AnonymBruker Skrevet 26. juli 2011 #2 Skrevet 26. juli 2011 Om man kan, eller om man skal? De fleste må lese av strømmen sin selv, ja
putesnakk Skrevet 26. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 26. juli 2011 Jeg har aldri gjort det her jeg bor nå..går det ann når man bor i blokk?
Zzyzx Skrevet 26. juli 2011 #4 Skrevet 26. juli 2011 (endret) Du har (skal iallfall ha) eget sikringsskap og egen måler til leiligheten du bor i. Disse pleier ofte å være plassert i oppgangen og ikke inne i leiligheten. Leier eller eier du? Hvis du eier, eller leier uten strøm inkludert så må du skaffe deg en strømavtale, ellers betaler du alt for mye for strømmen fordi den går inn under såkalt leveringsplikt. Dette er mye dyrere enn om du inngår en avtale med et strømselskap. Endret 26. juli 2011 av Zzyzx
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #5 Skrevet 30. juli 2011 Jeg har aldri gjort det her jeg bor nå..går det ann når man bor i blokk? Nei, det går ikke. Bra spørsmål!
Sol79 Skrevet 31. juli 2011 #6 Skrevet 31. juli 2011 Ja. Måleren din er vel enten på gangen eller i kjelleren...
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2011 #7 Skrevet 31. juli 2011 Dersom du betaler for strøm gjennom felleskostnadene så har du ikke måler i leiligheten din og du har heller ingen mulighet til å lese av strømmen. Dette blir gjort av et selskap sameiet/boliglaget engasjerer enten ved at det blir lest av en såkalt negativ måler eller at kostnadene totalt for sameiet/boliglaget blir fordelt på den enkelte leilighet ut fra fastsatte regler (f.eks. antall kvadratmeter). Her jeg bor er det ingen måler til hver enkelt leilighet slik at det ikke er mulig å lese av strømmen for meg. Jeg får en avregning fra de som skriver ut felleskostnaden hvert år.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #8 Skrevet 31. juli 2011 Ja. Så fremt du har egem strømmåler. Noe jeg vil tro de aller fleste har...
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2011 #9 Skrevet 31. juli 2011 Ja. Så fremt du har egem strømmåler. Noe jeg vil tro de aller fleste har... Noe man altså ikke har behov for dersom man har strømmen inkludert i fellesutgiften. Å påstå at de fleste har det som en allmenngyldig regel når det allerede er slått fast at ikke alle har det blir bare tåpelig.
Gjest Bjørn82 Skrevet 31. juli 2011 #10 Skrevet 31. juli 2011 Om mann har forbruksmåler eller ikke varierer, selv om man bor i blokk/bygård etc. Noen større blokker har en felles strømmåler hvor forbruket blir så rettferdig fordelt som mulig. Andre steder er det måler i hver enhet. Andre målere blir fjernavlest mens de eldre målere må man manuelt avlese. Og helst så ofte som mulig.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #11 Skrevet 31. juli 2011 Noe man altså ikke har behov for dersom man har strømmen inkludert i fellesutgiften. Å påstå at de fleste har det som en allmenngyldig regel når det allerede er slått fast at ikke alle har det blir bare tåpelig. Herregud da kvinnemenneske! De fleste stemmer helt fint. Langt over 50% av befolkningen bor i bolig de selv eier, og av disse igjen har de bortimot alle egen strømmåler. Det ligger jo da også i kortene at alle ikke har måler.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2011 #12 Skrevet 31. juli 2011 Herregud da kvinnemenneske! De fleste stemmer helt fint. Langt over 50% av befolkningen bor i bolig de selv eier, og av disse igjen har de bortimot alle egen strømmåler. Det ligger jo da også i kortene at alle ikke har måler. Jeg bor i bolig jeg selv eier. Jeg har ikke strømmåler. Hva du mener med de fleste forstår jeg ikke da de store byene ofte består av hus med mange leiligheter i der man ofte har felles strømmåler. Spesielt gjelder dette eldre bygårder. At du bor i enebolig og derfor har måler er jo en annen sak. At mange andre som bor i enebolig også har strømmåler er også en annen sak.
Sol79 Skrevet 31. juli 2011 #13 Skrevet 31. juli 2011 Jeg bor i blokk med 66 boenheter der alle har egen måler. Det har det også vært i alle bofelleskap jeg har vært innom. For meg hadde det vært helt uaktuelt å bo et sted med felles måler.
Gjest Blondie65 Skrevet 31. juli 2011 #14 Skrevet 31. juli 2011 Jeg bor i blokk med 66 boenheter der alle har egen måler. Det har det også vært i alle bofelleskap jeg har vært innom. For meg hadde det vært helt uaktuelt å bo et sted med felles måler. Jasså? Der jeg bodde før hadde jeg egen måler - der betalte jeg dobbelt så mye for strømmen som jeg gjør her. Et sted jeg bodde for mange år siden hadde negativ måler. Der betalte jeg også mye mindre for strømmen enn jeg har gjort mellom den gang og der jeg bor nå. Årsaken er kollektiv strømavtale som er langt bedre enn den hver enkelt kan forhandle seg frem til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå