AnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #1 Skrevet 25. juli 2011 Jeg er en jente på 21 år som har tenkt å søke på bachelor i sykepleie neste høst. Jeg fant ut av dette tidligere i sommer, altså etter søknadsfristen, så jeg fikk dessverre ikke begynt på studiet i år. Jeg hadde opprinnelig tenkt å ta en bachelor i engelsk siden jeg alltid har vært glad i språkfag. Men jeg er litt redd for å ha vanskeligheter med å finne jobb, siden jeg aldri har drømt om å jobbe som lærer. Har fått inntrykk av at det er det mest "opplagte" yrket når man velger et slikt studium. Så jeg trakk søknaden min etter mye tenking og snakk med familie og venner, og sitter nå igjen med tilbud om et årsstudium i nordisk, da jeg dessverre ikke kom inn på årsstudium i engelsk. Jeg er veldig usikker på om jeg skal gå for dette, eller jobbe et år (har jobb fra før av). Føler nordisk er veldig urelevant mtp. min videre utdanning. I tillegg får jeg jo studielån. På restetorget har jeg forresten funnet ledig plass på et nettbasert årsstudium i geografi ved høgskolen i nord-trøndelag, som også kan være et alternativ. Jeg bor i Trondheim, og vil fortsette å bo her, så at det for det meste er over nett passer bra. Setter stor pris på svar fra dere med erfaring fra disse studiene! Og ellers tips fra andre med synspunkter på hva som kan være lurt å gjøre i min situasjon! :-)
Gjest fersk lærer Skrevet 26. juli 2011 #2 Skrevet 26. juli 2011 Jeg skulle velge å jobbe og tjene penger i steden for å studere noe som ikke nødvendigvis skal bruker i arbeidslivet senere og i tilleg få en jeld i form av studielån. Jeg har tatt mastergrad uten noen støtte fra Lånekassen. Jebbet 50-80 % stilling ved siden. Se det går an fint. Man må bare prioritere studier og jobb fremfor alt annet.
Glynis Skrevet 26. juli 2011 #3 Skrevet 26. juli 2011 Jeg synes ikke dette er et eller-spørsmål hvis du tenker på nettstudiet. Et nettstudie i geografi som er et fag du ikke skal bruke i din videre utdannelse og som i tillegg ikke har oppmøte bør kombineres med minst 80 % jobb.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2011 #5 Skrevet 26. juli 2011 Jeg er sykepleier, og ville nok ikke tatt fag som er så lite relevante som geografi eller nordisk. Jeg ville arbeidet et år som assistent på sykehus eller sykehjem for å komme inn i det grunnleggende, dratt på backpacking eller spart opp penger for å ha en del ekstra under studiene. Andre muligheter er å hive seg på et år i førstegangstjenesten (saniteten) hvor du vil lære masse førstehjelp. Ellers kan du ta andre relevante fag som administrasjon, ledelse, økonomi, jus, geriatri etc, eller ev. lære fransk som de f.eks. trenger i Leger uten grenser. Litt forskjellige tips, så får du velge ut fra hva du har lyst til å gjøre når du er ferdig sykepleier.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #6 Skrevet 30. juli 2011 Jeg er sykepleier, og ville nok ikke tatt fag som er så lite relevante som geografi eller nordisk. Jeg ville arbeidet et år som assistent på sykehus eller sykehjem for å komme inn i det grunnleggende, dratt på backpacking eller spart opp penger for å ha en del ekstra under studiene. Andre muligheter er å hive seg på et år i førstegangstjenesten (saniteten) hvor du vil lære masse førstehjelp. Ellers kan du ta andre relevante fag som administrasjon, ledelse, økonomi, jus, geriatri etc, eller ev. lære fransk som de f.eks. trenger i Leger uten grenser. Litt forskjellige tips, så får du velge ut fra hva du har lyst til å gjøre når du er ferdig sykepleier. TS her, takk for svar alle sammen! Om jeg skulle ha valgt nettstudiet hadde jeg kommet til å jobbe tilnærmet fulltid ved siden av, det glemte jeg å skrive. Men er enig med dere i at geografi og nordisk blir for urelevant. Kjedelig å pådra seg lån for noe man ikke har så mye bruk for videre. :-/ Slik det ligger an nå skal jeg jobbe et år og ta en eksamen jeg har utestående fra et år på BI. Jeg har noen økonomifag og litt markedsføringsfag derfra, håper det kanskje drar mer nytte av seg senere enn det jeg har trodd :-) Jobber som selger i en elektronikkforretning, og får kanskje også tilbud om å jobbe med merchandise der i tillegg til selgerjobben. Så det virker spennende, håper det blir et fint år!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå