rrakel Skrevet 25. juli 2011 #1 Skrevet 25. juli 2011 Jeg har etter en litt lat sommer bestemt meg for å kjøpe pulsklokke, men går meg litt vekk i jungelen, og håper noen barmhjertige med erfaring kan hjelpe meg. Jeg er ikke helt utrent, men har aldri trent med pulsklokke før, så ser for meg å holde meg under tusenlappen i førstningen. Men vil ha med kaloriteller, for det er det vel ikke på alle? Har også skjønt at den må være kodet, da jeg trener på senter. Noen som har modeller å anbefalle? Og hva med belte? Trenger man det? Og følger det med på alle, eller må man kjøpe beltet utenom? hilsen noob (:
Supraspinatus Skrevet 25. juli 2011 #2 Skrevet 25. juli 2011 Jeg har etter en litt lat sommer bestemt meg for å kjøpe pulsklokke, men går meg litt vekk i jungelen, og håper noen barmhjertige med erfaring kan hjelpe meg. Jeg er ikke helt utrent, men har aldri trent med pulsklokke før, så ser for meg å holde meg under tusenlappen i førstningen. Men vil ha med kaloriteller, for det er det vel ikke på alle? Har også skjønt at den må være kodet, da jeg trener på senter. Noen som har modeller å anbefalle? Og hva med belte? Trenger man det? Og følger det med på alle, eller må man kjøpe beltet utenom? hilsen noob (: Jeg skal ikke si at belte følger med på alle, men du må nødvendigvis ha et for å få pulsmåling. De fleste har vel en form for kcal-beregner på seg, men vit at disse baserer seg på utregning - ikke måling. Hvis du skal en en måling må den vite distansen og høydemeter for å måle og beregne effekt/energiuttak. Selv forstår jeg ikke hensikten med å måle antatt brukt energi. Hva skal du bruke det til? Det er mye artigere å sette seg mål i form av antall km på tid, delta i løp, eller måling av feks utvikling av VO2max. Jeg har dessverre ingen konkret modell å anbefale da min pulsklokke er av typen sykkelcomputer og antageligvis ikke egnet for ditt bruk. Derimot har jeg hørt mye positivt om treningskamerater/lomme-PTer som f.eks adidas micoach. Det er mer en slags kombinert trener og pulsklokke. Den bruker en skritt-teller samt pulsbelte til å fortelle deg hvilken treningsone du ligger i. Tilbakemeldingen får du via øreplugg i øret og treningsprogram settes opp med god veiledning på datamaskinen. Tror den koster 1300kr elns. Hvis jeg ikke er helt på gjordet kan den kobles via en mp3spiller slik at du får musikk samtidig som du får beskjed om å sakke av eller øke farten.
Kitsune Skrevet 26. juli 2011 #3 Skrevet 26. juli 2011 Jeg svarer på pulsklokkespørsmål når jeg ser dem! Det er fordi treninga mi gikk inn i en ny tidsregning etter at jeg skaffet meg en slik. Den aller første jeg kjøpte var en billig polar-klokke uten koding og ute lagringsmuligheter. Kjedelig! Fort tok jeg steget videre til Polar F11. Den var fin og bra. Den har kaloriteller, og det synes jeg er bra. Mine ukesmål går etter kaloritelleren, jeg skal forbrenne 2000 cal. i uka på klokka. Det er på en måte helt meningsløst, men for meg blir det riktig fra uke til uke, hvis du skjønner. Etter en stund forlot jeg Polar F11 og gikk over til Polar FT60. Den har enklere brukerprofil og jeg har i tillegg investert i en liten dings som gjør at jeg overfører resultatet til nettet og min egen treningsdagbok der. Det finner jeg veldig motiverende. Men nå er vi lang over 1000 kr, altså. Jeg har hørt bare dritt om Suunto. Jeg har selv prøvd Garmin, men den leverte jeg tilbake etter en ukes tid. ALT for lite brukervennlig og enorm på armen. Du må alltid ha belte på. Det er det som plukker opp hjerteslagene dine og sender dem til lagringsenheten, klokka. Hos Polar følger beltene med. Hvis du stikker i en butikk og snakker med dem der, hold tunga rett i munnen når de skal begynne å selge. Jeg tror ikke du trenger noen modell OVER Polar FT60. Og drit i tilleggsutstyr. Og så må du regne med å sende den inn fra tid til annen. Vanlige klokker har ikke GPS. Dessuten er det ubrukelig innendørs (erfaring). Skal du ha gps, må du kjøpe en fot/arm-sender. Bare spør mer om du lurer på andre ting eller trenger utdypninger.
