Gå til innhold

Barnehagestart

Anbefalte innlegg

Gjest HunterLady
Skrevet

Eller hva har dere til ungen deres i barnehagen?

Mini skal starte i barnehagen om noen uker, og jeg kjenner panikken kommer angående utstyr. Stresser med at jeg sikkert har glemt noe.

Nå har jeg for det første bestilt strykelapper fra Askeladden som jeg skal sette på med rettetang.

Ellers så trenger han ekstra skift, uteklær, utesko og innesko/tøfler. Og evt matpakke (er usikker på om han skal spise i barnehagen eller ikke, har ikke papirene her jeg er nå).

Er det noe mer man MÅ ha? Trenger han vogn? Han sover aldri i vogn og vi har ikke sovevogn fordi vi solgte den pga lite bruk, og har bare Brio Sitty nå som funker utmerket til det vi bruker vogna til.

Har de egne bleier i barnehagen?

Har de tåteflasker eller må han ha med seg sin egen dersom han trenger den? Han får nemlig en flaske melk før han skal sove på dagen, og dette er høyst nødvendig og jeg akter ikke å slutte med det så lenge han trenger det.

Noe jeg har glemt her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen barnehager ønsker at foreldrene har egne sovevogner for barna, mens andre barnehager har slikt selv. Noen steder hviler de inne på madrasser, så det er opp til hver enkelt barnehage.

Vanligvis holder foreldrene bleier selv.

Usikker angående tåteflasker, vår sønn har egen vannflaske i barnehage, mens barnehagen holder tutkopper til måltidene til de som trenger det. De fleste lærer seg å drikke av vanlig kopp veldig tidlig.

Ellers har du jo nevnt uteklær og sko og ekstra skifteklær. Ekstra mellomlag (fleece eller ull) er også lurt å ha, er gjerne det som blir vått først. Solkrem/solhatt i sommerhalvåret og kuldekrem i vinterhalvåret.

Gjest HunterLady
Skrevet

Han kan drikke av tutekopp altså, men flaska får han for kosen sin del og jeg har ingen intensjoner om å avslutte det ennå. Synes han er for liten. Han får kun flaske når han skal sove, fordi det er den kosen han har. Han har aldri brukt smokk eller noe annet, så flaska er liksom tryggheten og kosen hans. Er ikke slik at han er sulten, er bare koskos :)

Ja, fleeceklær og ikke minst ull er vel et must.

Så tungvint å holde oversikt over bleiene selv da. Får man beskjed når det begynner å bli tomt eller står de i hylla hans??

Jaja, jeg får vel info i tilvenningsdagene, men vil jo gjerne ha alt på plass.

Takker for svar.:)

Skrevet

Når jeg jobba i bhg hang vi lapp i hylla når det begynte bli tomt for bleier :)

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid fått beskjed når det har begynt å bli tomt for bleier eller ekstra skift. Har vanligvis gått innom stellerommet daglig og sjekket hylla, men ikke alltid man får med seg alt.

Ikke sikkert sønnen din trenger flaska som kos i barnehagen, noen ganger er de rett og slett så slitne før luren sin at de sovner ved matbordet eller mens de blir påkledd.

Gjest HunterLady
Skrevet

Vi har alltid fått beskjed når det har begynt å bli tomt for bleier eller ekstra skift. Har vanligvis gått innom stellerommet daglig og sjekket hylla, men ikke alltid man får med seg alt.

Ikke sikkert sønnen din trenger flaska som kos i barnehagen, noen ganger er de rett og slett så slitne før luren sin at de sovner ved matbordet eller mens de blir påkledd.

Ok, får satse på det. Hadde vært morsomt å se selv, siden han aldri har sovnet andre plasser enn i senga si. :)

Skrevet

I vår barnehage har de flasker til de som trenger det. Og vi får lapp med beskjed på hylla deres om det begynner å gå tomt for bleier, de trenger mer skift eller noe annet.

Kan forresten være greit å ha et sett regntøy og støvler i barnehagen. Vi har vårt eneste sett der. Tar det med hjem om vi har tenkt oss ut i regnet. Skjer ikke så ofte ;)

Gjest HunterLady
Skrevet

I vår barnehage har de flasker til de som trenger det. Og vi får lapp med beskjed på hylla deres om det begynner å gå tomt for bleier, de trenger mer skift eller noe annet.

Kan forresten være greit å ha et sett regntøy og støvler i barnehagen. Vi har vårt eneste sett der. Tar det med hjem om vi har tenkt oss ut i regnet. Skjer ikke så ofte ;)

Takk for tipset. Meget lurt det ja.. :)

Skrevet

Sekk og matboks? Men han har kanskje ikke behov for det riktig enda. Har hørt at sekken bør ha bryst/mage stropp. Høres ut som du har det meste under kontroll :)

Skrevet

I de barnehagene jeg jobber i har ungene egen sovevogn. Må du ha vogn, så pass og på å ha regntrekk og myggnetting. Ungene sover ofte ute. Ting som bleier og sinksalve må foreldrene stå for, vaskekluter holder barnehagen. Ang. tåteflaske, så kan du jo ta med en du har hjemme fra før, og heller ta den med hjem igjen om det ikke er behov for den i barnehagen. Det kommer beskjed på garderobeplassen når det er noe som trenger påfyll. Bruker han smokk er det og greit å ha en ekstra liggende i barnehagen.

Det er og vanlig at det skal ligge to skift med tøy, det innebærer alt fra innerst til ytterst som truse (om han bruker det) stilongs, sokker, body, trøye, bukse, genser, . Anbefaler å bruke sokker+stilongs framfor strømpebukse. Blir han våt på føttene, så slipper man å kle av alt.

Om han trenger matboks kommer an på om barnehagen har full matordning, eller ikke. Er det full matordning, trengs ikke matboks.

Merk ABSOLUTT ALT med navn. Til og med hver og en sokk. Har vert borti foreldre som lager styr fordi en sokk er vekke.

Jeg har ikke vert borti at ungene har hatt med egen sekk når avdelinga har vert på tur, men så har jeg bare jobba på småbarn. Det kan hende det er annerledes med de som er litt eldre.

Har du fått en årsplan fra barnehagen, så vil jeg tro det står litt info om utstyr der.

Gjest HunterLady
Skrevet

Håper jeg ikke trenger vogn. Blir litt vel dyrt bare for at barnehagen skal ha han til å sove ute. Men forstår jo at det er praktisk.

Det med stillongs og sokker var veldig lurt. Merker jo at det er enklere selv.

Takk for svar :)

Skrevet

En eldgammel Simo holder godt som sovevogn. Vår sovevogn var 13 år gammel og klar for søppeldynga (kunne knapt trilles), men fungerte utmerket som stasjonær barnehagevogn. Du finner slike til rundt 500 kroner på finn.no.

Skrevet

Barnehagesovevogn kan du få tak i på finn for et par hundrelapper, kanskje også på gibort seksjon ;)

Gjest HunterLady
Skrevet

Flott. Hadde faktisk ikke tenkt på det.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...