Gjest Poirot Skrevet 20. november 2003 #1 Skrevet 20. november 2003 "Artig" å se hvor mye hjelp narkomane som er i media får. Folk får en historie bak skikkelsene, og VIPS er det noe annet-man får avrusning! Akkurat som i rettssalene. Folk flest (ihvertfall mange) i Norge ønsker strengere straffer. I enhver rettssak i tingretten er det 2 legdommere (vanlige folk) og en jussdommer. Undersøkelser viser at vanlige folk frikjenner oftere enn jussdommerene, og når de dømmer vil de ha lavere straffer enn jussdommeren. For akkurat denne kriminelle var det jo så synd på, han var jo en ok fyr innerst inne, det er synd på ham. Ergo; når man endelig kan gjøre det man skriker etter ellers, så blir historien for nær og vond. Noe å tenke på?
Gjest Fighter Skrevet 20. november 2003 #3 Skrevet 20. november 2003 Det er vel kanskje fordi folk er flinke til å skulle mene noe på generelt grunnlag uten egentlig å vite hva de prater om. Men når de virkelig får møte historier, skjønner de kanskje litt mer. Kjenner folk som mener at narkomane er egoistiske, men det er vel fordi de aldri har kjent en narkoman. Tror fordommer og meninger på generelt grunnlag går mye ut på det samme. Og jeg tror begge deler kommer av uvitenhet. Det ser man jo mange eksempler på i alle sammenhenger. Men bestemmer seg for å mene noe, for sener kanskje å skjønne at det ikke alltid går an å mene noe på generelt grunnlag. Se for eksempel diskusjonen om mannfolk og hår på brystet. De fleste hadde en mening om hvordan det skulle være, men mange ville sikkert forandra på den meningen hvis de møtte drømmemannen og han hadde hår (eller ikke hår).
manji Skrevet 20. november 2003 #4 Skrevet 20. november 2003 Jeg som har kommentert lynsje mentaliteten her inne tidligere, må innrømme at jeg lo litt når jeg leste dette. Jeg også tror det er litt sånn. (tror også enkelte som leser dette tenker med seg selv at de skal gå hardt ut her å si at de hadde kommet til å vært streng som lekdommer, bare for å dekke tidligere utsagn) Men jeg liker jussprinsippet; "bedre at en skyldig går fri, en at en uskyldig går i fengsel"
Orthia Skrevet 20. november 2003 #5 Skrevet 20. november 2003 Det er vel kanskje fordi folk er flinke til å skulle mene noe på generelt grunnlag uten egentlig å vite hva de prater om. Men når de virkelig får møte historier' date=' skjønner de kanskje litt mer. [i']Kjenner folk som mener at narkomane er egoistiske, men det er vel fordi de aldri har kjent en narkoman. Tror fordommer og meninger på generelt grunnlag går mye ut på det samme. Og jeg tror begge deler kommer av uvitenhet. Her biter du deg selv litt i halen, og har fordommer ovenfor folk som mener narkomane er egoistiske. Jeg er nemlig av dem som mener narkomane er egoistiske. Min mening er gjort opp på bakgrunn av at jeg kjenner flere narkomane meget godt. (Dette betyr igjen ikke at jeg f.eks. hater alle narkomane- men jeg syns de er forferdelig egoistiske)
Mann 40 Skrevet 20. november 2003 #6 Skrevet 20. november 2003 Ja, har lagt merke til dette fenomenet. Her i Bergen var det en sak for et par år siden hvor juryen frikjente en fyr for mishandling av samboeren, ikke fordi han ikke hadde gjort det, juryen mente hun fortjente det fordi hun hadde vært utro eller noe. Dommen ble selvfølgelig anket, husker ikke hvordan det gikk. Når det gjelder det med vanlige folk i jury og som legdommere så er de jo ikke helt vanlige. Har forstått det slik at de ofte velges blant lokalpolitikere. Dette var oppe i mediene for en stund siden, noen mente at de utvalgte ikke var likemenn, men var noe høyere plasset i samfunnet enn gjennomsnittet. Vel, dette var litt på siden, er enig i poenget ditt.
Gjest Poirot Skrevet 20. november 2003 #7 Skrevet 20. november 2003 Denne debatten handlet ikke om fordommer egentlig. Den handlet om at eks mange e rimot u-hjelp, men når de plutselig går i slummen i et u-land øsnker de så inderlig å kunne hjelpe. At dagens ungdom er dust, unntatt ens egne barnebarn. At narkomane er teite og selv skuld i sine problemer, unntatt han vi kjenner som hadde så vond barndom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå