Gå til innhold

"Ingen gjenboere"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Ser på boligannonser på Finn.no på leiligheter til salgs..

Har sett igjennom mange, har en søster som skal kjøpe så titter litt selv for å kanskje tipse henne om noe som kan være relevant. I tre annonser har jeg sett at det står "ingen gjenboere"... Hva i himmelens navn betyr det? Når man selger en leilighet/hus så er det da selvsagt ingen som bor der fremdeles, så er det snakk om spøkelser eller hva!?

Jeg regnet egentlig med at det var en selvfølge at det ikke bor folk i et hus man kjøper... Om det er så problematisk med skrømt for tiden at man er nødt til å skrive om det går ånder igjen eller ikke så synes jeg det er litt ubehagelig :/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

He he, jeg tenkte det samme når jeg kikket på annonser.

edit: bedre forklaring fra andre :)

Endret av Crow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Nei, gjenboere er boliger som man ser ut av vinduet, og som er nærme nok til at de kan se inn i boligen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma sa at det var spøkelser, men da tullet hun sikkert... Ikke lov å tulle med meg sånn! =(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj det høres ut som spøkelser. Gjenboere = bebore som går igjen. It makes sense ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Ja ikke sant!? Hvordan i himmelens navn og rike skal jeg catche at en gjenboer er en kar som bor i en blokk på andre siden av gaten som kan se inn i min leilighet når sola ikke reflekterer på rutene mine, og IKKE være en BEBOER som går IGJEN - GJENBOER.

Christ... Synes man heller skal skrive "ingen innsyn" :) Det er jo i det minste forståelig!

Godt det ikke er så problematisk med skrømt at man må ringe ghost busters ved hver flytting da... :) Takk for svar!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

hehe.. mange morsomme innlegg hær. Men det betyr at det ikke er noen som fortsatt bor i enheten. Som foreksempel kjøpte jeg et hus for noen år siden hvor det var en gjenboer. Det var leieboeren det vistes til da.

Så kort og konkret. Du overtar en leilighet/hus hvor det ikke bor noen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villrips

hehe.. mange morsomme innlegg hær. Men det betyr at det ikke er noen som fortsatt bor i enheten. Som foreksempel kjøpte jeg et hus for noen år siden hvor det var en gjenboer. Det var leieboeren det vistes til da.

Så kort og konkret. Du overtar en leilighet/hus hvor det ikke bor noen.

Nei, det er feil.

http://no.wikipedia.org/wiki/Gjenboer

En gjenboer er eieren av en eiendom som ikke har felles grense med en annen eiendom, som det søkes om tiltak på i henhold til plan- og bygningsloven, men som likevel kan bli skadelidende av tiltaket.

I forbindelse med en ordinær byggesak er for eksempel den eiendom som befinner seg på motsatt side av offentlig veigrunn, gjenboer til søkeren.

(...)

Begrepet gjenboer brukes også i videre forstand om bygning eller bolig med innsyn til en annen bolig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Nei, det er feil.

http://no.wikipedia.org/wiki/Gjenboer

En gjenboer er eieren av en eiendom som ikke har felles grense med en annen eiendom, som det søkes om tiltak på i henhold til plan- og bygningsloven, men som likevel kan bli skadelidende av tiltaket.

I forbindelse med en ordinær byggesak er for eksempel den eiendom som befinner seg på motsatt side av offentlig veigrunn, gjenboer til søkeren.

(...)

Begrepet gjenboer brukes også i videre forstand om bygning eller bolig med innsyn til en annen bolig.

Det ser ut som du har helt rett i det du sier. Men det kan hende det at enten jeg eller mekler har feiltolket begrepet i sammenhengen jeg nevnte over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BEBOER som går IGJEN.

Da ville det stått "ingen gjenferd"... :lur:

Anyway, om det hadde betydd det, så ville det vel bare vært betryggende at de boligene var garantert skrømtfrie? ;)

(lurer forresten på hvordan klausulen ville vært formulert hos forsikringsselskapene :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg mener også at gjenboer betyr at selger selger leiligheten uten at der er leigetaker. Noen ganger så selger man hus leiligheter mens de har leigetaker. Ingen gjenboere betyr at det ikke leiger noen der når leiligheten blir kjøpt, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koseklumpen

Hahaha, jeg trodde i flere år at det betydde at der ikke var spøkelser/gjennferd. :fnise:

For meg hørtes det ganske logisk ut. Følte meg ganske teit en dag jeg sa det til noen venner og de forklarte meg hva det betydde :sjenert:

Endret av Koseklumpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg mener også at gjenboer betyr at selger selger leiligheten uten at der er leigetaker. Noen ganger så selger man hus leiligheter mens de har leigetaker. Ingen gjenboere betyr at det ikke leiger noen der når leiligheten blir kjøpt, mener jeg.

Da mener du feil.

Gjenboer, ifølge bokmålsordboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, herregud.. Jeg har alltid trodd at "Ingen gjenboere" betydde enten at folk som hadde bodd der før fikk ikke bo der igjen (dette er 10 år siden), eller at de ville bare ha folk til å bo der så lenge kontrakten varte, og ikke fikk fornye... :sjenert::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mer enn 100 visninger på diverse leiligheter og hus gjennom de siste ti årene kan jeg garantere at det betyr at ingen naboer har direkte innsyn i boligen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mer enn 100 visninger på diverse leiligheter og hus gjennom de siste ti årene kan jeg garantere at det betyr at ingen naboer har direkte innsyn i boligen :)

Burde det ikke hete noe sånt som "ingen innsynere" istedet? :gjeiper: Gjenboere gir helt feil inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...