Gå til innhold

Å adoptere kattunger fra Dyrebeskyttelsen

PrinsesseNila

Anbefalte innlegg

Har nå i det siste bestemt meg for å skaffe meg en kattunge (vel gjennomtenkt, og ikke noen spontan-greie fordi katter er så søte eller noe i den dur). Og i den sammenheng har jeg funnet noen små kattunger på et par uker som er klare til omplassering om noen uker, som passer meg perfekt. Disse er da fra Dyrebeskyttelsen, siden jeg ikke fant noen privat (virker som om det alltid er fullt av kattunger når en ikke kan adoptere en!).

Jeg har ikke ringt dyrebeskyttelsen enda anngående kattungene enda, for det var noen ting jeg ville vite før jeg adopterer fra dem, som jeg ikke helt føler for å spør de om.

1. Leverer de katten til deg, eller må du dra å hente den selv? (Bor ganske langt unna der de holder til, men det er i samme fylke. Dessuten har jeg ikke bil at the moment)

2. Har de en slags "oppfølging" med tanke på katter og dyr ellers? Kommer de innom for å sjekke hvordan katten har det? Føler ikke helt for å ha dem luskende rundt hele tiden. Ikke det at det foregår noe galt her selvsagt :P

3. Ville de hatt noen insigelser om jeg valgte å flytte til utlandet evt senere med katten min?

4. Er det jeg som blir "eier" av katten, eller blir den på en måte alltid deres annsvar?

Håper på svar, greit å vite før jeg ringer dem tenkte jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nå i det siste bestemt meg for å skaffe meg en kattunge (vel gjennomtenkt, og ikke noen spontan-greie fordi katter er så søte eller noe i den dur). Og i den sammenheng har jeg funnet noen små kattunger på et par uker som er klare til omplassering om noen uker, som passer meg perfekt. Disse er da fra Dyrebeskyttelsen, siden jeg ikke fant noen privat (virker som om det alltid er fullt av kattunger når en ikke kan adoptere en!).

Jeg har ikke ringt dyrebeskyttelsen enda anngående kattungene enda, for det var noen ting jeg ville vite før jeg adopterer fra dem, som jeg ikke helt føler for å spør de om.

1. Leverer de katten til deg, eller må du dra å hente den selv? (Bor ganske langt unna der de holder til, men det er i samme fylke. Dessuten har jeg ikke bil at the moment)

Dyrebeskyttelsen har sjelden mulighet til å levere selv.

2. Har de en slags "oppfølging" med tanke på katter og dyr ellers? Kommer de innom for å sjekke hvordan katten har det? Føler ikke helt for å ha dem luskende rundt hele tiden. Ikke det at det foregår noe galt her selvsagt :P

De kommer ikke innom (det har de heller ikke kapasitet til)

3. Ville de hatt noen insigelser om jeg valgte å flytte til utlandet evt senere med katten min?

Det er DIN katt, så du kan flytte hvor du vil

4. Er det jeg som blir "eier" av katten, eller blir den på en måte alltid deres annsvar?

Det er DU som er eier visst du adopterer

Håper på svar, greit å vite før jeg ringer dem tenkte jeg :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det finnes fosterhjem rundt omkring der frivillige tar seg av kattungene intill de er gamle nok til å adopteres bort. De kan dermed hentes hjemme hos disse frivillige.

2. Jeg måtte skrive under på et dokument om at jeg skulle gi katten det hun trengte og om jeg ikke lenger kunne ha henne skulle jeg kontakte dyrebeskyttelsen. De har aldri kommet på inspeksjon her i gården.

3. Jeg vet ikke men jeg tviler på det. Om du går gjennom normale kanaler for å gi katten riktige vaksiner og pass så kan du flytte hvor du vil med din katt.

4. Dyrebeskyttelsen står ikke ansvarlig for dyrene de adopterer bort, men det kan hende de holder deg ansvarlig for din behandling av katten. Du eier ikke en katt, den eier deg! :)

Jeg er glad du ønsker å adoptere en kattunge, du kommer ikke til å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det finnes fosterhjem rundt omkring der frivillige tar seg av kattungene intill de er gamle nok til å adopteres bort. De kan dermed hentes hjemme hos disse frivillige.

2. Jeg måtte skrive under på et dokument om at jeg skulle gi katten det hun trengte og om jeg ikke lenger kunne ha henne skulle jeg kontakte dyrebeskyttelsen. De har aldri kommet på inspeksjon her i gården.

3. Jeg vet ikke men jeg tviler på det. Om du går gjennom normale kanaler for å gi katten riktige vaksiner og pass så kan du flytte hvor du vil med din katt.

4. Dyrebeskyttelsen står ikke ansvarlig for dyrene de adopterer bort, men det kan hende de holder deg ansvarlig for din behandling av katten. Du eier ikke en katt, den eier deg! :)

Jeg er glad du ønsker å adoptere en kattunge, du kommer ikke til å angre.

Jeg har selv adoptert katt (selvom jeg var fosterhjem. Man blir så glad i dem :rodmer: ), og jeg kan bekrefte at de ikke kommer på hjemmebesøk, de "gir fra seg ansvaret" nå du overtar katten, men de blir selvfølgelig kjempeglad om de får oppdateringer i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at du som katte-eier, bør tenke på at du har ansvar for utgifter til legetimer, evt. akuttimer, og mat og sand og hva enn katten skulle trenge.

Men visst du bestemmer deg for å adoptere, så vet du at du har fått en venn for livet, og katten er evig takknemlig for at du reddet et liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar :) Skal ringe dem i morgen tidelig. Forhåpentligvis har de mulighet til å kjøre den til meg, for buss med en liten puseunge i bur kan være en ubehagelig opplevelse for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for gode svar :) Skal ringe dem i morgen tidelig. Forhåpentligvis har de mulighet til å kjøre den til meg, for buss med en liten puseunge i bur kan være en ubehagelig opplevelse for den.

TAXI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAXI :)

Hahahah, yeah right. Skal jeg ta taxi må jeg ta opp lån elns. Det er 2 timer med bil dit. Don't think so :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charella

Vil anbefale alle katteelskere å like facebooksiden til dyrebeskyttelsen. Der kommer det nesten daglig nye bilder av skjønninger som trenger et hjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hahahah, yeah right. Skal jeg ta taxi må jeg ta opp lån elns. Det er 2 timer med bil dit. Don't think so :P

En liten spøk... :geipe: Du har sikkert en venn som kan kjøre? Dyrebeskyttelsen leverer ikke..... :( med mindre du er VELDIG heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten spøk... :geipe: Du har sikkert en venn som kan kjøre? Dyrebeskyttelsen leverer ikke..... :( med mindre du er VELDIG heldig :)

Awww :( Får håpe de setter det at e kattunge får et nytt hjem forran at de må kjøre litt. Dessuten så betaler jeg jo dem for kattungen uansett.

Håper på det beste! For kattungen jeg har sett emg ut er sinnsykt nydelig <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du sjekker fb-gruppen til den avdelingen du skal ha katt fra så kan du jo spørre der om det ikke er noen som har lyst til å kjøre pusen hjem til deg. Kjenner selv ei fostermamma som nettopp har kjørt en kattunge i vel 6t hver vei, hun gjorde det hele til en roadtrip. Så de finnes de og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Awww :( Får håpe de setter det at e kattunge får et nytt hjem forran at de må kjøre litt. Dessuten så betaler jeg jo dem for kattungen uansett.

Det du betaler dem er dekning av utgiftene de har hatt med sterilisering, ormekur etc.

Om du i det hele tatt får dem til å levere pusen på døren din så vil det være rimelig at du betaler for transport, vil jeg tro.

Kattungen må være i et transportbur enten den fraktes i taxi, privatbil eller buss. Tror ikke det vil være så fælt for den om du tar bussen. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du betaler dem er dekning av utgiftene de har hatt med sterilisering, ormekur etc.

Om du i det hele tatt får dem til å levere pusen på døren din så vil det være rimelig at du betaler for transport, vil jeg tro.

Kattungen må være i et transportbur enten den fraktes i taxi, privatbil eller buss. Tror ikke det vil være så fælt for den om du tar bussen. :)

Det er ganske usannsynig at de leverer. Jeg foreslår venner eller bekjente som du kan spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler? Det er snakk om noen hundrelapper som ikke engang dekker det du måtte betalt hos en vanlig dyrlege for chip, sterilisering/kastrering og de vaksinene den får. Folk legger ned hundrevis av timer årlig gratis for Dyrebeskyttelsen, det drives av frivillige, den offentlige støtten er minimal (om noe i det hele tatt). Penger for å kjøre til deg må eventuelt tas av de minimale midlene man har til velferden for kattene - eventuelt må en frivillig selv betale det det koster å kjøre t/r deg.

Get a grip - og få noen venner til å kjøre deg, lån en bil eller ta bussen. Med en liten kattunge går sistnevnte faktisk helt greit så lenge den er i bur.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De minimale utgiftene de har, de bruker dem på feks medisiner ti dyrene. Du kan IKKE regne med at de gir dem til deg!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De minimale utgiftene de har, de bruker dem på feks medisiner ti dyrene. Du kan IKKE regne med at de gir dem til deg!!!!!

Unnskyld. De minimale pengen de har igjen ETTER utgiftene de har mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg har blitt misstolket her. Vet at pengene jeg betaler er for chip og ormkur og mat og slikt. Det jeg mente var bare at de muligens er villige til å levere, siden det da betyr at pusen får et hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transport koster penger, og det har DB lite av. Legg ut på FB siden din og evt lokale grupper der du bor at du trenger hjelp til å kjøre og hente en kattunge, og at du betaler X penger for det. Ellers så er det ingen grunn til å ikke ta buss, å sitte i bur er traumtisk for katten uansett, at det er en buss gjør det sånn sett ikke noe verre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok av folk som vil ha katt fra dyrebeskyttelen. Jeg tror forresten at de vil treffe deg og at du må "godkjennes" før du får katt. Du kan ikke bare ringe dit, "bestille" katt og få den levert. Du må møte opp personlig! Så om du ikke "gidder" å komme dit finnes det mange andre som heller kan få katten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...