juli 2011 Hvis du ikke har planer om å flytte inn igjen og vet at du uansett kommer til å selge den så ville jeg solgt den nå for å unngå å måtte betale skatt av overskuddet. Dette forutsetter at det er mindre enn 1. år siden du flyttet ut (dvs. reg. adresse hos samboer). Jeg synes ikke noen av dine +'er overveier det faktum at du kommer til å svi skattemessig dersom du selger etter å ha leid ut. Og så en liten korreksjon til det du har skrevet: dersom leieinntekt er større enn renten du betaler på lånet må du skatte av det overskytende. Du betaler ikke full skatt av hele leieinntekten. Uansett er det også et sterkt argument at du ved salg har råd til å kjøpe deg inn hos din samboer. Det er ikke noe å vente på - selg!
Litjpusi Skrevet 26. juli 2011 #7 Skrevet 26. juli 2011 Jeg ville ha solgt! Markedet idag er veldig bra og spesielt akkurat nå som studentene sliter med å få tak over hodet og mange må kjøpe pga mangel på utleieboliger. Ingen vet hvordan markedet er om 3 år. En av fordelene med å selge nå er at du slipper (som flere her har påpekt) å betale 28% skatt av overskuddet du sitter igjen med (inngangsverdi kr 1.6 mill, salgssum kr 2.3 mill). 28% av 700.000 kr er 196.000 kr, rett ut vinduet.. Kjipe penger! Du sier du skal flytte utenbys og bare det gjør at jeg råder deg til å selge. Det å leie ut en leilighet er ikke bare-bare. Hva gjør du for eksempel hvis leietakerne holder tilbake husleien fordi vaskemaskinen ikke fungerer og du ikke har tid/penger til å kjøpe ny? Hva gjør du om de ikke betaler i det hele tatt? Det tar LANG tid å få kastet ut noen når de leier! Selv om du har med et punkt i husleieavtalen at Namsmannen kan kontaktes. Hvem skal betale huslånet du har på leiligheten da? I tillegg må du huske på at du må betale skatt av det du har i inntekt på leiligheten. Dvs du får ikke trukket fra renter som kostnader, det er KUN kostnader som vaktmester/felles forsikring osv. Og som sagt tidligere må du også betale 28% skatt av overskuddet når du selger etter 3 år. Lykke til uansett hva du gjør, men tenk grundig igjennom det!
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2011 #8 Skrevet 27. juli 2011 Tusen takk for mange fornuftige svar! Ser ut til at dere alle er enige om at jeg burde selge, og det er vel også den veien jeg heller nå. Jeg tør ikke å ta sjangsen på å måtte pusse opp hele leiligheten etter endt leieforhold, og det er jo heller ingen garanti for at markedet holder seg sterkt. Takk for alle svar så langt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå