Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest HunterLady
Skrevet

Jeg lurer mest på hvorfor han ønskte seg han. Lippestad er jo Ap-mann.

• Liker 1
Skrevet

Geir Lippestad skal ikke forsvare saken, men personen.

Nei, det skal han i og for seg ikke, for å spikke fliser.

Han skal forsvare Norges lovverk og se til at de juridiske rettsprosessene går ordentlig for seg i pakt med disse.

Altså sørge for at loven blir anvendt rett og at personen får sine rettigheter oppfylt.Rettigheter alle har i dette landet.

Da skal han altså hverken forsvare personer eller saker, men se til at loven følges og at prosessen til vedkommende, i rettsapparatet, foregår på riktig måte.

At man ikke tar fra enketpersoner de rettighetene alle har i vårt demokrati, er noe av poenget her.

Begynner vi med det vil vi jo ha endret samfunnet- i den retning Breivik ønsker, og derfor er det viktig å ikke gjøre nettopp det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det står respekt av Lippestad som tar på seg saken.

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig han har valgt seg ut Lippestad hvis han tidligere har sittet og merket seg hvordan nettopp denne advokaten har framstått i mediene , og at han så for seg at nettopp Lippestad ville være "egnet" til hans egen psykotiske "medistrategi" etter udåden...

Hvem vet?

Håper uansett han må sitte i fengsel og se at den "strategien hans" gikk i vasken.

Han tror nok at han selv har planlagt alt som nå vil skje, og er fornøyd.

Men det som er realiteten er at han bare har vært god til å se for seg hva som ville bli den naturlige utviklingen i VÅRT samfunn, etter å ha gjort noe sånt som det han gjør.

Vi følger ikke hans "plan" som denne nrk-journalisten som kjente han tidligere var redd for. Men Breivik forutså en rekke konsekvenser av en handling hvis han utførte den.

Han er tydelig stolt av å være intelligent nok til å kunne forutse dette, så han har skrevet det ned i "manifestet" sitt og kalt det en "plan" og en "strategi" som "han har lagt"..(Tydeligvis til å "lære opp andre som han forventer vil joine krigen hans etterhvert...Psycho.)

Men i virkeligheten er det bare evne til å forutse naturlige konsekvenser av å forbryte seg, og ingen plan.

Lippestad forstår nok alt dette og det ser ut til at han går varsomt fram, har jeg inntrykk av, så denne gærningen ikke skal kunne spille ut kortene sine i media gjennom han.

Det var jo også bra med lukkede dører.

Breivik er dessverre fornøyd med å ha fått sagt "det viktigste" selv om dommeren stoppet opplesningen han begynte på.

Men det beste ville være om gærningen opplever at ting tar en annen vendig enn han hadde trodd/ sett for seg på forhånd, så "planen" hans om "mediestrategien" forpurres for ham.

Jeg lever i håpet om at så vil skje, og at Lippestad består prøven.

En vanskelig oppgave denne mannen har fått.Men jeg tror ikke han ville tatt det på seg om han ikke trodde han kunne takle det.

• Liker 1
Skrevet

Personlig mener jeg det er bra at vi har advokater som er faglig dyktige nok til å kunne forsvare mennesker som gjør slike forferdelige handlinger. Lippestad sier selv at han måtte tenke seg nøye om før han sa ja til oppgaven.

Merk også hvordan Lippestad konsekvent benytter faser som "Han mener" og "Han er av den tro at" når han omtaler sin klient. Jeg leste i et intervju med Aftenposten at dette er på grunn av ulike årsaker, og at en av dem er at klientens meninger IKKE samstemmer med hans egne.

Som flere har nevnt er jeg enig i at en av de tingene som gjør meg mest stolt ved å bo i Norge, er at landet er bygget på et demokrati. Selv mennesker som ABB har en rett til å få en rettferdig rettsprosess - som selvfølgelig skal ende opp i at han får den straffen han fortjener.

(Som et sidespor: Jeg må innrømme at jeg blir litt skuffet når jeg leser at folk skriver de er for dødsstraff. Samme mennesker presiserer gjerne hvilken rosende omtale Norge får verden rundt, fordi vi ikke er hevngjerrige - men fordi vi støtter opp om nestekjærlighet og demokrati. Men å begynne å snakke om dødsstraff og offentlig henging blir litt sprikende for min del).

For øvrig; jeg håper ABB blir dømt for krigsforbrytelser mot menneskeheten og forvaring.

• Liker 8
Skrevet

Eller rett og slett for å ydmyke advokaten?

Det er mulig han inbiller seg at han gjør det.Eller at han mente han måtte jo ha en Ap advokat, siden det er det "mulitikulturelle Ap-systemet" som stiller han for retten, her.

I en psyk hjerne blir jo det muligens helt naturlig...

Han mener jo tydeligvis at verden er sånn som han har skrevet i "manifestet" sitt... Så når "Ap-samfunnet" stiller han for retten, må han jo ha en av "dem " til advokat også-. (?)

(Men PS: Det å plagiere andre og benytte Copy-paste er ikke å lage sitt eget verk eller manifest på noen som helst intelligent måte...Å gulpe opp andres tanker, og kalle det for sitt, kun ved å bytte ut enkelte ord innimellom, er ikke å være overlegent suveren, intelligent, eller gi ut noe som andre bør bruke tiden sin på å lese...)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ABB ville ha en forsvarer med tilknytning til ideologien han angrep fordi han ser det som et ledd i det å bryte ned demokratiske rettsprinsipper. Han håper sannsynligvis at personlig engasjement skal få forsvareren til å gjøre en dårligere jobb, siden dette vil oppfylle ABB's ønske om å dekonstruere rettstaten. Men slik Lippestad har løst dette så langt tror jeg heldigvis at ABB blir like skuffet som når han oppdager at han ikke blir torturert i fenselet.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Det finnes noen forsvarsadvokater i dette landet, som jeg kunne tenke meg en lang samtale med i denne anledning.

Det er forfriskende å se Lippestad i aksjon. Ingen forsvarstale for ugjerningene eller mannen bak dem, og det skal heller ikke en advokat gjøre. Jeg minnes andre høyt profilerte rettsaker der jeg lurer på om forsvarer var mer opptatt av å komme i media enn å gi sin klient best mulig forsvar. En annen "uforsvarbar" gjerningsmann - Lommemannen - skiftet jo advokat og sa seg deretter skyldig i ugjerningene, etter at forrige advokat hadde raljert i media i ukevis.

Jeg beundrer Lippestad for den jobben han gjør nå, i en svært motbydelig sak. Kanskje folks manglende rettsfølelse i mange saker skyldes meget utagerende forsvarere som har fremstått som forsvarer av ugjerningen begått fremfor å sørge for at klienten får en rettferdig rettsbehandling?

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg lurer mest på hvorfor han ønskte seg han. Lippestad er jo Ap-mann.

Har Geir Lippestad hatt verv i Arbeiderpartiet?

Skrevet

Har Geir Lippestad hatt verv i Arbeiderpartiet?

Han stemmer i hvert fall Arbeiderpartiet, leste det i en artikkel.

Gjest HunterLady
Skrevet

Ok. Flott med opplysningar som blir dokumentert.

Er det dokumentkrav på KG?

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Påstandar om andres politiske oppfatning og familieforhold bør dokumenterast viss det ikkje er fakta som er alment kjent. Å påstå at Geir Lippestad sin familie var "på feil side" under krigen syns eg er langt over streken - med mindre ein kan dokumentere det på ein eller annan måte.

Det er ikkje utan grunn av historiske og politiske sakprosabøker har lange kjeldelister bak. Det er for å dokumentere det forfattaren seier.

Ein bør ikkje kunne kome med påstandar om andre nokon stad utan at det er hold i påstandane.

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det dokumentkrav på KG?

Kan man ikke dokumentere påstandene sine må man regne med at de blir tatt for å være det de er, nemlig synsing. Gjelder både på KG og ellers i livet.

• Liker 2
Gjest HunterLady
Skrevet

Kan man ikke dokumentere påstandene sine må man regne med at de blir tatt for å være det de er, nemlig synsing. Gjelder både på KG og ellers i livet.

Klart at jeg og sikkert mange andre kan dokumentere ting. Men det går også an å holde seg oppdatert. Har vært flere artikler i de siste dagene om Lippestad.

AnonymBruker
Skrevet

Klart at jeg og sikkert mange andre kan dokumentere ting. Men det går også an å holde seg oppdatert. Har vært flere artikler i de siste dagene om Lippestad.

Og når man har lest de aller fleste av disse, og noen kommer med opplysninger man ikke har sett noe til må det være lov å spørre etter kilder.

• Liker 3
Skrevet

Jeg lurer sånn på hvordan forsvarerne til drapsmenn klarer å "kjempe" for dem. Man må føle seg i en veldig ukvem situasjon. Tenker da først og fremst på Lippestad, lurer på hva som fikk ham til å si ja. Hvordan "klarer" noen å forsvare drapsmenn?

Hva mener du med "klarer"?

En forsvarer gjør jo bare sin standard rutinejobb, samme hva personen har gjort.

Selv skyldige har rett til et forsvar. Det betyr jo ikke at advokaten støtter handlingene, eller at den siktede går fri.

I et demokrati har alle rett til en forsvarer. Slik er det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han konfererte med familien før han tok oppdraget, og sa vel at han har barn, så mulig det er en kone der også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...