Lus Skrevet 23. august 2011 #4 Skrevet 23. august 2011 Hei, jeg bruker Suunto M4 og den fungerer kjempebra. Belte følger med. Den er lett å bruke og gir deg det du trenger av alle mål. Synd at dere formidler at Suunto er dritt når dere ikke har prøvd den. Google opp M4 så får du se funksjonene. For meg var brukervennligheten også viktig, og her scorer Suunto bra.
Wiggins Skrevet 24. august 2011 #5 Skrevet 24. august 2011 Jeg er ikke helt utrent, men har aldri trent med pulsklokke før, så ser for meg å holde meg under tusenlappen i førstningen. Men vil ha med kaloriteller, for det er det vel ikke på alle? Har også skjønt at den må være kodet, da jeg trener på senter. Noen som har modeller å anbefalle? Og hva med belte? Trenger man det? Og følger det med på alle, eller må man kjøpe beltet utenom? hilsen noob (: Alle pulsklokker må ha belte for å fungere, det er ingen klokker som kan fange opp pulsen fra håndleddet (det var en faktafeil i Hulk-filmen som kom for et par år siden ). Jeg har heller ikke skjønt hva som er vitsen med kaloriteller, det er gjerne jenter som er besatte av det. For det første er de svært unøyaktige; de baserer seg på en cirkaformel for en gjennomsnittlig person, men det er store individuelle forskjeller. Tallet som klokka oppgir kan være mange titalls prosent feil. Du forbrenner det du forbrenner på en treningsøkt, og om du forbrenner mer enn du spiser ser du ved å veie deg om morgenen etter at du har vært på do over et lengre tidsrom. Går du ned i vekt, så har du forbrent mer enn du spiser, og omvendt. Det er mye lurere å ha fokus på å trene for å komme i bedre form. Da kan du trene lengre økter etterhvert, og da kommer forbrenninga helt av seg selv. For noen er det motiverende å lagre data og sammenligne. De mer avanserte modellene kan du ta ut pulsen som funksjon av tid gjennom treningsøkta. Det blir egentlig bare interessant hvis man i tillegg har wattmåler (som bare er aktuelt hvis treningformen er sykling), da kan man se hvor mange watt man yter på en viss puls og se om dette tallet går opp eller ned. Klarer man å yte flere watt på samme puls, har man kommet i bedre form. Jeg brukte pulsklokke aktivt før i tida, men nå har jeg sykla så mange år at jeg kjenner min egen kropp godt, og kjenner omtrent hvilken sone jeg ligger i. Hvis jeg skulle trent helt optimalt burde jeg selvsagt brukt pulsklokke allikevel, men så seriøs er jeg ikke.
Kladd Skrevet 24. august 2011 #6 Skrevet 24. august 2011 Jeg har Polar FT60 og er kjempefornøyd! Jeg sliter litt med motivasjonen, men den lager et treningsmål til deg (tid og kalorier), og hvis du når dette målet får du en pokal på skjermen. Ja, ganske teit, men faktisk også veldig effektivt! På denne kan du også legge inn vekt, måle utvikling i hvilepuls og velge treningsprogram avhengig av hva du ønsker å oppnå. Jeg tror denne klokka koster rundt 1600 kr da, så den er litt dyrere enn hva du kanskje hadde sett for deg...
LadyStarlight Skrevet 24. august 2011 #7 Skrevet 24. august 2011 Jeg har ikke så mye peiling på dette med pulsklokker, men hva med å kjøpe et belte man bruker sammen med et program på mobilen?
Gjest ticket Skrevet 24. august 2011 #8 Skrevet 24. august 2011 (endret) http://www.klikk.no/helse/dinkropp/trim/article653702.ece Her finner du en del bra info. Jeg kjøpte Polar FT7 (betalte 888 inkl porto på gsport.no) og er veldig fornøyd. Endret 24. august 2011 av ticket
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #9 Skrevet 21. september 2011 Om du er liten, kan det også være en fordel å sjekke om beltet passer ordentlig.. Kanskje uansett, om det er behagelig etc. Jeg har polar, og er ca str. 34, og beltet som fulgte med fungerte ikke særlig godt for meg (signalene falt ut/kom ikke opp), for det satt for løst. Det var ikke noe værre enn at jeg kjøpte et nytt belte i str. xs-s (eller noe sånt) til 200-300 kroner. Men om du fokuserer på pris, kan dette være en relevant informasjon å ha med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå