Gå til innhold

Hvis jeg spør tror dere det er greit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lesbisk og ute hos familien. Jeg har også en liten niese som jeg er veldig glad i. Jeg har utrolig lyst å kjøpe henne en barnebok med eventyr det hovedpersonene er homofil slik at hun vokser opp til å syntes at det ikke er noe gale med det, og slik at hun forstår tanten sin bedre. Det vil da være bok alla prinsessen blir reddet av en prinsesse eller prinsen som finner en prins. Tror dere min bror og hans samboer syns at det går greit hvis jeg spør dem først? Ville du sagt ja?

Jeg vil bare ikke at niesen min skal bli forvirret og ikke forstå hvorfor tanten hennes har jentekjærester. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør du, jeg hadde blitt glad om noen hadde spurt meg. Selv om svaret mitt hadde SELVSAGT blitt ja. :)

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville også sagt ja. Barn som lærer slike ting i ung alder har mindre sannsynlighet for å få fæle fordommer som voksen. :)

• Liker 3
Skrevet

Spør dem du. Jeg hadde sagt ja i hvertfall! Mine barn skal i hvertfall vokse opp med at det er helt naturlig at ikke alle par er mann-kvinne.

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville ha kjøpt noe prissesse x prinsesse bok, men noe sånn som "Per har en venn som heter Karl. Karl har ikke noen pappa, men to mammaer", også forklare utifra det med bilder og sånn?

Jeg likte ideen min :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Det tykkjer eg ikkje ein skal trenge å spørre om ein gong!

• Liker 5
Gjest Bjørn82
Skrevet

Istedet for å kjøpe legningsbasert litteratur kan du jo faktisk heller ta deg litt tid til å faktisk forklare henne dette.

Jeg sier ikke det fordi jeg vil forfekte homofobiske holdninger, men fordi at det mest sannsynligvis er en bedre måte for deg og niesen din etter mitt syn.

• Liker 2
Gjest white tiger
Skrevet (endret)

Jeg ville sagt ja :) Kunne godt kjøpt en sånn bok til barna mine selv jeg, men har ikke kommet over en.

Jeg synes forresten at det er bedre med bok enn samtale jeg. Spørs jo litt på alderen, men det er mye vanskeligere å huske en samtale du har hatt enn en bok. Har du en bok om et tema kan du trekke paralleller mellom det som boka handler om og det du forklarer. En bok er jo også noe håndfast som hun vil ha i bokhylla en god stund fremover. Hun vil lese den igjen og igjen ved jevne mellomrom.

Nå er eldste barnet mitt bare 3 da, men hun husker aldri samtaler. Det går inn det ene øret og ut det andre. Bøker derimot. Hun sitter og "leser" dem for seg selv, for hun kan handlingene utenat.

Endret av white tiger
  • Liker 7
Skrevet

Hugs at ungar tek slike ting heilt naturleg. Eg hugsar godt at partnerskapslova kom på starten av 90-talet. Då gjekk eg på barneskulen, og eg hugsar godt at me såg to damer på nyheitene som hadde gifta seg (inngått partnerskap som det heitte då). Noko slikt hadde eg aldri sett før, og spurte foreldra mine kva det var. Fekk berre til svar at "no går det an for to damer å gifte seg", enkelt og greit. "Å ja, så lurt" hugsar eg at eg tenkte, og så tenkte eg ikkje meir over det.

• Liker 4
Skrevet

Hugs at ungar tek slike ting heilt naturleg.

Jepp, så lenge ingen gjør et stort nummer ut av det :) Jeg og kjæresten var hos tantebarna hennes på bursdagsselskap til det ene barnet. Barna fikk bare høre at nå kom tante og kjæresten hennes i selskapet. Da var det ingen store øyne eller spørsmål da tante viste seg å ha kvinnelig kjæreste.

Men da vi skulle besøke tantebarnet mitt hadde broren min villet forberede henne på det, så hun ikke skulle bli overraska. Hun hadde blitt fortalt noe sånt som at "nå kommer tante og kjæresten hennes, og det er ei jente!". Da tok det et par timer før tantebarnet mitt roa seg ned... Med en gang vi kom dit spurte og grov hun om vi skulle gifte oss, om vi kyssa hverandre og hvordan det gikk an at vi var sammen. Hun maste og maste om at tante var sammen med ei JENTE og hvor rart det var.

Jeg syns en sånn bok høres kjempelurt ut :) Da får hun vite tidlig at det ikke er noe merkelig med å være homo! Det hadde sikkert hjulpet meg å få vite som barn, jeg skjønte ikke at jeg var det selv før etter tenåra. Jeg tenkte ikke på muligheten! Hadde jeg visst hele tida at noen prinsesser finner seg en annen prinsesse, så hadde jeg kanskje sluppet å gå gjennom tenåra med tanker som at jeg umulig kunne ha et normalt følelsesliv, som aldri ble forelska i gutter...

• Liker 1
Gjest Stinius
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville ha kjøpt noe prissesse x prinsesse bok, men noe sånn som "Per har en venn som heter Karl. Karl har ikke noen pappa, men to mammaer", også forklare utifra det med bilder og sånn?

Jeg likte ideen min :fnise:

Veldi enig med denne!! Ikke eventyr om prinsesser, gir ikke like god forklaring som dette eks. :klemmer:

Jeg ville i så tilfelle sagt Ja!!

Skrevet

Jeg synes heller ikke det bør være nødvendig å spørre. Hvis foreldrene blir sinte for at du ikke spør, har de tydeligvis behov for boka hele gjengen.

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde syntes det hadde vært rart å bli spurt jeg. Jenta vår har fått mange bøker i gave, og jeg har aldri blitt spurt om jeg synes det er greit med det eller det temaet. Homofili er da like naturlig som alt annet...

Skrevet

Så omtenksom du er! :klemmer:

Ikke bare respekterer du dem, men vil lære henne noe-så heldig hun er som har deg :)

Håper du får gjort det :)

Skrevet

Tantebarnet mitt (3 1/2) så på bilder av hesten min på mobilen min, sammen med meg. Så kom et bilde av kjæresten min, og hun spurte "hvem er det?" "Det er kjæresten min", sa jeg.

Da sa hun bare "åja" og ville se flere hestebilder. Både hun og broren (9) har syntes det er helt greit, og kunne vel egentlig ikke brydd seg mindre.

Det er jo som kjent voksne som skaper barns fordommer, og barn som får beskjed om at gutter og gutter / jenter og jenter også kan være kjærester vokser opp til å ikke tenke at det er noe rart med det. :-)

En bok høres bra ut, skulle ønske det fantes sånt på 80-tallet da jeg var liten!

• Liker 1
Skrevet

Min eldste nevø var bare rundt året gammel da jeg fikk min første kjæreste, og broren ble født mens jeg var sammen med neste. Så for de er det helt naturlig at tante er gift med en dame.

Dog, eldstemann kom med en litt "æsj, de er homo"-kommentar for et par år siden, da vi så en film (han var da 8-9 år) Da sa jeg bare "Du, du husker at tante har damekjæreste?" Da ble han litt flau. Så selv om ungene er vandt med at de som er nærme er homo så skader det ikke å lære de litt mer rundt det heller. De plukker fort opp holdninger på skolen og blandt venner som de egentlig ikke helt forstår.

Skrevet

Noen som vet om det finnes slike bøker? har igrunn aldri sett noe sånt i bokhandelen, men kunne godt tenkt å ha en til barna..

AnonymBruker
Skrevet

Har startet en tråd på bokelskere.no for å se om du får noen tips der :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lesbisk og ute hos familien. Jeg har også en liten niese som jeg er veldig glad i. Jeg har utrolig lyst å kjøpe henne en barnebok med eventyr det hovedpersonene er homofil slik at hun vokser opp til å syntes at det ikke er noe gale med det, og slik at hun forstår tanten sin bedre. Det vil da være bok alla prinsessen blir reddet av en prinsesse eller prinsen som finner en prins. Tror dere min bror og hans samboer syns at det går greit hvis jeg spør dem først? Ville du sagt ja?

Jeg er muligens alene om det (i hvert fall i denne tråden), men jeg synes det er relativt sært og i overkant politisk korrekt med eventyr som skal lære barn om homofili. Jeg tror ikke barn blir forvirret av at prinsen får prinsessen i eventyret mens en tante får en annen tante. Jeg synes i hvert fall det er bra at du tenker å spørre før du kjøper en sånn bok. Om du får ja kan ikke vi vite, men om du skulle få nei så var det jo bra du spurte på forhånd.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...