Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "klarer"?

En forsvarer gjør jo bare sin standard rutinejobb, samme hva personen har gjort.

Selv skyldige har rett til et forsvar. Det betyr jo ikke at advokaten støtter handlingene, eller at den siktede går fri.

I et demokrati har alle rett til en forsvarer. Slik er det.

Sorry! Dårlig formulert fra min side, mente bare klarer utenanførselstegn. Skjønner såklart at alle har rett til en forsvarer, men tror det må være en vanskelig jobb for Lippestad.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sorry! Dårlig formulert fra min side, mente bare klarer utenanførselstegn. Skjønner såklart at alle har rett til en forsvarer, men tror det må være en vanskelig jobb for Lippestad.

Selvfølgelig er det en vanskelig sak for ham.

1. Det er tale om en massaker.

2. Vanskelig juridisk sak. ABB har innrømmet de faktiske forholdene, men ikke straffeskyld = lite juridisk spillerom. Eneste rasjonelle forsvar = ikke strafferettsligtilregnelig. Sannsynligheten for at ABB vil godta det= 0.

3. Svært omfattende sak. Han er nødt til å legge fra seg et stort antall saker han allerede har jobbet med i lengre tid og forpliktet seg.

4. Svært omfattende sak = stor arbeidsbyrde. Sannsynligvis større enn normalt. Vanskligjør det vanlige familielivet.

5. Midt i fellesferien. Sannsynligvis må han utsette en allerede planlagt familieferie. Om han vil få mulighet til å ta ut noen særlig ferie i det resterende av året er tvilsomt.

Skrevet

Selvfølgelig er det en vanskelig sak for ham.

4. Svært omfattende sak = stor arbeidsbyrde. Sannsynligvis større enn normalt. Vanskligjør det vanlige familielivet.

5. Midt i fellesferien. Sannsynligvis må han utsette en allerede planlagt familieferie. Om han vil få mulighet til å ta ut noen særlig ferie i det resterende av året er tvilsomt.

Dette er nok punkter som rammer de fleste advokater, ikke bare innenfor strafferett, men også de som jobber innen finans/shipping etc. Ser at Lippestad driver egen virksomhet, og da har han nok enda mer å gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Iah, mod

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok punkter som rammer de fleste advokater, ikke bare innenfor strafferett, men også de som jobber innen finans/shipping etc. Ser at Lippestad driver egen virksomhet, og da har han nok enda mer å gjøre.

Jeg snakker spesielt om denne saken, ikke generelt.

Advokater med eget firma har stor frihet til å legge opp hverdagen sin selv og den friheten mister han når han tar på seg en såpass omfattende sak.

Jeg regner med at advokat L (som alle andre advokater) begynner å planlegge avvikligen av sommerferien allerende rundt juletider - nettopp pga en omfattende timeplan. Denne planen må han nå fravike.

Og selvom advokater har lange arbeidsdager, er det ikke vanlig for oss å stille opp på dagsrevyen kl 23.00 på en mandag.

Fru Lippestad må nok dra en stor del av lasse for familien fremover.

Skrevet

Jeg snakker spesielt om denne saken, ikke generelt.

Advokater med eget firma har stor frihet til å legge opp hverdagen sin selv og den friheten mister han når han tar på seg en såpass omfattende sak.

Jeg regner med at advokat L (som alle andre advokater) begynner å planlegge avvikligen av sommerferien allerende rundt juletider - nettopp pga en omfattende timeplan. Denne planen må han nå fravike.

Og selvom advokater har lange arbeidsdager, er det ikke vanlig for oss å stille opp på dagsrevyen kl 23.00 på en mandag.

Fru Lippestad må nok dra en stor del av lasse for familien fremover.

Du kjenner tydeligvis få advokater. Jeg kjenner flere som driver for seg selv og som jobber i de større advokatfirmaene. Jeg lever også sammen med en som har jobbet i ett av dem (riktignok i en kort periode). At selvstendige advokater har stor frihet til å legge opp arbeidsdagen er en sannhet med modifikasjoner. Ja, de har det, men de aller fleste jobber svært, svært mye.

De fleste advokater jeg kjenner planlegger ferien omtrent et halvår i forveien. Og ja - det hender ofte at planene må avlyses.

Skrevet (endret)

Jeg tror ABB ville ha en forsvarer med tilknytning til ideologien han angrep fordi han ser det som et ledd i det å bryte ned demokratiske rettsprinsipper. Han håper sannsynligvis at personlig engasjement skal få forsvareren til å gjøre en dårligere jobb, siden dette vil oppfylle ABB's ønske om å dekonstruere rettstaten. Men slik Lippestad har løst dette så langt tror jeg heldigvis at ABB blir like skuffet som når han oppdager at han ikke blir torturert i fenselet.

Er det betenkelig at en Ap-mann/advokat betegner sin egen klient som er tiltalt for å ha angrepet Ap, som sinnsyk, gal, lever i en boble, har en annen virkelighetsoppfatning. Bør han ikke være nøytral og la de rettsakskyndige/retten vurdere hans sinnstilstand/motiver? Endret av gbnj
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det betenkelig at en Ap-mann/advokat betegner sin egen klient som er tiltalt for å angripe Ap, som sinnsyk, gal, lever i en boble, har en annen virkelighetsoppfatning. Bør han ikke være nøytral og la de rettsakskyndige vurdere hans sinnstilstand?

Han har vel presisert flere ganger at han IKKE sa at abb er sinnsyk. Men at handlingene er sinnsyke, og at det er opp rettspsykiaterene å vurdere.

At han er ap-mann er irrelevant. Det foreligger ikke noen form for inhabilitet.

Jeg regner med at hans utsagn rundt abb har 2 forklaringer:

1) Han forklarer seg om de faktiske forhold.

2) legger opp til et "forsvar" rundt at han ikke er strafferettslig tilregnelig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det betenkelig at en Ap-mann/advokat betegner sin egen klient som er tiltalt for å ha angrepet Ap, som sinnsyk, gal, lever i en boble, har en annen virkelighetsoppfatning. Bør han ikke være nøytral og la de rettsakskyndige/retten vurdere hans sinnstilstand/motiver?

Advokaten har ikke kalt klienten sinnsyk eller gal.

Advokaten har sagt at klienten har en annen virkelighetsoppfatning. Og det har han ubestridelig: Han forventet bl.a. å bli torturert og/eller skutt, da han tror det norske rettssystemet fungerer slik. Trenger ikke være rettssakkyndig for å vurdere den.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Iah, mod

Skrevet

Er det betenkelig at en Ap-mann/advokat betegner sin egen klient som er tiltalt for å ha angrepet Ap, som sinnsyk, gal, lever i en boble, har en annen virkelighetsoppfatning. Bør han ikke være nøytral og la de rettsakskyndige/retten vurdere hans sinnstilstand/motiver?

Jeg synes vi skal la Lippestad selv vurden sin habilitet, slik alle advokater må gjøre, så lenge det ikke er åbenlyse grunder til å trekke habiliteten hans i tvil.

I udgangspunktet kan nok en slik partitilknytning representere et problem, men jeg ser vel egentlig ikke i dette tilfellet at det burde være det. Alle som praktiserer i rettsvesenet må habilitetsvurdere seg selv i hver enkelt sak. Det måtte også jeg i den tiden jeg satt som meddommer i byretten. Hvis jeg var i tvil om habiliteten min, rådførte jeg meg med dommeren, eller annen saksfullmektig. Noen ganger måtte jeg trekke meg, mens jeg andre ganger fikk beskjed om at det ikke var problematisk.

Jeg har stor tiltro til at Lippestad har gjort en grundig vurdering av dette, evt. med hjelp fra kolleger.

Dessuten har ikke Lippestad betegnet ham som gal, men forholdt seg til den realitet at siktede har en del avvikende oppfatninger om mye. Hvorvidt han er klinisk gal eller ikke, er opp til de rettspsykiatrisk sakkyndige, og dette har advokaten heller ikke uttalt seg om. Jeg hadde syntes det var verre hvis han hadde omtalt Breivik som fullkomment normal, enn å erkjenne at han har en temmelig alternativ virkelighetsoppfatning.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som prosederer at gjerningsmannen var sinnsyk i gjerningsøyeblikket selvom sakkyndige ikke mener dette. Dette er jo en del av forsvaret.

Skrevet

Det er mange som prosederer at gjerningsmannen var sinnsyk i gjerningsøyeblikket selvom sakkyndige ikke mener dette. Dette er jo en del av forsvaret.

Men det har vi enda til gode å høre fra Lippestad.

En del kjendisadvokater virker for meg sykelig opptatt av å skulle frikjenne sine klienter. Det er ikke egentlig det som er målet med å være forsvarsadvokat, men å påse at tiltalte blir behandlet ut fra korrekt lovanvendelse i forhold til bevisbyrde og gjeldende omstendigheter.

Skrevet
Geir Lippestad er AP-mann. Av en eller anen syk grunn ba massemorderen og terroristen spesielt om Lippestad.

Det var nok helt bevisst. Men jeg synes Lippestad har gjort det bra. Han virker svært profesjonell.

• Liker 5
Skrevet

Når vi i tillegg vet at han har engasjert seg i humanitære saker - samt at han har "guts" til å ta på seg det som må være verdens verste jobb - og i tillegg framstår på en meget god måte, så får man rett og slett et svært godt inntrykk av Lippestad. Håper virkelig ikke at han får noen negative reaksjoner på at han har tatt på seg denne jobben, som er en meget viktig jobb som noen er nødt til å ta.

Innlegget er endret som ledd i rydding.

Phaedra,mod

Skrevet

jeg synes det er vanskelig å gjette om det er fordi Lippestad er Ap--mann, eller om det er pga at han var forsvarer i Holmlia-saken. Kanskje begge deler.

Synes Lippestad fremstår meget profesjonell, men samtidig med menneskelige følelser. Hvem som helst kan se at han også synes dette er en grusom sak, det er bare å lese mellom linjene. Synes mannen virker svært sympatisk og flink. Det skader heller ikke at han er Ap-mann, til tross for at han er advokat-topp med sannsynligvis svært solid økonomi.Jeg synes også at han er flott å se på :)

Og hvorfor skulle det være et argument at en advokat med solid økonomi ikke kan være AP mann? Det finnes en del mmed solid økonomi og forskjellige yrkesgruper som stemmer AP og er medlemmer av partier, de gjør også en stor innsats i humanitære organisjoner. Jonas Gard Støre er ingen "fattiglus" han heller.

AnonymBruker
Skrevet

Og hvorfor skulle det være et argument at en advokat med solid økonomi ikke kan være AP mann? Det finnes en del mmed solid økonomi og forskjellige yrkesgruper som stemmer AP og er medlemmer av partier, de gjør også en stor innsats i humanitære organisjoner. Jonas Gard Støre er ingen "fattiglus" han heller.

Selvsagt finnes det mange av de - men jeg vil påstå at en svært høy andel av de som har svært solid økonomi og suksess i næringslivet, har formuer etc., stemmer på høyresiden. Det er da en kjent sak?

Jeg sa ikke at det ikke var noen av dem som tilhører Ap, men sa at jeg syntes det er et pluss at han tilhører denne gruppen, da mange i hans posisjon ikke gjør det. Arbeiderpartiet har tross alt sin opprinnelse fra arbeiderklassen.

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt finnes det mange av de - men jeg vil påstå at en svært høy andel av de som har svært solid økonomi og suksess i næringslivet, har formuer etc., stemmer på høyresiden. Det er da en kjent sak?

Jeg sa ikke at det ikke var noen av dem som tilhører Ap, men sa at jeg syntes det er et pluss at han tilhører denne gruppen, da mange i hans posisjon ikke gjør det. Arbeiderpartiet har tross alt sin opprinnelse fra arbeiderklassen.

Heldigvis er ikke politikk så simpelt at alle stemmer etter sin egen lommebok. Jeg har høy inntekt, men stemmer SV. At jeg har tatt en lang og god utdanning, gjør ikke at jeg er mer verdt enn andre personer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Opprinnelig var det ja, men jeg er så gammel at jeg husker da begrepet "arbeiderpartipamper" kom og hvorfor. De siste 20 - 30 årene har disse såkalte arbeidere som styrer landet vårt og som sitter som fylkesledere og i regjering og storting vært og er mennesker som kommer fra gode økonomisk stillte famillier, de vokser opp, går på gymnas, gjerne private og direkte inn på universitetet og etter eksamen rett inn i politikken til høyere verv fordi far eller mor har vært der.

Begrepet kronprins burde vel være velkjent for de fleste når det gjelder politiske partier. Stolenberg egen far har også vært i regjering og storting.

SÅ for meg og mange andre er ikke arbeiderpartiet det som det en gang var og skulle være for all fremtid, alle partier må fornye seg kraft med samfunnsutvikling men aldri fravike sitt opprinnelige politiske ståsted som er forankret i stiftelsesdokumenter da de forskjellige partier ble opprettet.

AnonymBruker
Skrevet

Denne forsvareren jobber faktisk for at ABB skal bli erklært sinnssyk og SLIPPE STRAFF, derfor har jeg absolutt null respekt for denne mannen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...